• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

چراغ سبز اسلام آباد برای احداث خط لوله گاز ایران و پاکستان

  • کد خبر : 35882
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
چراغ سبز اسلام آباد برای احداث خط لوله گاز ایران و پاکستان

اخبار اقتصادی: وزارت نیرو پاکستان در اطلاعیه ای خلاصه ای از واحد نفتی را اعلام کرد. خط لوله گاز ایران و پاکستان در جلسه امروز شورای حاکمیتی مورد بررسی قرار گرفت.

در بیانیه مذکور، کمیته امور انرژی کابینه موقت، توصیه‌های کمیته نظارت وزرای پروژه را که توسط انورالحق کاکار، نخست‌وزیر موقت در سپتامبر 2023 تشکیل شده بود، تصویب کرد.

این کمیته آغاز ساخت 80 کیلومتر خط لوله در داخل پاکستان (از مرز پاکستان تا گوادر در مرحله اول) را توصیه کرده بود.

به گزارش پاکستان نیوز، در این بیانیه آمده است: این پروژه توسط شرکت «سیستم های گازی بین دولتی» و بر اساس قانون توقف توسعه زیرساخت های گازی تامین مالی می شود.

وزارت انرژی پاکستان اعلام کرد که تمامی ادارات مربوطه چراغ سبز نشان داده اند تا این پروژه را برای تامین گاز مردم پاکستان و رفع نیازهای روزافزون انرژی این کشور به پیش ببرند.

این وزارت افزود که این پروژه نه تنها امنیت انرژی پاکستان را تقویت می کند، بلکه اعتماد صنعت داخلی را نیز افزایش می دهد که با افزایش عرضه گاز تضمین می شود. این امر همچنین باعث تسریع فعالیت اقتصادی در بلوچستان و کمک به توسعه اقتصادی پاکستان خواهد شد.

این پروژه از سال 2014 به تعویق افتاده است. ایران در ژانویه سومین اخطاریه ای را به اسلام آباد صادر کرد و اعلام کرد که قصد دارد به دلیل عدم ساخت این خط لوله گاز به عنوان بخشی از پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان به دادگاه بین المللی داوری مراجعه کند.

به گزارش روزنامه نیوز، پاکستان معتقد است که به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران نمی تواند این پروژه را در خاک خود اجرا کند، اما مقامات تهران هرگز این دیدگاه را نپذیرفتند و می گویند تحریم های آمریکا دلیل موجهی نیست. عراق و ترکیه مدت‌هاست که از گاز ایران استفاده می‌کنند و از تحریم‌های آمریکا معافیت دریافت کرده‌اند.

اما از آنجایی که پاکستان قصد اجرای این پروژه را دارد، ایران مهلت 180 روزه را تا سپتامبر 2024 برای پاکستان تمدید کرده است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35882

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.