• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

کاهش چشمگیر تورم خدمات به زیر 40 درصد

  • کد خبر : 39189
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
کاهش چشمگیر تورم خدمات به زیر 40 درصد

اکوایران: آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در فروردین ماه امسال تورم تولیدکنندگان گروه خدمات نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته و از نزدیک به 50 درصد به کمتر از 35 درصد رسیده است.

اخبار اقتصادی، تورم تولیدکننده یا تورم محرک نشان می دهد که هزینه تولید کالا و خدمات یا به عبارتی قیمت کارخانه محصولات قبل از رسیدن به بازار مصرف چند صد تغییر کرده است.

آخرین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم تولید ماهانه در گروه خدمات در فروردین ماه سال جاری نسبت به اسفند ماه سال گذشته افزایش یافته، اما تورم یکباره و سالانه خدمات نسبت به اسفند ماه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. سال گذشته

به عنوان مثال تورم خدمات پیشران از تقریباً 50 درصد در اسفند ماه به کمتر از 35 درصد در فروردین 1403 رسیده است که البته نوسان تورم سالانه کمتر بوده است بنابراین این شاخص از بیش از 54 به کمتر از 52 درصد رسیده است. ٪. در میان اجزای اصلی گروه خدمات، بیشترین تورم نقطه تولید مربوط به «تامین آب، فاضلاب و مدیریت پسماند» و کمترین آن مربوط به «اطلاعات و ارتباطات» بوده است.

افزایش جزئی در تورم محرک خدمات در یک ماه

اگر تورم تولیدکننده به صورت ماهانه محاسبه شود نشان می دهد که هزینه تولید کالا و خدمات پشت دروازه کارخانه و قبل از رسیدن به بازار مصرف نسبت به یک ماه قبل چند درصد تغییر کرده است. از آنجایی که فاصله زمانی بین تولید و مصرف «خدمات» کم است، تورم تولیدکننده خدمات تقریباً برابر با تورم مصرف کننده آن است.

آخرین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم ماهانه تولید خدمات در فروردین ماه امسال از 2 درصد در اسفند به 2.6 درصد رسیده است. از میان مولفه های اصلی این گروه، بیشترین و کمترین تورم ماهانه به ترتیب مربوط به خدمات «بیمه» و «تامین آب» است.

کاهش قابل توجه تورم تولید به موقع در فروردین 1403

تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان گروه خدمات در فروردین ماه سال جاری به 32.7 درصد رسید. این نرخ در اسفند ماه سال گذشته تقریباً 50 درصد بود. بنابراین میزان افزایش قیمت خدمات در زمان تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف نسبت به اسفند کاهش یافته است. در میان مولفه های اصلی گروه خدمات، بیشترین تورم نقطه به نقطه 61.5 درصد بوده که مربوط به فعالیت های آبرسانی و فاضلاب است. از سوی دیگر کمترین تورم تولید نقطه به نقطه مربوط به خدمات ارتباطات و اطلاعات 23.7 درصد بوده است.

تورم تولید سالانه از 54.5 درصد در ماه مارس به 51.7 درصد در آوریل کاهش یافته است. همچنین در بین مولفه های خدماتی، تورم سالانه خدماتی مانند سرگرمی، تفریح، بهداشت و آموزش همچنان بالای 50 درصد باقی مانده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39189

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.