• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

خودروهای وارداتی فاقد گارانتی و خدمات پس از فروش هستند.

  • کد خبر : 35369
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
خودروهای وارداتی فاقد گارانتی و خدمات پس از فروش هستند.

اخبار اقتصادی، روزنامه ایران نوشت: در آیین نامه واردات خودرو با توسعه ابلاغی معاون اول رئیس جمهور، صدور سوابق سفارش خودرو از جمله واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، مستلزم تایید تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر استانداردهای فنی مرتبط است. وزارت حراست و رعایت ماده 10 اصلاح قانون سازمان صنعت خودرو مصوب 1401. برخی منابع ژورنالیستی یکی از نکات مهم در واردات خودرو را بحث پس از فروش اعلام کردند. خدمات و نمایندگی در شهرهای مختلف که برخی از واردکنندگان شرایط مناسبی برای آن ندارند.

رساموتور خاورمیانه به عنوان واردکننده محصولات GAC تنها 2 نمایندگی در کشور دارد. دیار خودرو دارای 5 نمایندگی و نامی خودرو تنها 6 نمایندگی در کشور است. برخی از شرکت ها مانند معین خودرو حتی سایت مناسبی ندارند و به این ترتیب تاکید می کنند که علاوه بر واردات خودرو، در بحث خدمات پس از فروش نیز باید نظارت بیشتری صورت گیرد. موضوع خدمات پس از فروش را برخی از مدیران شرکت های مذکور به گونه ای دیگر توضیح می دهند که جای سوال دارد. یکی از آنها می گوید خودروهای خارجی مانند خودروهای ایرانی نیاز به تعمیر ندارند، بنابراین می توان با نمایندگی های محدود خدمات ارائه کرد و مشتری قطعا راضی خواهد بود.

اما بر اساس آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، هر شخص حقیقی یا حقوقی که مستقیماً یا از طریق واسطه فروش اقدام به فروش خودروهای نو، داخلی یا وارداتی نماید، تاکید شده است. مجموعه خدمات تعمیر، تامین و تعویض قطعات یدکی و پشتیبانی خدمات در بازه زمانی معین (طبق ماده 15 مقرر شده است مدت زمان تعهد خدمات شامل تعمیرات و تامین قطعات یدکی 10 سال پس از آن باشد. تامین کننده آخرین وسیله نقلیه را با همان مارک و نوع وسیله نقلیه فروخت). این آیین نامه در ازای دریافت دستمزد از ارائه دهنده برای مصرف کننده انجام می شود.

نکته مهم دیگر در بحث خدمات پس از فروش این است که ماده 21 در مدت تعهد، عرضه کننده موظف است کلیه خودروهای تحت مسئولیت خود و همچنین سایر خودروهای مشابه وارداتی توسط اشخاص حقیقی را از طریق واسطه خدمات بپذیرد. حراجی. یا نمایندگان مجاز اشخاص حقوقی فاقد نمایندگی رسمی باید طبق دستورالعمل های صادر شده توسط وزارت حریم خصوصی عمل کنند.

بر اساس ماده 21 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، شرکت های واردکننده خودرو در صورتی که نتوانند خدمات پس از فروش ارائه دهند، باید از سایر گروه ها کمک بگیرند و نمی توانند بدون ارائه ضمانت، خودرو وارد کنند. البته در این زمینه ابهاماتی وجود دارد چرا که گاهی شرکت ثالث نیز در اعطای ضمانت نامه تعلل می کند.

حسین رنجبر یکی از فعالان بازار خودرو درباره خودروهای وارداتی به «ایران» گفت: کیفیت خودروهای خارجی در مقایسه با خودروهای داخلی بسیار بهتر است و در حال حاضر خودروهای خارجی در بازاری خرید و فروش می شوند که بیشتر از آن است. 15 ساله. و هزینه به غیر از بنزین، لاستیک، روغن و لنت را عوض نمی کنند. اما در خودروهای داخلی مشکلاتی از موتور گرفته تا فرمان و سایر قطعات خودرو وجود دارد، بنابراین گارانتی در خودروهای داخلی بسیار مهم است اما در خودروهای خارجی با ایجاد تعمیرگاه های کوچک و زنجیره ای می توان خدمات ارائه کرد. در سراسر کشور.

وی ادامه داد: از آنجایی که بازار تشنه خودروهای خارجی است حتی اگر گارانتی محدود باشد باز هم برای خودروهای وارداتی مشتری وجود دارد اما این نباید عاملی باشد که شرکت های واردکننده خودرو بتوانند از آن سوء استفاده کنند. واردکنندگان موظف به ارائه خدمات هستند. رنجبر اذعان داشت: برای حل مشکل خدمات پس از فروش خودروهای خارجی لازم است سازمان حمایت به این حوزه ورود کند و اجازه بی مسئولیتی واردکنندگان خودرو در قبال خودروهای وارداتی را ندهد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35369

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.