• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

پیش بینی بازار بورس برای هفته/بازار یا بدون بازار؟

  • کد خبر : 34509
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
پیش بینی بازار بورس برای هفته/بازار یا بدون بازار؟

اکوایران: سیاست های نامتعادل دولت و مداخلات غیرکارشناسی و غیراصولی قیمتی، بازار سرمایه را به بازاری غیربازاری تبدیل کرده است.

اخبار اقتصادی، در هفته گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ادامه روند نزولی آغاز شده از هفته قبل، مسیر نزولی را ادامه داد و 7 روز متوالی رکود را به ثبت رساند.

روز شنبه شاخص کل 19 هزار و 33 واحد کاهش یافت و 934 میلیارد تومان پول واقعی از بازار خارج شد. روز یکشنبه شاخص 13725 واحد افت کرد و 638 میلیارد تن سرمایه از بازار خارج شد.

روز دوشنبه شاخص ۶۶۶۴ واحد افت کرد و ۴۹۵ میلیارد تومان پول واقعی برداشت شد. روز سه شنبه شاخص 26 هزار و 527 واحد افت کرد و خروج پول به 904 میلیون تومان رسید.

اما روز چهارشنبه شاخص کل 3415 واحد رشد کرد و برای دهمین روز متوالی پول واقعی به ارزش 123 میلیارد تومان از بورس خارج شد.

به این ترتیب در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل 62 هزار و 515 واحد کاهش نسبت به هفته قبل داشت، بنابراین بازده هفتگی شاخص بورس منفی 2.8 درصد بود. اما در پایان هفته، شاخص هم وزن با کاهش 34 هزار و 378 واحدی نسبت به هفته قبل و بازدهی منفی 4.5 درصدی مواجه شد.

در مجموع در طول هفته 3.94 میلیارد تومان پول واقعی از بورس خارج شد و میانگین برداشت روزانه پول واقعی 166.199 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل 266 درصد افزایش داشت.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد بورس به طور کلی نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد در بورس طی هفته گذشته 5.86 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 5.335 میلیارد تومان یک 5 درصد کاهش داشت. هفته قبل

بنابراین شاخص در هفته گذشته از نیمه بالای کانال 2.1 میلیونی به نیمه پایینی کانال سقوط کرد. ناظران انتظارات منفی را یکی از عوامل خروج سرمایه و کاهش قیمت ها می دانند. اما برخی ناظران معتقدند که بسیاری از سهامداران ترجیح می دهند حتی با زیان از بورس خارج شوند و به سرمایه گذاری در بازارهای موازی روی آورده اند. بنابراین دلیل خروج این سهامداران صرفاً انتظارات منفی نیست، بلکه رفتار سهامداران واکنشی به ریسک های فزاینده بازار سهام است. اخبار سیاسی منفی، چه در سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی، چشم انداز فعالان اقتصادی را منفی کرده و سرمایه گذاران به سمت دارایی های کم ریسک و بازار ارزهای دیجیتال روی آورده اند. در چنین شرایطی فقدان قدرت صنعتی، سیاست های نامتعادل دولت و مداخلات قیمتی غیراصولی و غیرکارشناسی، بازار سرمایه را به غیربازاری تبدیل کرده است. بنابراین خروج سرمایه یک واکنش منطقی و قابل پیش بینی بازار است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34509

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.