• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

توسعه صنعت گاز در جهان مستلزم سیاست زدایی از تجارت انرژی است

  • کد خبر : 36167
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
توسعه صنعت گاز در جهان مستلزم سیاست زدایی از تجارت انرژی است

اخبار اقتصادی، جواد اوجی امروز در هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در الجزایر با بیان اینکه مایلم از همه کشورهای عضو GECF با اجماع برای تقویت همکاری ها و گفتگوهای بین المللی استقبال کنم، گفت:

وی افزود: باعث افتخار است که بتوانم در این اجلاس که به مناسبت گرامیداشت هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزار شد، آرزوی قلبی خود را برای پیوستن به جمع وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ابراز کنم.

وی افزود: ابتدا لازم می دانم اشاره کنم که رژیم صهیونیستی همچنان در مقابل چشم جهانیان درگیر بچه کشی و نسل کشی است و با وجود اینکه آن را محکوم می کنم اما با این ملت مظلوم همدردی می کنم و برای مظلومان دعا می کنیم. . و مردم مظلوم فلسطین و امیدواریم خداوند به آنها کمک کند.

وزیر نفت تصریح کرد: از دولت الجزایر برای میزبانی این جلسات در شهر زیبای الجزایر تشکر می کنم و از مهمان نوازی مردم و دولت جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر قدردانی می کنم.

اوجی ادامه داد: برگزاری هفت اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در طول حیات این سازمان نوپای بین المللی بیش از هر رویداد دیگری نشانه قوی همگرایی همبستگی و عزم اعضای آن برای پیگیری اهداف است. مجمعی که اولین پایه های آن در سال 1380 در تهران گذاشته شد. در این سال ها کشورهای عضو مجمع با پیگیری اهداف خود و با تکیه بر همکاری و هماهنگی موفق به ایجاد سازمانی برجسته در عرصه بین المللی و تقویت جایگاه شده اند. انجمن در زمینه انرژی جهانی

وی گفت: بر اساس پیش بینی های گزارش چشم انداز مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تقاضا برای این سوخت پاک تا سال 2050 36 درصد افزایش می یابد و پیش بینی می شود تا سال 2025 سهم گاز طبیعی در انرژی جهان افزایش یابد. این مخلوط از نسبت زغال سنگ پیشی خواهد گرفت و تا سال 2040 منبع انرژی خواهد بود. انتقال همراه با انرژی های تجدیدپذیر

وزیر نفت تصریح کرد: تحولات ژئوپلیتیک و منطقه ای طی دو سال گذشته نشان داده است که گاز طبیعی و تجارت بین المللی آن همچنان عاملی حیاتی در امنیت انرژی جوامع بشری در سراسر جهان محسوب می شود و علیرغم اقدامات انجام شده برای دستیابی به محیط زیست، اهداف ژئوپلیتیکی و بیولوژیکی و آزادسازی بازارهای انرژی که امنیت انرژی کشورها با خطرات جدی مواجه است، سیاست‌های انرژی برای تضمین امنیت انرژی کشورشان بر سایر اهداف اولویت‌بندی می‌شوند.

اوجی تصریح کرد: همه ما شاهد بوده ایم که اتحادیه اروپا که همواره پیشگام سیاست های آزادسازی انرژی بوده و در دهه های اخیر بر مقررات زدایی از بازارهای نفت و گاز تاکید داشته، در مواجهه با بحران گاز به سیاست های غیر بازاری مانند قیمت حداکثری متوسل شده است. . بحران کمبود و مانع عملکرد کامل مکانیسم بازار شد.

وی افزود: توسعه صنعت گاز در جهان و تحقق امنیت عرضه و تقاضای گاز طبیعی در بازارهای جهانی مستلزم صلح جهانی و غیرسیاسی شدن تجارت انرژی است. بر این اساس تنش های ژئوپلیتیکی و اعمال هرگونه تحریم یکجانبه یا چندجانبه که با اصول و موازین حقوق انرژی و امنیت جوامع در تضاد باشد در خطر است. شایان ذکر است که قربانیان به خطر انداختن امنیت انرژی مردم عادی به ویژه کشورهای در حال توسعه هستند. .

وزیر نفت ادامه داد: تاکید می کنم ارتقای جایگاه مجمع در بازارهای جهانی گاز و ایفای نقش موثرتر برای رشد و توسعه کشورهای در حال توسعه یک نیاز اجتناب ناپذیر است. بر این اساس پیشنهاد می کنم افکار مشترک و همکاری اعضای مجمع در سطوح راهبردی، اداری و فنی ارتقا یابد. من معتقدم تبادل تجربیات موفق بین کشورهای عضو در سطوح فوق بسیار مهم است.

