• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
4

رکورد تورم مسکن همتا به همتا/رکود در معاملات

  • کد خبر : 41293
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۵
رکورد تورم مسکن همتا به همتا/رکود در معاملات

اکو ایران: تورم همتا به همتا در تهران در خرداد ماه تک رقمی شد و از مهرماه 1395 رکورد محسوب می شود. از سوی دیگر، معاملات مسکن در پایتخت نسبت به ماه قبل کاهش چشمگیری داشته است.

اخبار اقتصادی، بانک مرکزی در تازه ترین گزارش خود از بازار املاک از رشد قیمت ها و تعداد معاملات در خرداد ماه امسال برای شهر تهران خبر داد.

بر اساس این گزارش، تورم ماهانه مسکن در تهران که در اردیبهشت ماه بالای 3.5 درصد بود، در خرداد ماه به کمتر از 2 درصد رسید. تورم نقطه به نقطه نیز از بیش از 12 درصد به کمتر از 10 درصد رسیده است که از اکتبر 2016 به این سو رکوردی است.

از سوی دیگر آمار معاملات حکایت از نشانه هایی از رکود در این بازار دارد. تعداد معاملات مسکن در شهر تهران از بیش از 4800 واحد در فروردین ماه به کمتر از 3900 واحد در خرداد کاهش یافته و نزدیک به 20 درصد کاهش داشته است.

ترمز قوی قیمت مسکن در میان مدت

بر اساس آمار بانک مرکزی متوسط ​​قیمت هر مترمربع مسکن در تهران در خرداد ماه امسال به 85 میلیون و 910 هزار تومان رسید. این رقم تقریبا یک میلیون و 160 هزار تومان بیشتر از اردیبهشت بود. بنابراین تورم ماهانه قیمت مسکن در تهران در پایان بهار امسال به 1.4 درصد رسید. این در حالی است که تورم ماهانه مسکن در پایتخت در اردیبهشت ماه 3.8 درصد بوده است. بنابراین، اگرچه قیمت مسکن همچنان در حال افزایش است، اما سرعت افزایش قیمت کاهش یافته است. بررسی ماهانه چشم اندازی کوتاه مدت دارد و برای ارزیابی وضعیت بازار املاک در میان مدت بهتر است تورم را نقطه به نقطه اندازه گیری کنیم. این نرخ میزان افزایش قیمت مسکن در خرداد ماه سال جاری نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

قیمت هر مترمربع مسکن در تهران در خرداد ماه سال گذشته 78 میلیون و 300 هزار تومان بود. همانطور که گفته شد این رقم در خرداد ماه سال جاری به 85 میلیون و 910 هزار تومان رسید. به عبارت دیگر تورم نقطه به نقطه مسکن در خرداد ۹.۷ درصد بوده است. در این مرحله، تورم در پایین ترین سطح خود از سال 2016 بوده است و به بالاترین حد در 6 سال اخیر تلقی می شود.

لازم به ذکر است که کاهش تورم به معنای کاهش قیمت نیست، بلکه نشان می دهد که قیمت مسکن در پایتخت نسبت به مدت مشابه سال گذشته با نرخ بسیار کمتری افزایش یافته است. در صورت تداوم این وضعیت می توان انتظار داشت که به ثبات قیمت و حتی کاهش آن برسیم.

کاهش 20 درصدی تعداد معاملات

بر اساس گزارش بانک مرکزی در خرداد ماه 3 هزار و 872 واحد مسکونی در تهران فروخته شد. این رقم در اردیبهشت ماه 4875 واحد بوده است. همچنین در خرداد ماه سال قبل حجم معاملات مسکن در پایتخت 3 هزار و 394 واحد بود.

بنابراین تعداد معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به خرداد ماه امسال 20.6 درصد کاهش و نسبت به خرداد سال گذشته 14.1 درصد افزایش داشته است. در صورت ادامه این وضعیت ممکن است رکود بر فضای این بازار حاکم شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41293

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.