• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
2

کارایی صنایع بورس در آبان 1402 / صنعت کاشی و سفال اولین بود!

  • کد خبر : 31000
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
کارایی صنایع بورس در آبان 1402 / صنعت کاشی و سفال اولین بود!

اکوایران: شاخص کارایی صنعت کاشی و سرامیک بورس اوراق بهادار تهران در آبان ماه سال جاری با رشد 10.5 درصدی رتبه نخست را در بین 30 صنعت برتر بورس تهران کسب کرد.

اخبار اقتصادی، بورس تهران در سال جاری با رکود معاملاتی و عدم تمایل سهامداران حقیقی به سرمایه گذاری در جایگاه های سهام مواجه شده است. بازار سهام از ابتدای سال و با وجود رشد تراز کل شاخص به بالای سطح 2 میلیون و 500 هزار واحدی، سرمایه واقعی 21.4 همتی تا 26 اردیبهشت وارد بورس تهران شد. جریان خالص پول واقعی در هشت ماهه امسال حاکی از خروج بیش از 28 میلیارد تومانی پول واقعی از بورس بوده است.

بورس اوراق بهادار تهران در آبان ماه سال جاری پس از افت شاخص ها در مهر و شهریور شروع به کار کرد. شاهد خروج 3.740 میلیارد تومانی پول واقعی از بورس و میانگین 3.980 میلیارد تومانی ارزش معاملات خرده فروشی روزانه بود. با وجود افت 2.4 درصدی در شهریورماه و 4.2 درصدی در مهرماه، مانده شاخص کل نیز از آبان ماه با افت تراز و از مانده 2 میلیون و 32 هزار و 212 واحدی در پایان مهرماه به پایان رسید. موجودی 2 میلیون و 20 هزار و 153 یک واحد 6 دهم درصد کاهش موجودی داشته است. شاخص کل هم وزن که در شهریور ماه سال جاری افت تراز بیشتری را نسبت به شاخص کل تجربه کرده بود، در آبان ماه سال جاری با افزایش تراز همراه بود و تراز این شاخص در پایان از 690 هزار و 147 واحد افزایش یافت. بیش از 703544 واحد، 1.9 درصد رشد کرد.

بازدهی بیش از 9 درصدی شاخص 5 صنعت بورس در آبان!

در میان 30 صنعت برتر بورس تهران، 15 صنعت در آبان ماه بازدهی مثبتی کسب کردند. این در حالی است که صنعت کاشی و سرامیک در آبان ماه با رشد 10.5 درصدی در تراز شاخص بیشترین بازدهی را به خود اختصاص دادند و پس از آن سایر صنایع مالی، کانی های غیرفلزی، تولید انبوه و رادیو با 9.9 درصد، 9.6 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند. یکی از صنایعی بود که در آبان ماه شاهد رشد تعادلی بالای 9 درصدی بود، به ترتیب 9.6 درصد و 9.2 درصد رشد کرد.

روز شکرگزاری، سد راهپیمایی مس

از بین ۱۵ صنعت رو به رشد بازار در آبان ماه، ۵ صنعت لوازم برقی، سیمان، محصولات فلزی، لاستیک و شکر نسبت به شاخص کل هم وزن عملکرد بهتری داشتند. این صنایع را می توان صنایعی نامید که شاخص کل را در مقابل ریزش شاخص کل متعادل نگه می دارند.

صنعت حمل و نقل و بیمه در ماه نوامبر پیشتاز پاییز شدند!

در میان صنایعی که بازدهی بیشتر از شاخص کل و کمتر از شاخص هم وزن داشتند، نام صنعت شرکت های صنعتی چند رشته ای، خودروسازی و قطعات یدکی و صنعت سرمایه گذاری به چشم می خورد. این صنایع سنگین که بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل داشتند. لنگرهای حمایتی شاخص کلی در ماه نوامبر بودند. نیمی دیگر از 30 صنعت بزرگ بورس تهران بازدهی منفی داشتند. 15 صنعت که در ماه نوامبر افت کردند، کاهش شدیدتری نسبت به شاخص کل داشتند.

صنعت حمل و نقل با افت 7 درصدی تراز شاخص بیشترین افت را در بین این 30 صنعت داشته است. صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی با 6.4 درصد کاهش تراز شاخص دومین صنعت بود. رتبه سوم نزول بازار در این ماه در اختیار صنعت اطلاعات و ارتباطات است. از جمله صنایع سنگین بازار که در آبان ماه با اندکی بیش از شاخص کل افت داشته اند، می توان به موسسات بانکی و اعتباری، فلزات اساسی، مواد معدنی فلزی و صنایع شیمیایی اشاره کرد. صنعت مواد و فرآورده های دارویی و صنعت فرآورده های نفتی نیز از جمله صنایع سنگین بورس تهران بودند که در آبان ماه با افت قابل توجهی مواجه شدند.

photo_2023-11-26_18-32-44

آتش بس نرخ بهره بین بانکی

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=31000

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.