• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
0

کدام بازارها برای سرمایه گذاری ایرانی جذابیت بیشتری دارند؟

  • کد خبر : 33083
  • ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
کدام بازارها برای سرمایه گذاری ایرانی جذابیت بیشتری دارند؟

داده های گوگل نشان می دهد که ایرانی ها بیشترین جستجو را در این مورد انجام داده اند بازار طلا من داشته ام. داده های بنچمارک گوگل نتایج را بر اساس محبوبیت، از 0 تا 100 نشان می دهد. هرچه این عدد به 100 نزدیکتر باشد، در مقایسه با سایرین از محبوبیت بیشتری برخوردار است. از طرفی هر چه امتیاز کمتر باشد، محبوبیت آن عبارت در موتور جستجوی گوگل کمتر می شود.

میانگین امتیاز کلمه کلیدی قیمت طلا در بازه زمانی مشخص شده 42 مورد بوده است. همچنین کلیدواژه جستجوی قیمت طلا در ماه های بهمن و اسفند 1401 و همچنین در مهر و خرداد 1402 به طور ناگهانی افزایش یافته است. تمرکز بر بازار طلا در تاریخ های فوق الذکر.

بعد از بازار طلا، بیشترین تقاضای ایرانی ها بازار ارز بوده است. برای نشان دادن علاقه ایرانیان به بازار ارز از کلمه کلیدی دلار استفاده شده است. میانگین امتیاز کلمه کلیدی دلار در بازه زمانی مذکور 19 بوده است. همچنین جستجوی کلیدواژه دلار در ماه های فوریه و مارس 1401 و همچنین در مهر و خرداد 1402 به طور ناگهانی افزایش یافته است. این عدد نشان می دهد که توجه موتورهای جست و جوی ایرانی در تاریخ های فوق به طور ناگهانی بر بازار دلار متمرکز شدند.

جستجوی گسترده مردم در بازار طلا و ارز در بازه زمانی ذکر شده ممکن است نشانه ای از انتظارات تورمی بالاتر در این بازارها نسبت به سایر بازارها باشد.

پس از بازارهای طلا و ارز، بازاری که مردم بیشتر به دنبال آن هستند، بازار املاک و مستغلات بوده است. میانگین امتیاز کلیدواژه مسکن در بازه زمانی فوق 8 بوده است. همچنین جستجوی کلیدواژه های مسکن در ماه های فروردین، خرداد و آذر 1402 به طور ناگهانی افزایش یافت که این عدد نشان می دهد که توجه جستجوگران ایرانی در تاریخ های مذکور به طور ناگهانی به سمت بازار املاک و مستغلات جلب شده است.

بیشترین جستجوی افراد با اختلاف کمی در مقایسه با بازار املاک و مستغلات مربوط به بورس است. میانگین امتیاز کلیدواژه بازار سهام در دوره فوق 6 بوده است. به همین ترتیب جستجوی کلیدواژه بازار سهام به طور ناگهانی در ماه های ژانویه و فوریه 1401 و همچنین در ماه های فروردین و اردیبهشت 1402 رشد کرده است. نشان می دهد که توجه موتورهای جستجوگر ایرانی در تاریخ های ذکر شده به طور ناگهانی معطوف بازار سهام شده است.

برای بررسی میزان علاقه افراد به سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال از کلمه کلیدی بیت کوین استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که مردم در 12 ماه گذشته جستجوهای کمی برای بیت کوین انجام داده اند. شاید پایین بودن نرخ جستجو را بتوان با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو توضیح داد که سرمایه گذاری در این بازار را برای ایرانیان دشوار می کند.

از سوی دیگر، بازار خودرو از نتایج قبلی حذف شده است. دلیل آن این است که خودرو ظاهر مصرف کننده تری نسبت به سایر موارد ذکر شده دارد. با این حال، عملکرد سرمایه آن را نباید نادیده گرفت. اگر بیت کوین را از نتایج جستجو حذف کنیم و کلیدواژه قیمت خودرو را اضافه کنیم، خودرو سومین علاقه سرمایه گذاری مهم ایرانیان پس از بازارهای طلا و ارز است.

کدام استان ها بیشتر به دنبال طلا هستند؟

محبوب ترین کلمات کلیدی برای اطلاع از قیمت طلا در ایران به ترتیب استان های لرستان، چهار محال و بختیاری، ایلام، همدان و کهگیلویه و بویراحمد هستند. استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، فارس و مازندران کمترین جستجوی کلیدواژه قیمت طلا را دارند.

کدام استان ها به دنبال دلار بیشتر هستند؟

محبوب ترین کلیدواژه ها در ایران عبارتند از مازندران، تهران، آذربایجان غربی، گیلان و خوزستان. استان های زنجان، چهار محال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و قزوین کمترین جستجوی کلیدواژه دلار را داشته اند.

