• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

پیش بینی بازار سهام در روزهای پایانی سال

  • کد خبر : 36777
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
پیش بینی بازار سهام در روزهای پایانی سال

اکوایران: ممکن است بسیاری از سهامداران ترجیح دهند تا قبل از تعطیلات، بخشی از سرمایه خود را از بازار خارج کنند تا سرمایه خود را از خطر اخبار و رویدادهای احتمالی سیاسی و اقتصادی در تعطیلات نوروز حفظ کنند.

اخبار اقتصادی، در ابتدای هفته گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 1994 واحد افت کرد. همچنین 48 میلیارد تومان پول واقعی از بازار خارج شد.

روز یکشنبه شاخص 3494 واحد کاهش یافت و خروج سرمایه به 173 میلیارد تومان ادامه یافت. روز دوشنبه شاخص 1350 واحد رشد کرد و 10 میلیارد تومان پول واقعی برداشت شد.

روز سه شنبه شاخص دوباره سبز شد و با رشد 1921 واحدی 7 میلیارد تومان را ثبت کرد.

روز چهارشنبه شاخص کل 13 هزار و 292 واحد افت کرد و 189 میلیارد تومان پول واقعی از بورس خارج شد.

به این ترتیب در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل 15 هزار و 529 واحد کاهش نسبت به هفته گذشته داشت، بنابراین عملکرد هفتگی شاخص بورس منفی 0.7 درصد بود. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته قبل 6 هزار و 594 واحد کاهش یافت و بازدهی منفی 0.9 درصدی را به ثبت رساند.

در مجموع در طول هفته 427 میلیارد تومان پول واقعی از بورس خارج شد و میانگین برداشت روزانه پول واقعی 85 میلیارد تومان بود.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد در بورس عموما نزولی بود که البته اختلال در سامانه معاملات فرابورس نیز متاثر از آن بود. میانگین ارزش معاملات خرد در بورس اوراق بهادار طی هفته گذشته 4 میلیارد و 437 میلیون تومان بود که نسبت به رقم 82/6 میلیارد تومانی هفته قبل 27 درصد کاهش داشت.

بدین ترتیب شاخص در پایان هفته در میانه کانال قرار گرفت. به نظر می رسد بازار در روزهای پایانی سال کمی نوسان داشته باشد و در محدوده فعلی باقی بماند. از سوی دیگر، ممکن است بسیاری از سهامداران ترجیح دهند تا قبل از تعطیلات، بخشی از سرمایه خود را از بازار خارج کنند تا سرمایه خود را از خطر اخبار و رویدادهای احتمالی سیاسی و اقتصادی در تعطیلات نوروز حفظ کنند.

انتظار می رود سیاست گذار در روزهای پایانی سال و اوایل سال آینده برای تثبیت و کاهش ریسک های کلان و سیستماتیک بازار تلاش کند.

آنچه کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند این است که در دو سال اخیر نه تنها اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه کاهش یافته است، بلکه فعالان اقتصادی و سهامداران خرد نسبت به هرگونه سیاست دولت و سازمان بدبین هستند. در میان فعالان بازار سرمایه این باور عمومی وجود دارد که دولت نقش اصلی را در بازار دارد و اولویت اول آن کسب درآمد و تامین کسری بودجه است. صرف نظر از درستی یا نادرستی چنین باورهایی، آنچه مهم است این است که سرمایه اجتماعی دولت کاهش یافته و سیاستگذار در احیای سرمایه اجتماعی ناتوان و ناموفق بوده است. سازمان بورس و اوراق بهادار تهران حتی در فنی ترین حوزه های فعالیت خود مانند بهبود عملکرد هسته معاملاتی، استفاده از سایت معاملاتی و افزایش شفافیت در ارائه گزارش های شرکت ها شکست خورده اند. به طور کلی در پایان سال می توان گفت که سازمان بورس نمره قبولی نمی گیرد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36777

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.