• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی تاسیس، راه اندازی و نظارت بر بورس ها را ابلاغ کرد

  • کد خبر : 30795
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی تاسیس، راه اندازی و نظارت بر بورس ها را ابلاغ کرد

به گزارش اخبار اقتصادی، دستورالعمل قبلی در 9 فصل، 59 ماده و 38 تبصره تدوین و طی نامه شماره 212073/02 مورخ 10 آذرماه ابلاغ شد، متن این بخشنامه به شرح زیر است.

به موجب بخشنامه شماره 70186.00 مورخ 09/03/1400 در خصوص ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اجرایی تأسیس، بهره برداری و نظارت تبادل ها» مصوب جلسه مورخ 28.2.1400 شورای پول و اعتبار حاکی از آن است که با توجه به اطلاعات دریافتی بخشنامه مذکور و نیز شرایط و الزامات جاری نظام اقتصادی و پولی کشور، اصلاحیه مذکور تدوین گردید. بخشنامه مذکور و در جلسه 16/8/1402 شورای پول و اعتبار تصویب شد.

عمده ترین اصلاحات ارائه شده در اصلاح بخشنامه فوق به شرح زیر است:

1- از هم اکنون امکان فعالیت صرافی ها در قالب دو نوع صرافی شامل صرافی نوع اول و صرافی نوع دوم با سطوح مختلف فعالیت وجود دارد. شرکت صرافی نوع اول مجاز به انجام فعالیت خرید و فروش نقدی ارز و گاو مشک می باشد.

شرکت صرافی نوع دوم با سطح اول فعالیت ممکن است به خرید و فروش نقدی ارز و گاو مشک بپردازد. شرکت صرافی نوع دوم با سطح دوم فعالیت مجاز به انجام فعالیت های خرید و فروش ارز و نقد و صدور حواله ارزی می باشد.

شرکت صرافی نوع دوم با سطح سوم فعالیت نیز می تواند به خرید و فروش نقدی ارز و مشک، حواله ارزی و ارائه خدمات ارزی بپردازد.

۲- ایجاد بورس نوع اول فقط توسط اشخاص حقیقی و به صورت شرکت امکان پذیر است.

3) نوع دوم بورس توسط اشخاص حقیقی به صورت مشارکتی و توسط اشخاص حقوقی اعم از بانک ها و شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم ارز ایران به صورت سهام قابل ایجاد است. ویژه

4) صرافی نوع اول در استان تهران و شهرهای اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرج، مشهد، قم و ارومیه با حداقل سرمایه 250 میلیارد ریال و سایر شهرهای با حداقل سرمایه 130 میلیارد ریال خواهد بود. قادر به تاسیس و فعالیت است. .

5) صرافی نوع دوم با محدودیت فعالیت در سطح اول و دوم با حداقل سرمایه یک میلیارد ریال و صرافی نوع دوم با محدودیت فعالیت در سطح سوم با حداقل سرمایه دو میلیارد ریال امکان تاسیس خواهد داشت. و عمل کنند.

6) صرافی نوع دوم منوط به رعایت شرایط مندرج در دستورالعمل مذکور و اخذ مجوز قبلی از بانک مرکزی مجاز به تاسیس شعبه می باشد.

7) صرافی‌های موجود که دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی هستند، موظفند حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، نرخ ارز ادامه فعالیت خود را به بانک مرکزی اعلام کنند.

8) صرافی های موجود متقاضی مجوز صرافی نوع دوم موظفند حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل شرایط خود را با مفاد این دستورالعمل تطبیق دهند.

در پایان هنگام تنظیم نسخه اصلاحی «دستورالعمل اجرایی تأسیس، بهره برداری و نظارت بر بورس ها» مصوب جلسه 16/08/1402 شورای پول و اعتبار، دستورالعمل مذکور پس از تهیه مقدمات و شرایط لازم. برای اجرای آن، از جمله به روز رسانی کاربرگ های مربوطه و بارگذاری آنها. مجوزهای کشور در پرتال ملی اجرا می شود. لذا تقاضا می شود مراتب در اسرع وقت و با رعایت بخشنامه شماره 96/149153 مورخ 5/16/1396 به شرکت صرافی وابسته به بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی مزبور و سایر واحدهای مرتبط اعلام شود.

ایرنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30795

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.