• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

واردات آیفون وارد فاز جدیدی شد. نامه گمرکی به سازمان توسعه تجارت بنویسید.

  • کد خبر : 39912
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۵
واردات آیفون وارد فاز جدیدی شد.  نامه گمرکی به سازمان توسعه تجارت بنویسید.

اکوایران: اعلام ممنوعیت واردات انواع آیفون در روزهای اخیر واکنش ها و ابهامات متعددی را برانگیخته است. ابتدا گمرک بخشنامه ای مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون صادر کرد. اما سازمان توسعه تجارت این موضوع را تکذیب کرد و گفت واردات آیفون همچنان مجاز است. بر اثر این اتفاق امروز رئیس گمرک در نامه ای خطاب به سازمان توسعه تجارت خواستار شفاف سازی شبهات مطرح شده در خصوص ممنوعیت یا واردات آزاد آیفون شد.

اخبار اقتصادی؛ محمد رضوانی فر در مکاتبه با رئیس سازمان توسعه تجارت زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار رفع ابهام و تعیین تکلیف در خصوص مصوبه پیشنهادی سازمان توسعه تجارت مبنی بر ممنوعیت واردات هوشمند محصولات شد. تلفن های همراه با برند «اپل» و تاکید بر شفافیت و پرهیز از هرگونه سوء استفاده، ضروری است که عموم مردم به طور شفاف و صریح تکلیف نهایی واردات آیفون را بدانند.

به گزارش گمرک ایران، در این نامه که توسط محمد رضوانی فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس گمرک ایران به مهدی ضیغمی، معاون امنیتی وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ارسال شده، با عنوان «ضرورت ترخیص کالا» ابهام ممنوعیت واردات برند اپل و شفافیت سود». “تجارت تلفن همراه هوشمند” بیان می کند:

مطابق ماده 4 قانون مقررات صادرات و واردات، تغییرات مزایا و مقررات بازرگانی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می‌شود. گمرک ایران بر اساس وظایف قانونی مجری سیاست های اعلام شده و وصول درآمدهای دولت است.

با توجه به ابهامات مطرح شده و سوالات مکرر و متعدد دریافت کنندگان خدمات، بازرگانان و مصرف کنندگان در این خصوص و با عنایت به تاثیرات بر درآمد و عواقب احتمالی با توجه به موارد زیر، مراتب را در اسرع وقت به این سازمان اطلاع رسانی نمایید. تصحیح پیشنهادات:

1. آیا با توجه به اضافه شدن یک بند به محتوای تبصره 85، واردات تلفن همراه هوشمند با برند اپل ممنوع است یا خیر؟

2. در صورتی که ممنوعیت موضوع تبصره مذکور کلی نباشد، واردات چه مدل هایی از گوشی های موبایل با برند مذکور بر اساس مصوبه مذکور ممنوع است؟

3. با توجه به اینکه در متن توضیحی بند اضافه شده به تبصره های فصل 85 آمده است که «در صورت رفع ممنوعیت در آینده از سوی مراجع ذیصلاح، سود تجاری برند مذکور 96 درصد پیش بینی می شود. ” ، در حال حاضر و با اطلاع رسانی مشخص نیست که سود تجاری تلفن همراه هوشمند با برند مذکور چقدر است؟

4. لازم است سود بازرگانی برای تعیین ارزش کالای قاچاق موضوع بند «ح» ماده 1 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صراحت مشخص شود.

5. با عنایت به ماده (7) آیین نامه، لزوم ثبت و ابلاغ مقررات در پایگاه قوانین و مقررات مربوط به محیط کسب و کار موضوع تصویب نامه شماره 17976/ت 61134 ح مورخ 2/9. 1402 هیأت محترم وزیران آیین نامه ای که برای سایر افراد نیز حقوق یا تکلیفی برای دستگاه های اجرایی و کارکنان آنها ایجاد می کند، 15 روز پس از انتشار در پایگاه مربوط به معاونت محترم حقوقی ریاست جمهوری لازم الاجرا می باشد. . لذا با عنایت به اینکه مصوبه مذکور برای افراد ایجاد حقوق و تکلیف می کند و تاریخ اجرای آن در متن تصویب نامه قید نشده است، خواهشمند است جهت رعایت تعهدات انجام شده، تاریخ دقیق اجرای مصوبه مذکور را دستور فرمایید. حقوق موضوع ماده (11) آیین نامه اجرایی قانون تنظیم مقررات صادرات و واردات به صراحت بیان شده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39912

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.