• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

برنامه بانک مرکزی برای تامین مالی زنجیره تامین در سال 1403/ در زمان ارائه بلیت الکترونیکی

  • کد خبر : 38035
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶
برنامه بانک مرکزی برای تامین مالی زنجیره تامین در سال 1403/ در زمان ارائه بلیت الکترونیکی

اکوایران: مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی از انتشار بارنامه الکترونیکی به زودی خبر داد و گفت: پیش بینی می شود امسال 350 هزار میلیارد تومان از طریق ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین تامین مالی شود. از جمله سفته، بارنامه الکترونیکی و سایر ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین.

اخبار اقتصادی، اسماعیل محمدجانی، مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی، در خصوص آخرین وضعیت عملیاتی ابزارهای جدید تامین مالی زنجیره تامین از جمله اوراق درجه بندی شده و فاکتورینگ از زمان راه اندازی ابزار “فاکتور الکترونیکی” در کشور خبر داد. آینده نزدیک و اجرای ابزار جدید تامین مالی با نام “کارت مددکاری اجتماعی متصل به اوراق گام” در سال جاری اعلام شد.

به گفته مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی، توسعه ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین در راستای اجرای برنامه کنترل ترازنامه بانکی که از سه سال پیش با هدف گذاری آغاز شده است، در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است تامین مالی کارآمد شرکت های اقتصادی

محمدجانی اظهار داشت: این بانک در سال 1397 دستورالعمل اوراق ردیفی را به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین انباشت پس از تدوین و تصویب به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گفته مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولیدی بانک مرکزی، عملکرد اوراق گام در دو سال اخیر با نوساناتی همراه بوده است که با توجه به آسیب شناسی های ایجاد شده و اقدامات پیش بینی شده، انتظار می رود در سال 1403 عملکرد خوبی داشته باشد و اصلاح قوانین و مقررات آن.

به گفته محمدجانی، علاوه بر سفته، سایر ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین مورد توجه بانک مرکزی بوده است.

مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولیدی بانک مرکزی با بیان اینکه برات الکترونیکی یکی از ابزارهایی است که دستورالعمل آن در سال 1400 تدوین و به شبکه بانکی ابلاغ شد، گفت: به زودی در سراسر شبکه بانکی عملیاتی می شود.

محمدجانی به تشریح آخرین وضعیت ابزار الکترونیکی فاکتور پرداخت و گفت: با توجه به اینکه سامانه الکترونیکی بر اساس قانون تجارت در وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد شده است، در سال گذشته همکاری مستمری بین بانک مرکزی و این وزارتخانه وجود داشت. اقتصاد امور و دارایی و انشاالله به زودی فاکتور الکترونیکی اعلام خواهد شد. این ابزار ظرفیت تامین مالی کافی را برای شرکت های اقتصادی فراهم می کند.

مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی درباره فاکتورینگ به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی گفت: ماده (۸) قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید داخلی، بحث واگذاری حقوق قراردادی پیمانکاران توسط کارفرما. تغییر موسسات مالی برنامه ریزی شده است. بر این اساس، بانک مرکزی سال گذشته با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی دستورالعمل واگذاری اعتبارات قراردادی (فاکتورینگ) و پس از تصویب شورای پول و اعتبار را تدوین کرد. ، به شبکه بانکی ابلاغ شد. همچنین نحوه اجرای آن نیز با هدف تشریح جزئیات اجرایی پذیرش مطالبات قراردادی در بانک مرکزی تصویب و به شبکه بانکی ابلاغ شد.

محمدجانی با بیان اینکه امسال 50 میلیارد تومان برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق فاکتورینگ برنامه ریزی و به شبکه بانکی ابلاغ شده است، گفت: این امر علی رغم امکان پیش بینی شده در ماده (8) قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور. و حمایت از محصولات ایرانی در تاریخ 1398/02/15 شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن برای سایر موسسات مالی پذیرنده فاکتورینگ به تصویب رسیده است و تاکنون اقدام قابل توجهی از سوی سایر موسسات مالی پذیرنده فاکتورینگ اعم از بازار سرمایه و بیمه صورت نگرفته است. . مطابق با اعمال این قانون. بی شک همکاری سایر نهادهای مالی موجب تسهیل و گسترش تامین مالی در چارچوب قانون مذکور در مورد بنگاه های اقتصادی خواهد شد.

مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی کارت رفاه مربوط به اسناد گام را به عنوان جدیدترین ابزار تامین مالی زنجیره تامین در سطح تامین مالی خرد و بنگاه های اقتصادی اعلام کرد و گفت: ابزار دیگری که بانک مرکزی ارائه کرده است الکترونیکی است. فاکتور و اسناد گام کارت هستند. رفاهی به عروق گام متصل است که شیوه نامه آن اواخر سال گذشته تهیه و به شبکه بانکی ابلاغ شد.

بر اساس اظهارات محمدجانی درباره ماهیت این ابزار، این ابزار در راستای تامین مالی خرد بانکی با ترکیب کارت مددکاری اجتماعی و پاداش پلکانی طراحی شده است. به این ترتیب بانک های عامل این کارت را در اختیار خانوار قرار می دهند و آنها می توانند کالاهای مورد نیاز خود از جمله لوازم خانگی را از طریق پذیرندگان قرارداد بانک عامل خریداری و اقساط ماهانه پرداخت کنند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولیدی بانک مرکزی تاکید کرد: بر اساس برنامه زمان بندی در نظر گرفته شده، مدت پرداخت این اقساط حداکثر 24 ماه است، با این حال، آنها اقدام خواهند کرد. حل و فصل شود. از طریق اوراق مشارکت صادر شده سررسید اوراق گام که بر اساس آن قابل خرید است کمتر از یک سال است. در واقع در سررسید اوراق، بانک عامل تعهد مبلغ اوراق را انجام می دهد اما مشتری اقساط را در مدت 24 ماه پرداخت می کند.

محمدجانی افزود: در چارچوب این ابزار هم تامین مالی خانوارها و هم تامین مالی مشاغل مورد توجه قرار گرفته و به شرکت های اقتصادی کمک می کند تا از رکود خارج شوند.

مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی تصریح کرد: علاوه بر توسعه ابزارهای جدید تامین مالی و تسهیلات پرداختی که در سال های اخیر وجود داشته و ادامه دارد، موضوع تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق اعتبارات اسنادی به صورت ریالی به عنوان سال های گذشته در دستور کار شبکه بانکی و بانک قرار گرفته است. بر این اساس برای سال 1403 علاوه بر پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت های اقتصادی، تامین مالی از طریق اعتبارات اسنادی ملی به ارزش 800 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و امیدواریم با تمهیدات در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزی و حضور بیشتر بازار سرمایه در تامین مالی تامین مالی اقتصادی، تامین مالی شرکت های اقتصادی باید به صورت کارآمد، مستمر و پایدار انجام شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38035

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.