• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

سه درخواست ارز برای صادرکنندگان بخش خصوصی

  • کد خبر : 39150
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷
سه درخواست ارز برای صادرکنندگان بخش خصوصی

اکوایران: رئیس کل بانک مرکزی در نشستی با هیئت رئیسه اتاق ایران سه دستور فوری برای حمایت از صادرکنندگان بخش خصوصی صادر کرد. «استفاده از ارز انفرادی» و «گواهی امتیاز صادرات در مرکز مبادلات ارزی» و استفاده از «ریال خارج از کشور با روسیه» سه برنامه ویژه ای است که در دستور کار قرار گرفته است.

اخبار اقتصادی؛ علاوه بر سه دستوری که به فوریت در برنامه بانک مرکزی قرار گرفت، در این نشست تخصصی دستورات لازم برای تسهیل بازگشت ارز و روند کاری فعالان اقتصادی و تجاری کشور صادر شد.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه با بیان اینکه برنامه بانک مرکزی در سال جاری متشکل از سیاست تثبیت، تعمیق و ثبات بازار ارز از طریق مرکز مبادلات ارزی است، اظهار داشت: این برنامه در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است. پول و طلای ایران وی تاکید کرد: امسال با برنامه و سیاست اعتباری مشخص و متمرکز و با روش های تامین مالی تعهدی و استفاده از اقلام موجودی بانکی مانند سفته، فاکتورینگ، اعتبارات اسنادی داخلی و الکترونیکی به دنبال تامین مالی غیر تورمی در بخش های تولیدی هستیم. برات.

فرزین با تاکید بر اینکه سیاست ارزی بانک مرکزی بر مبنای تامین مالی ارزی همراه با تنظیم بازار از طریق ایجاد ساختارهای مناسب از جمله مرکز مبادلات ارز و طلا تدوین شده است، گفت: در حوزه سیاست ارزی، بانک مرکزی معتقد است که نرخ ارز باید برای ایجاد تعادل بودجه دولت، تولیدکننده و مصرف کننده تعدیل شود. در غیر این صورت با توجه به تاثیر نرخ ارز، شاهد بروز نارضایتی در بازارها و همچنین تاثیر آن بر شاخص های اقتصادی مانند نقدینگی، تورم و پایه پولی خواهیم بود.

اجرای فوری دستورالعمل جدید در مرکز مبادلات ارزی

رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه از معاونان ارزی و بین‌الملل خواست تا از ارز شخصی و گواهی‌های امتیاز صادراتی در مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران و همچنین ابزار فراسرزمینی با روسیه که اقدامات عملیاتی آن است استفاده کنند. انجام شده است که در راستای حمایت عملی از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در بخش خصوصی جهت فعالیت می باشد.

فرزین با اشاره به شروع اجرای قانون جدید بانک مرکزی از خردادماه امسال تاکید کرد: با اجرای قانون جدید، بانک مرکزی اختیار نظارت و کنترل بیشتر نقدینگی و اعتبار و دستیابی به اهداف تعیین شده در میدان را خواهد داشت. شاخص های اقتصادی امکان پذیر خواهد بود.

ریال به زودی در دریاهای آزاد با روسیه

معاون بین الملل بانک مرکزی با اشاره به درخواست برخی فعالان صادراتی برای تسهیل در اجرای ریال برون مرزی در کشورهای همسایه، گفت: ریال برون مرزی هم اکنون با سه کشور «روسیه» در حال انجام است. ، “افغانستان” و “عراق” پرونده روسیه تقریباً پایان یافته است و به زودی عملیاتی می شود.

به گفته محسن کریمی، در چارچوب این طرح، بانک مرکزی ایران با بانک مرکزی روسیه برای مبادله ریال و روبل تا رسیدن به تراز تجاری دو کشور به توافق رسید. به عبارت ساده تر، توافق شده است که بانک مرکزی روسیه در ازای ریال به ما روبل بدهد یا برعکس.

کریمی با اشاره به برگزاری جلساتی با صادرکنندگان روسی، تصریح کرد: از صادرکنندگان به روسیه می خواهیم که به صورت ریالی به روسیه صادرات داشته باشند زیرا تمامی فرآیندها در قالب عملیات بانکی و ابزارهای مختلف بانکی از جمله اعتبار اسنادی و حواله بانکی و … انجام می شود. . از طریق روابط بانکی ایجاد شده بین شش بانک روسی و بانک های ایرانی.

معاون امور بین الملل بانک مرکزی با اشاره به اینکه 6 بانک روسی و ایرانی در این طرح مشارکت دارند، گفت: صادرات با LC ریالی در آنجا برای طرف روسی پذیرفته می شود و به محض انجام این صادرات، صادرات انجام می شود. بر اساس اسناد بانکی انجام خواهد شد و ریال نیز از حساب بانک مرکزی روسیه به حساب ریالی صادرکننده واریز شد، تعهد صادرات بلافاصله پذیرفته شد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای اجرای ریال فراساحلی در افغانستان و عراق گفت: مذاکرات در این زمینه با طرف های عراقی و افغانستانی ادامه دارد.

اعمال سیاست برای حمایت از صادرکنندگان

رئیس کمیته صادرات خانه ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه افزایش حجم صادرات بخش خصوصی واقعی کشور با اجرای سیاست های حمایتی موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: محمد لاهوتی همچنین به حل مشکل تکلیف ارزی پرداخت و افزود: برنامه ریزی و سیاست گذاری صحیح در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات در بخش کشاورزی، لوازم خانگی، کاشی و سرامیک و فرش نقش بسزایی دارد. ایجاد شغل. ، قطعا در کوتاه مدت موثر خواهد بود و مشوقی برای صادرات خواهد شد. به گفته لاهوتی، حل مشکل این بخش از صادرات با ایجاد سبدی تقاضای واردات از ارز حاصل از صادرات قابل حل است.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین خواستار تفکیک صادرکنندگان واقعی بخش خصوصی و صادرکنندگان وابسته به شرکت‌های دولتی در سیاست‌های ارزی و همچنین تخصیص ارز به آنها بر اساس فعالیت‌هایشان شد. و گفت: تمرکز بر اشتراکات بین ذینفعان این بخش و سیاست گذاران بستر مناسبی برای توسعه صادرات و کاهش صف های کاذب، تقاضا برای واردات ایجاد می شود. وی افزود: باید بین تخصیص ارز با اصول و اهداف صادرات و واردات تناسبی وجود داشته باشد تا حواله های درهم و دینار برای واردات از چین تخصیص داده نشود.

احمدرضا فرشچیان، رئیس کمیته واردات خانه ایران نیز با تاکید بر اینکه بخشنامه های پولی بانک مرکزی از پایان سال گذشته برای حفظ حقوق صادرکنندگان می تواند به روز شود، پیشنهاد کرد: برای تشویق صادرات در بخش خصوصی باید زمینه ای فراهم شود. برای خروج متقاضیان ارز از صف تخصیص ارز فراهم شود و با تعیین منابع و مصارف ارز حاصل از صادرات، شرایط مناسب برای اتصال این دو بخش در بستری شفاف فراهم شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39150

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.