• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

نجات نهضت مسکن ملی در گرو مدیریت پروژه ساخت و ساز است

  • کد خبر : 33482
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
نجات نهضت مسکن ملی در گرو مدیریت پروژه ساخت و ساز است

اخبار اقتصادی به نقل از دنیای اقتصاد، صنعت ساخت و ساز ابعاد بسیار بزرگی دارد که مربوط به کسب و کارهای بسیار بزرگ است. در حال حاضر این صنعت 13 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد و بالاترین سطح ریسک را دارد. در 10 سال گذشته حدود 70 درصد از شرکت‌های صنعت ساختمان به ویژه پیمانکاری ورشکست شده‌اند، اما با وجود این مشکلات همچنان این صنعت یکی از سودآورترین صنعت‌های دنیا محسوب می‌شود.

این به این معنی است که چالش های بزرگی در آن وجود دارد صنعت ساخت و ساز ساختارهای مختلفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. با این حال، دو چالش اساسی صنعت ساختمان را می توان به دو موضوع تقسیم کرد: زمان و هزینه. زمان با هزینه و هزینه مربوط به زمان است و تأثیر متقابل دارند. این در حالی است که این مسائل به دلیل منابع مالی و ریسک‌های احتمالی از جمله عوامل داخلی و خارجی و شرایط سیاسی و منطقه‌ای، موجب تاخیرهای زیادی در صنعت شده است. همه اینها منجر به ایجاد مفهوم جدیدی به نام مدیریت ساخت و ساز شده است. یعنی باید بدانیم چند درصد از این موارد قابل مدیریت و چند درصد خارج از کنترل هستند. اتفاقی که در اینجا می افتد این است که می خواهیم زمان و هزینه را مدیریت کنیم. این پرونده ها به بسترهای مختلفی متصل هستند و اگر بخواهیم به پیشینه تاریخی آنها برگردیم، می بینیم که همه چیز از سیستم حقوقی (قوانین حمورابی) شروع شده است.

یعنی مجموعه ها به بشریت کمک کردند که به سمت ایجاد یک سری حقوق ساختمانی برود و به همین دلیل فلسفه حقوق ساختمان برای مدیریت زمان و هزینه ها در یک ساختار قانونی ایجاد شد. در حال حاضر پروژه های موجود در دنیا ابعاد بزرگی دارند اما به نظر می رسد بیش از 60 درصد ضایعات آنها مربوط به هزینه ها باشد و این هدر رفت هزینه باعث کاهش منابع مالی و از سوی دیگر افزایش زمان می شود. بسیاری از اوقات، پیمانکاران نمی دانند که می توانند بخشی از این هزینه ها را کاهش دهند. به عنوان مثال، زباله های موجود در زره را می توان با طراحی و مدیریت صحیح از بین برد. در این میان چندین مفهوم مانند تولید ناب پدیدار شد. ساختاری که عملا برای ایران و کشورهای منطقه ناشناخته است، اما کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس آن را می شناسند و حتی در این زمینه پیشتاز هستند، با این حال این کشورها مفهوم جدیدی به نام مدیریت ساخت و ساز را از سال 1960 و برای این نهادها و سازمان ها راه اندازی شدند و دستورالعمل هایی برای آنها تدوین شد.

مدیریت ساخت و ساز مفهومی است که زمان پروژه را کاهش می دهد زیرا مقداری از اتلاف منابع را از بین می برد و در نتیجه هزینه پروژه ها را کاهش می دهد. در حال حاضر نگرانی، ظرفیت و دانش ناشناخته ای در کشور و خاورمیانه وجود دارد. بنابراین اگر بتوانیم این دانش را به این نیروهای متخصص تزریق کنیم و آنها این ادبیات را بشناسند و توسعه دهند، شاید بتوانیم خدمات مدیریت ساخت و ساز را صادر کنیم. به هر حال در بحث ساخت و ساز مواردی هست که تحت کنترل است. می توان گفت 35 درصد از این ارقام در دست پیمانکار است و درآمد آن به جیب پیمانکار می رود. به عنوان مثال، همان پیمانکار به دلیل نداشتن شرایط انبار و تجهیزات مناسب کارگاهی متحمل خسارت زیادی می شود یا پاکت سیمانی بدون پالت زیر آن روی زمین رها می شود و در تماس با آب یا باران یا قرار دادن نادرست آن از بین می رود. مصالح ساختمانی زمان و هزینه را افزایش می دهد. اما هدف از بیان همه این موارد این است که بتوانیم با مدیریت پروژه بسازیم. جنبش ملی مسکن تا با سرعت بیشتر و زمان کمتر و با کیفیت بیشتر به پایان برسد. به هر حال، یک مشکل ساده در فرآیند ساخت و ساز ناب وجود دارد: زمانی که یک پروژه در حال انجام است، ناظر مرحله اول را تأیید می کند و سپس به مرحله بعدی می رود. یعنی وقتی نقطه ضعفی هست باید در مرحله اولیه اصلاح شود.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33482

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.