• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

چرا مقایسه ارزش استارت آپ ها با املاک و مستغلات اشتباه است؟

  • کد خبر : 35276
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
چرا مقایسه ارزش استارت آپ ها با املاک و مستغلات اشتباه است؟

اکوایران: چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه گلرنگ 70 درصد از سهام تاپسی را به مبلغی بیش از 2.1 میلیارد تومان خریداری کرده است. برخی از کاربران فضای مجازی، استارت آپ ها و اکوسیستم ایران را کم ارزش خواندند.

اخبار اقتصادی، بر اساس این خبر، دو شرکت حقوقی «خورشید سان» و «راستین ویت سپهر» به همراه چهار نفر حقیقی سهام خود را به گلرنگ فروختند.

میلاد منشی پور، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران تپسی گفت: به این ترتیب تپسی پس از هفت سال نه تنها وارد چرخه بعدی و بزرگ ترین زندگی خود می شود، بلکه همراه و پشتیبان توانمندی نیز در کنار خود خواهد داشت.

اما ارزش کل بازار تپسی با واکنش برخی از کاربران فضای مجازی همراه شد. برخی نوشتند: «این رقم نشان می‌دهد که عمق اکوسیستم نوآورانه ایران بسیار کمتر از سر و صدای آن است؛ اندازه بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط ​​غیر نوآور و سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها چندین برابر اکوسیستم نوآورانه است.

برخی نیز ارزش تپسی را به عنوان یک استارت آپ معروف در ایران با ارزش یک آپارتمان 25 طبقه در منطقه یک تهران مقایسه کردند و نوشتند: «با فروش 41 سهم تپسی، ارزش کل آن 1800 میلیارد تومان می شود. این ساختمان 25 طبقه 70000 متری متعلق به جناب آقای سید حمید از سازنده های مجلل سرشناس تهران در خیابان فرشته می باشد که در حال حاضر به قیمت هر متر 750 میلیون تومان پیش فروش می باشد. از 50 هزار متر مسکونی این ساختمان 37.5 هزار میلیارد تومان است.

.تحت عنوان

اما این سوال پیش آمد که آیا مقایسه ارزش این نوع استارت آپ ها در بازار درست است؟

مانوئل اوهانجانیانیس، بنیانگذار و مدیر Isminar، مشاور کسب‌وکار و مربی استارت‌آپ‌ها، چنین پاسخ می‌دهد: این قیاس ناقص است زیرا بین استراتژی نقدینگی و ارزش‌گذاری تفاوت وجود دارد. فردی که قصد سرمایه گذاری دارد، بر اساس شرایط توسعه آن و بر اساس روند بازار و عناصر مختلف، برای کسب و کار خود ارزش قائل می شود. این ارزیابی دقیق تر است زیرا بر اساس نرخ ریسک بازار و ریسک اقتصادی، سیاسی و کلان کشور است.

به گفته وی، زمانی که به جای سرمایه گذاری قصد برداشت پول و فروش سهام را داشته باشید، ارزش استارت آپ بسته به مذاکرات و ریسک تجاری تخفیف داده می شود و این تخفیف می تواند بین 20 تا 60 درصد باشد. به عنوان مثال اگر ارزش هر سهم در سرمایه گذاری شما 1 میلیون تومان باشد، می توانید این سهم را 300 هزار تومان بفروشید. زیرا فروش سهام معمولاً ارزانتر است.

وی ادامه می دهد: در مورد تپسی و گلرنگ وقتی شرکتی حدود 70 درصد از کل سهام تپسی را خریداری می کند، در واقع بین 20 تا 60 درصد ارزش واقعی هر سهم را هزینه کرده است. بنابراین اگر به صورت مقایسه پیش برویم، به جای یک ساختمان 25 واحدی، باید به دنبال 4 یا 5 ساختمان 25 واحدی باشیم.

این تاجر می گوید: متأسفانه ارزش اکوسیستم ایران به دلیل اقتصاد نابسامان اغلب دارایی محور است و تورم عمدتاً شرایط آن را شامل می شود. بنابراین، سرمایه گذاران سنتی به این ترتیب مقایسه و محاسبه می کنند. اما مقایسه ارزش ملک با استارتاپ صحیح نیست زیرا کسب و کار می تواند بین المللی شود. اما امکان صادرات ملک وجود ندارد.

اوهنجانیان در پایان به ارزش کاربران استارتاپ مذکور اشاره کرد و گفت: در نظر بگیرید که این استارتاپ دارای اثر اجتماعی و 23 میلیون کاربر است و بر اساس این تعداد کاربر می توان چندین استارتاپ و محصول جدید را در این زمینه ایجاد کرد. استارت آپ. پرتاب کردن؛ بنابراین ارزش این شرکت های کاربر محور حداقل 5 تا 10 برابر بیشتر از ارزش گذاری های مرسوم است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35276

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.