• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن معرفی شدند

  • کد خبر : 36797
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن معرفی شدند

اخبار اقتصادی از پایگاه خبری. وزارت راه و شهرسازی ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح روند اجرا و تکمیل پروژه های مسکن مهر پرداختند. طرح ملی نهضت مسکن آنها پرداخت کردند.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه 240 هزار واحد خانه بیشتر وی از دولت های گذشته تا دولت سیزدهم گفت: از این تعداد 124 هزار واحد در سراسر کشور به بهره برداری رسیده و 124 هزار واحد دیگر باقی مانده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 68 هزار خانوار مهری به 75 درصد رسیده است و 30 هزار نفر از آنها مشکل حقوقی و تعاونی دارند که از طریق وزارت تعاون و سازمان اراضی ملی در حال رفع این مشکل هستیم.

وی بیان کرد: دلیل اصلی عدم پیشرفت و تکمیل واحدهای مسکونی این است که دولت در گذشته نقش پیمانکاری در پروژه های مسکونی را ایفا می کرد و این دلیل اصلی تاخیر در تحویل واحدهای مسکونی بود. . اگر مردم خودشان کارفرما شوند و بتوانیم از قابلیت های عمومی سازی استفاده کنیم، سرعت اجرای پروژه ها دو برابر می شود و در این بخش، دولت باید نظارت بر پروژه ها را بر عهده بگیرد تا سرعت اجرا افزایش یابد.

وی ادامه داد: ساخت آسمان خراش در مجتمع های مسکن مهر باعث شد تا تورم بر این پروژه ها حاکم شود و سرعت اجرای پروژه ها بیشتر شود. زیرا هر چه تعداد طبقات بیشتر باشد سرعت ساخت کمتر می شود. اما در پروژه های نهضت ملی مسکن از تجربیات مسکن مهر استفاده می کنیم و از ساخت و ساز ساختمان های بلند صرف نظر می کنیم.

برخورد با پیمانکاران متخلف در محوطه دانشگاه

وی با بیان اینکه در شهر جدید پردیس با پیمانکاران کم کار و متخلف برخورد شده است، گفت: در حوزه نظارت به صورت مستمر با تشکیل کمیته هایی هر روز پیگیر تکمیل پروژه های نهضت ملی مسکن هستیم. امیدوارم با تزریق منابع مالی کافی بتوانیم این پروژه ها را هر چه سریعتر به اتمام برسانیم.» به پایان برسد

وی با یادآوری اینکه 2 میلیون و 400 هزار مسکن در سراسر کشور توسط نهضت ملی مسکن در حال ساخت است، تصریح کرد: از این تعداد 400 هزار خانه در قالب تحویل زمین به متقاضیان در حال ساخت است. در این پروژه ها خود مردم کارفرما هستند و با حضور همین افراد روند اجرای پروژه بسیار خوب پیش می رود. تجربه نشان می دهد که هر جا به مردم اعتماد شود، اوضاع به خوبی پیش می رود.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در روستاها زمین برای مهاجرت معکوس اختصاص داده شده است، گفت: در این بخش به حدود 600 هزار متقاضی زمین و به 76 هزار نفر زمین اختصاص یافته است. علاوه بر این، پروژه های نهضت ملی مسکن را برای 662000 متقاضی در قالب قراردادهای سه جانبه ساخته ایم.

به گفته وی، در حوزه نوسازی بافت های فرسوده هم اکنون 246 هزار واحد مسکونی در قالب بسته های تشویقی و در قالب طرح های کلید در دست نوسازی می شود.

وی افزود: در حوزه مسکن روستایی 471 هزار واحد مسکونی در حال ساخت است که در حوزه ساخت و ساز مسکن رکورد بزرگی را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: مردم 300 میلیارد تومان برای پروژه های نهضت ملی مسکن کمک کرده اند که تاکنون 755 هزار قرارداد بانکی برای پروژه های نهضت ملی مسکن منعقد شده است و همچنان به دنبال همکاری بانک ها در پرداخت هستیم. تسهیلات مسکن، زیرا تاکنون همکاری بانک‌ها با دولت خوب بوده است، اما بانک‌های خصوصی کم‌کار هستند، با این حال روند همکاری‌ها در ۵ تا ۶ ماه گذشته خوب بوده است.

طرح پرداخت 3 میلیارد تومان از صندوق مسکن ملی به مسکن مهر

محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه 1.9 میلیارد تومان از محل منابع صندوق مسکن ملی برای ساخت 124 هزار مسکن پرداخت شد، گفت: از طریق مدل دارایی زایی وزارتخانه در حال آزمایش هستیم. راه و شهرسازی در سال آینده از طریق شهرهای جدید 3 هزار میلیارد تومان به پروژه های مسکن اختصاص می یابد و این روند تامین منابع مالی تا سقف 15 میلیارد تومان برای پروژه های نهضت ملی مسکن ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه صندوق ملی مسکن دو طرح برای خنثی سازی آثار تورم در حوزه مسکن تهیه کرده است، گفت: با راه اندازی 8 تابلوی فرابورس و صندوق املاک تلاش می کنیم آثار تورم را در حوزه مسکن خنثی کنیم. بخش املاک و مستغلات این بخش سیاست های کوتاه مدت از جمله خرید مصالح ساختمانی برای پروژه های نهضت ملی مسکن هزینه ساخت و ساز را کاهش می دهد.

مهدیار اسماعیلی از خرید 3 هزار و 750 دستگاه آسانسور با همکاری بنیاد مسکن برای 10 هزار مسکن مهری خبر داد که تا امروز به دلیل نبود آسانسور امکان استفاده از آن وجود نداشت.

وی گفت: 90 هزار تن فولاد از تولیدکنندگان ملی خریداری کردیم که برای پروژه های نهضت ملی مسکن یک سال لازم بود و تقریباً 10 درصد ارزانتر از قیمت پایه بود تا این پروژه ها از گرانی در امان باشند. . این برنامه برای خرید سیمان نیز دنبال خواهد شد.

وی افزود: تا امروز 212 میلیارد تومان از منابع عمومی به پروژه های نهضت ملی مسکن وارد شده است و عدم توجه به این امر باعث شده تا نتوانیم از این منابع نهایت استفاده را ببریم. امروز نقش صندوق ملی مسکن مانند صندوق توسعه ملی است و نگاه ما به زمین به آینده است تا بتوانیم زمین مورد نیاز نسل های آینده را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در سال جاری 14 میلیارد تومان منابع از بخش های مختلف در اختیار پروژه ها قرار دادیم و مجموع منابع مالی تزریق شده 380 میلیارد تومان از محل منابع مالی بانک ها و کمک های خود مردم بوده است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36797

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.