اوجی گفت: بررسی پیش‌نویس بیانیه تهیه‌شده برای اجلاس سران هفتم نیز نشان‌دهنده اجماع همه کشورهای عضو JECF بر نقش کلیدی و فزاینده گاز طبیعی در تامین نیازهای انرژی توسعه پایدار و انرژی دوره گذار است. ویژگی های منحصر به فرد این بردار انرژی، تاکید بر حاکمیت کشورهای عضو بر منابع گاز، محکومیت تحریم یکجانبه خارج از چارچوب سازمان ملل، افزایش همکاری ها برای عرضه مستمر گاز به بازارهای جهانی، مشارکت در زمینه های فنی و فناوری و افزایش مصرف گاز در بخش حمل و نقل از مهمترین موضوعات مطرح شده در این بیانیه است که مورد توافق جمعی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من پیام اصلی این بیانیه نشان دادن مسئولیت مشترک ما برای ارتقای آینده ای با ثبات و مطمئن در بخش انرژی برای همه است. رویکرد ما به عنوان اعضای انجمن کشورهای صادرکننده گاز که دارای بیشترین ذخایر گاز طبیعی هستند، برای عرضه بیشتر گاز طبیعی به بازار جهانی رویکردی با جنبه های بشردوستانه، عدالت محور، دوستدار محیط زیست است و به همه جوامع در جهان جهان به انرژی دسترسی دارد.

وزیر نفت افزود: ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر قطعی گاز طبیعی در جهان و یکی از بزرگترین مالکان شبکه ملی توزیع گاز طبیعی جهان، آماده هرگونه همکاری در زمینه های اکتشاف و حفاری است. توسعه، بهره برداری و توزیع گاز طبیعی. برای دستیابی به این مهم، افزایش توان و توانمندی های مدیریت استراتژیک و مهندسی فنی ضروری است که در این میان ارتقای سرمایه گذاری مشترک خارجی نقش برجسته ای خواهد داشت. این استراتژی یک استراتژی جمعی است و از طریق آن قدرت فناورانه کشورهای عضو مجمع در زنجیره توسعه صنعت گاز طبیعی تقویت خواهد شد.

اوجی تصریح کرد: از این رو از تمامی کشورهای عضو JECF تقاضا دارم با اجماع از تقویت همکاری ها و گفتگوهای بین المللی استقبال کنند. علاوه بر این، ما باید از خود در برابر اثرات منفی تحریم‌های یکجانبه که نه تنها پیشرفت کشورهای تولیدکننده، بلکه برنامه جهانی محیط زیست را مختل می‌کند، دفاع کنیم. این مسئولیت مشترک ما برای ارتقای یک آینده انرژی پایدار و ایمن برای همه است. همانطور که امروز در اینجا گرد هم می آییم، اجازه دهید با تعریف پروژه های مشترک و مشارکت های استراتژیک و استفاده از زیرساخت های ایجاد شده توسط JECF، گامی عملی برای دستیابی به اهداف مجمع برداریم.

وی تصریح کرد: طی هفت جلسه عالی رتبه به ریاست نماینده محترم الجزایر و با همکاری دبیرخانه و با بهره گیری از تجربیات نیروهای متخصص کشورهای عضو، همکاران ما تلاش زیادی برای تدوین بیانیه هفتم انجام داده اند. نشست سران . امیدوارم جلسه فوق العاده وزیران بتواند با همکاری و همفکری شما پیش نویس بیانیه را نهایی کند.

وزیر نفت تصریح کرد: مطمئنم به برکت برنامه ریزی عالی دولت محترم الجزایر هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سطح بالایی برگزار خواهد شد و توجه جهانیان را به این امر جلب خواهد کرد. نشست مهم و پیام های آن

اوجی افزود: در پایان بر خود لازم می دانم از جناب آقای محمد ارقب وزیر معادن و انرژی الجزایر که ریاست جلسه فوق العاده را بر عهده داشتند از فاتحه نفاح رئیس هیئت عالی رتبه شیخ مشعل قدردانی کنم. ، رئیس اجرایی شورا و سایر اعضای شورای عالی، و همچنین تلاش های محمد همل، دبیر کل و کارکنان. از دبیر ذیصلاح مجمع تشکر می کنم.

وی گفت: در پایان از فرصت استفاده کرده و از همه شما دعوت می کنم برای شرکت در بیست و ششمین اجلاس وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز که قرار است در پایان در ایران برگزار شود به جمهوری اسلامی ایران بیایید. سال 2024.

نشست فوق العاده وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو JECF امروز (جمعه 21 اسفند) با هدف تهیه اسناد اساسی از جمله ابلاغیه روز اجلاس سران کشورهای عضو JECF آغاز شد. (شنبه 12 اسفند). 10 مارس) در الجزیره پایتخت الجزایر با حضور جواد اوجی وزیر نفت.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36167

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.