در کدام استان ها مردم بیشتر به دنبال مسکن هستند؟

محبوب ترین کلیدواژه های مسکن در ایران به ترتیب استان های قم، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و خراسان جنوبی هستند. استان های آذربایجان غربی، لرستان، ایلام، آذربایجان شرقی و مازندران کمترین تعداد جستجوی کلیدواژه مسکن را دارند.

کدام استان ها بیشتر به دنبال بورس هستند؟

محبوب ترین کلیدواژه های بورس در ایران به ترتیب استان های زنجان، تهران، سمنان، البرز و قزوین هستند. استان های چهار محال و بختیاری، کردستان، قم، همدان و ایلام کمترین جستجو را برای کلیدواژه «بورس» داشته اند.

کدام استان ها بیشتر به دنبال بیت کوین هستند؟

محبوب ترین کلمات کلیدی بیت کوین در ایران به ترتیب استان های خوزستان، هرمزگان، کردستان، آذربایجان غربی و بوشهر هستند. استان های سمنان، قم، خراسان جنوبی، تهران و کهگیلویه و بویراحمد کمترین جستجو را برای کلمه کلیدی بیت کوین داشته اند.

کدام استان ها برای خودرو بیشتر مورد توجه هستند؟

محبوب ترین کلیدواژه ها برای تعیین قیمت خودرو در ایران به ترتیب استان های اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان و آذربایجان غربی هستند. استان های قم، تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی کمترین جستجو را برای کلمه کلیدی قیمت خودرو دارند.

نظرسنجی ها چه می گویند؟

بر اساس گزارش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، از 12000 نفری که این مرکز مورد بررسی قرار گرفته است، 33.3 درصد پاسخ داده اند که ترجیح می دهند پس انداز خود را در بازار زمین و مسکن سرمایه گذاری کنند. 20.7 درصد از شرکت کنندگان ترجیح می دهند پس انداز خود را در طلا و سکه سرمایه گذاری کنند. 15.2 درصد ترجیح می دهند در بانک سرمایه گذاری کنند و 2.7 درصد دلار و ارز خارجی را ترجیح می دهند. به همین ترتیب، 2.7 درصد از شرکت کنندگان خواهان سرمایه گذاری در بازار خودرو، 1.3 درصد در بازار سهام و 1.3 درصد در ارزهای دیجیتال و بازارهای جهانی هستند.

چرا مردم علاقه مند به سرمایه گذاری در بازار املاک و طلا هستند؟

هم در نتایج جستجو و هم در نظرسنجی مرکز نظرات دانشجویان ایران، مسکن و طلا جزو علایق سرمایه گذاری مردم است. دلیلش هم این است که این دو بازار برای ایرانیان شناخته شده ترین هستند. از طرفی ریسک سرمایه گذاری در بازار ارزهای رمزپایه و بورس به دلیل بازدهی بالای آنها زیاد است.

سرمایه گذاری در بازار خودرو نیز نیازمند سرمایه و دانش مرتبط با خودرو است. سرمایه گذاری در بازار ملک مستلزم سرمایه بسیار بالایی است اما رشد قیمت بالای آن در دهه اخیر و همچنین جنبه مصرفی آن، ایرانیان را به سرمایه گذاری در این بازار علاقه مند می کند. بازار سکه و طلا نیز بازاری پرطرفدار برای حفظ ارزش پول است زیرا می توان با سرمایه اندکی در آن سرمایه گذاری کرد.

عملکرد در کدام بازار بیشتر بوده است؟

بر اساس اطلاعات شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز، قیمت ربع سکه در پایان دی ماه 1402 نسبت به اسفند 1301 معادل 13.4 درصد کاهش یافت. این در حالی است که در همین مدت قیمت طلا در بازار آمریکا رشد 4.52 درصدی را تجربه کرد. همچنین طلای 18 عیار در بازار ایران 6.69 درصد کاهش داشته است.

بالاترین عملکرد مربوط به بیت کوین است. در دوره مذکور، عملکرد بیت کوین 57.8 درصد است. البته باید توجه داشت که ریسک سرمایه گذاری در این بازار بسیار بالاست. همچنین در بین بازارهای داخلی بیشترین عملکرد مربوط به مسکن و بورس است. در حالی که نرخ دلار 7.1 درصد کاهش یافت، قیمت مسکن 13.5 درصد و شاخص کل بورس 12.7 درصد افزایش یافت.

ضمن اینکه سرمایه گذاری در بانک با در نظر گرفتن نرخ سود 20 درصدی در مدت مذکور 15 درصد بازدهی داشته است. همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص بهای مصرف کننده در بازه زمانی پایانی اسفند 1300 تا پایان دی ماه 1402 از 1/174 به عدد 217 رسید و رشد 6/24 درصدی را تجربه کرد. در واقع می توان گفت بازارهای داخلی رشد کمتری نسبت به نرخ تورم در سال 1402 داشته اند.

منبع: اقتصاد آنلاین

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33083

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.