• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

حواس نقدینگی از دلار پرت شد/ کف تازه حباب سکه

  • کد خبر : 35166
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
حواس نقدینگی از دلار پرت شد/ کف تازه حباب سکه

اکوایران: عملکرد بازار ارز و طلا در هفته جاری منفی شد و این نزول همچنان کام خریداران ارز و طلا را در هفته قبل ترش کرد و خریدارانی را که در محدوده هفته قبل خرید کرده بودند متضرر شد. تلفات.

اخبار اقتصادی، تب بازار ارز در هفته جاری فروکش کرده است، اکوایران ابتدا اخبار مهم و تکان دهنده بازار ارز طی این هفته را بررسی می کند و سپس عملکرد بازارها را بررسی می کند.

طراوت جدید برای نقدینگی

تعطیلات سال نوی چینی آغاز شده و آتش درهم در این هفته با کاهش تقاضا فروکش کرده است. دلار تهران در اولین روز هفته به همان میزانی که در هشت روز گذشته کاهش یافته بود، کاهش یافت. استقبال از گواهی سپرده ویژه به حدی بود که در اوایل هفته جاری بسیاری از بانک ها توانستند سپرده گذاری کنند و برخی نیز نتوانستند این کار را انجام دهند.

روز یکشنبه بازار از اخباری مبنی بر پیش فروش خودروهای وارداتی مطلع شد، پذیرش سپرده با گواهی سپرده ویژه و ثبت نام خودروهای وارداتی دو خبری بود که بازار دلار را منحرف کرد و منبع نقدینگی جدیدی پیدا شد.

آیا دلیل رشد دلار عامل اقتصادی نبود؟

رئیس کل بانک مرکزی روز یکشنبه با بیان اینکه با کاهش تنش‌های سیاسی، نرخ دلار کاهش می‌یابد، از پیش فروش ارز برای ایجاد اطمینان نسبت به نرخ ارز خبر داد.

روز دوشنبه گزارش شد معاون بانک مرکزی عراق با توجه به ضرر و زیان شعبه این بانک در عراق و محدود بودن فعالیت این بانک و عدم امکان با بهره برداری یا گسترش آن، مجوز بانک ملی ایران در عراق لغو شد.

ابنا رسانه نزدیک به بانک مرکزی در این خبر اعلام کرد که رصد بانک مرکزی نشان می دهد که بانک ملی عراق حدود دو سال است که هیچ گونه نقل و انتقالی نداشته و اکنون خبر تعطیلی آن ممکن است در روابط تجاری بانک مرکزی موثر باشد. هر دو کشور. یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق ایران و عراق نیز اعلام کرد که در عراق سه بانک ملی پارسیان و تعاون اسلامی داشتیم که اخبار منتشر شده توسط دلالان صورت گرفته است.

وزیر اقتصاد امروز سه شنبه اعلام کرد که بر اساس تحلیل کارشناسان بانک مرکزی افزایش نرخ دلار عامل اقتصادی ندارد.

آتش فروکش کرد

این هفته با کاهش آتش درهم، دلار نیز کاهش یافت. معامله گران معتقد بودند در صورت کافی بودن عرضه درهم و ادامه عرضه پتروشیمی ها، بازار قابل کنترل بوده و روند نزولی ادامه خواهد داشت.

حباب درهم که دماسنج تلاطم بازار ارز محسوب می شود، این هفته پایین ترین سطح خود را در ترم سال به ثبت رساند و به -178 تومان رسید. این انتشار موید افزایش عرضه درهم در بازار ارز و افزایش قدرت بازارساز در عرضه درهم است که در گذشته در دیتبان پیش بینی شده بود.

بیشترین تعداد حباب درهم در دوره هفتگی روز شنبه در محدوده 541 تومان بود و فاصله بالا و پایین حباب درهم در این هفته حدود 720 تومان بود که نشان از وجود شور و نشاط در معاملات این هفته دارد.

حباب درهم در چند روز آخر هفته منفی شد و میانگین هفتگی حباب درهم روی کانال 200 تومانی قرار گرفت که نشان می‌دهد بازارساز کنترل بازار ارز را از کانال گرفته است. هفته

دلار تهران در پایان هفته جاری نسبت به مدت مشابه هفته گذشته کاهش یافت و خریداران و دارندگان دلار در این هفته 3.7 درصد زیان را متحمل شدند.

کف حباب سکه جدید

حباب پول در هفته جاری رکورد کاهشی را به ثبت رساند، خبر عرضه سکه از بانک مرکزی بر حباب پول تاثیرگذار بود چرا که با عرضه شمش طلا در مرکز مبادلات تضمین می شود منابع ارزی کافی وجود داشته باشد. و طلا و این موضوع حباب ارز را به کانال 14 درصد در روز شنبه کاهش داد، این سطح حباب کمترین سطح حباب ارز از ابتدای سال جاری است. در ادامه، حباب ارز به تدریج افزایش یافت و باعث شد دارندگان سکه کمتر از دارندگان دلار آمریکا ضرر کنند و زیان هفتگی 2.3 درصدی را ثبت کنند.

IMG_20240209_111046_054

در این هفته صاحبان ربع سکه بیشترین ضرر را ثبت کردند و ارزش دارایی آنها 5.9 درصد کاهش یافت، معامله گران طلای مذاب نیز با کاهش 4.5 درصدی ارزش دارایی خود مواجه شدند.

عملکرد بازار ارز و طلا در هفته جاری منفی شد و این نزول ادامه داشت تا اینکه ذائقه خریداران ارز و طلا در هفته قبل تلخ شد و کسانی که در محدوده هفته قبل خرید کرده بودند متحمل ضرر شدند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35166

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.