• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

فقط در 15 دقیقه الماس درست کنید

  • کد خبر : 39592
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
فقط در 15 دقیقه الماس درست کنید

اکو ایران: محققان توانسته اند از روش جدیدی برای تولید الماس در آزمایشگاه استفاده کنند. این الماس با فشار بسیار کمتری نسبت به شرایط عادی و در مدت زمان 15 دقیقه تولید می شود.

اخبار اقتصادی، همانطور که مشخص است، الماس ها تحت فشار و دمای بسیار بالایی تشکیل می شوند و این بخشی از دلایل ارزشمندی آن ها است. اما اکنون دانشمندان موفق به تولید الماس در تنها 15 دقیقه تحت فشار عادی شده اند.

بر اساس گزارش نیواطلس، الماس در واقع کربن خالص معمولی است که تحت فشارها و دمای بسیار بالایی قرار گرفته است و باعث می شود اتم های آن به یک ساختار خاص تبدیل شوند. در زمین، تنها جایی که شرایط طبیعی برای این فرآیند مناسب است، در اعماق گوشته، صدها کیلومتر زیر سطح زمین است. الماس های طبیعی به مرور زمان و در زمان فوران های آتشفشانی به سطح زمین نزدیک می شوند و همین دلیل کمیاب بودن آنهاست.

دانشمندان چندین دهه است که الماس‌ها را در آزمایشگاه تولید می‌کنند، اما معمولاً هنوز هم به همان شرایط فشار و دمای بسیار بالا نیاز دارند: حدود 50000 اتمسفر فشار و حدود 1500 درجه سانتی‌گراد. اما با فناوری جدید، اکنون می توان الماس را با فشار معمولی و دمای پایین تر ساخت.

روش جدید که توسط تیمی از مؤسسه علوم پایه (IBS) و مؤسسه ملی علم و فناوری اولسان (UNIST) در کره جنوبی توسعه یافته است، از آلیاژ فلزی مایع گالیم، آهن، نیکل و سیلیکون برای تولید مصنوعی الماس استفاده می کند. . . این ترکیب از فلزات در دمای 1025 درجه سانتیگراد در مخزنی به ظرفیت 9 لیتر در معرض گاز متان و هیدروژن قرار می گیرد. پس از 15 دقیقه، گاز از سیستم خارج می شود و لایه نازکی از الماس در کف مخزن تشکیل می شود. این لایه الماسی را می توان به راحتی جدا کرد.

به طور معمول، روش‌های تولید الماس مصنوعی به «ذرات اولیه» نیاز دارند تا اولین اتم‌های کربن را به یکدیگر متصل کنند تا الماس را تشکیل دهند. اما در این مورد، به نظر می‌رسد که مقادیر کمی سیلیکون در فلز مایع به جمع شدن اتم‌های کربن در کنار هم کمک می‌کند. نتیجه نهایی یک الماس بسیار خالص است. فلزات دیگر را می توان جایگزین کرد، اما به نظر می رسد سیلیکون برای این فرآیند ضروری است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39592

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.