• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

عبور از مرز 200 تزریق در بازار آزاد برای اولین بار

  • کد خبر : 38178
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹
عبور از مرز 200 تزریق در بازار آزاد برای اولین بار

اکوایران: بررسی ها نشان می دهد میزان وام دهی منظم بانکی بانک مرکزی در هفته گذشته به بیش از 100 همت رسید و حجم عملیات بازار آزاد بانک مرکزی نیز برای اولین بار از مرز 200 همت گذشت.

اخبار اقتصادی، تزریق اعتبار بانک مرکزی در بازار آزاد در هفته منتهی به 7 فروردین ماه از مرز 200 همات گذشت و به 202.9 همات رسید که نسبت به هفته گذشته 5 همات و نسبت به یک ماه بیش از 50 همات افزایش نشان می دهد. منطقی به نظر می رسد

این در حالی است که در هفته گذشته میزان اعتبارات عادی بانکی به بیش از 100 عدد رسید که نسبت به هفته منتهی به 30 فروردین دو برابر شد.

سابقه تاریخی تزریق بانک مرکزی در بازار آزاد

بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، میزان تزریق اعتبار توسط بانک مرکزی در بازار آزاد از مرز 200 همات گذشت و حدود 202.92 همات ثبت شد. بر اساس داده ها، میزان اعتبار تزریق شده به این عملیات در هفته گذشته بالاترین رقم ثبت شده از زمان آغاز و انتشار آمار عملیات بازار آزاد است.

به طور کلی بازار آزاد یکی از اصلی ترین ابزارهای مدرن بانک مرکزی برای سیاست های پولی است که طی آن بانک ها می توانند با وثیقه گذاشتن اوراق خود به بانک مرکزی به مدت یک هفته اعتبار وام بگیرند. از سوی دیگر بانک ها موافقت می کنند در پایان قرارداد اصل مبلغ را به همراه نرخ سود که در حال حاضر معادل 23 درصد است به بانک مرکزی بازگردانند. به طور کلی مشاهده می شود که از ابتدای زمستان سال گذشته حجم عملیات بازار آزاد توسط بانک مرکزی روند صعودی داشته و از حدود 128 همات در پایان فروردین ماه امسال به بیش از 200 همت رسیده است. اوایل زمستان 1402.

به گفته کارشناسان، این ابزار به بانک مرکزی این امکان را می دهد که با تامین منابع مالی مورد نیاز بانک ها، فشار تقاضا را در بازار بین بانکی یا به اصطلاح بازار شبانه کاهش دهد و در نتیجه از افزایش نرخ سود بین بانکی جلوگیری کند. نرخ. دلیل اهمیت نرخ سود بین بانکی در سیاست های پولی این است که کارشناسان معتقدند سایر نرخ های سود در اقتصاد آنها متاثر از نرخ سود بین بانکی است و بنابراین مدیریت نرخ سود بین بانکی به عنوان یک هدف میانی برای کنترل رکود و تورم. ارزان تر و کارآمدتر است.

بیش از دو برابر اعتبار معمول بانکی.

یکی از ابزارهای دیگر بانک مرکزی برای مدیریت نرخ سود بین بانکی، اعتبارات عادی است. در این نوع اعتبار، بانک ها می توانند به صورت نامحدود و با شرایط و با نرخ سود 24 درصد از منابع بانک مرکزی استفاده کنند که نرخ سود بالاتری نسبت به عملیات بازار آزاد است. با توجه به اینکه نرخ سود مذکور یکی از بالاترین نرخ‌ها برای تامین مالی بانکی است، این روش در تامین مالی بانکی از اولویت کمتری برخوردار است و تنها زمانی که موسسه اعتباری با هیچ یک از روش‌های دیگر موفق نباشد.

آمارهای منتشر شده از نتایج اعتبارات سیستماتیک در هفته منتهی به 7 فروردین 1402 نشان می دهد که حجم اعتبار سیستماتیک بانک ها در آن زمان بیش از 104 همات بوده است. این در حالی است که در هفته منتهی به 20 آوریل، بانک ها با تزریق 197 وام به بازار آزاد، تقاضای اعتبار عادی خود را به 50 کاهش دادند که نشان دهنده کاهش قابل توجهی است. از سوی دیگر مشاهده می شود هفته گذشته با وجود افزایش تقریبا 5 درصدی تزریق اعتبار در بازار آزاد، حجم اعتبارات عادی بیش از دو برابر شده است.

افزایش ناگهانی تقاضا برای اعتبار عادی بانکی با وجود تزریق قابل توجه به بازار آزاد ممکن است به معنای شکل‌گیری تقاضای جدید در بازار بین بانکی باشد یا کاهش اعتبار عادی بانکی در هفته منتهی به 20 آوریل فقط موقتی باشد. و افزایش اعتبار منظم رکورد در هفته گذشته به دلیل بازگشت به ادامه روند گذشته رخ داد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38178

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.