• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

ایران مرکز “ذخایر پوشاک” منطقه است.

  • کد خبر : 38805
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۳۰
ایران مرکز “ذخایر پوشاک” منطقه است.

اکوایران: سیاست شکست خورده در ممنوعیت واردات پوشاک نه تنها ایران را به بستر مناسبی برای قاچاقچیان این کالا تبدیل کرده است. بلکه طبق آخرین اظهار نظر فعالان صنعت نساجی، ایران به مرکز انبار کالاهای منطقه تبدیل شده است.

اخبار اقتصادی؛ با تشدید تحریم ها علیه ایران در اوایل سال 2017، دولت واردات پوشاک را مانند بسیاری از اقلام وارداتی دیگر ممنوع کرد. به این ترتیب واردات رسمی به نفع قاچاق کنار گذاشته شد. موضوعی که همواره مورد انتقاد فعالان صنعت نساجی و پوشاک بوده است.

اخیراً نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران به چالش های صنعت نساجی و پوشاک پرداختند. به گفته فعالان این صنعت، موضوع تخصیص و بازگشت ارز صادراتی، قاچاق به ویژه قاچاق پوشاک یکی از مهم ترین چالش های این روزها است.

هارویک یاریجانیان، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: اگرچه یک ماه از سال جدید می گذرد، اما همچنان همه صنایع در بلاتکلیفی هستند. نمی دانیم قیمت ارز در روزها و ماه های آینده چگونه پیش می رود و این یعنی نمی توانیم برای ورود و فعالیت در بازارهای بین المللی برنامه ریزی کنیم. بی ثباتی سال های اخیر متاسفانه باعث شده از همه بازارهای بین المللی فاصله بگیریم.

مهدی پورقاضی نماینده سابق مجلس تهران نیز گفت: آنچه به صنایع لطمه می زند این است که سیاست های پولی، بانکی و پولی بانک مرکزی و دولت همان سیاست هایی است که سال ها انجام شده و نتیجه آن مشخص است. . مثلاً اصرار دارند که نرخ ارز را پایین اجباری اعلام کنند و از این طریق به افراد و گروه های خاصی ارز ارزان می دهند.

تراز منفی صنعت نساجی

امین مقدم یکی از اعضای هیئت اتاق تهران در این نشست به مشکلات موجود در حوزه نقل و انتقالات، تسعیر ارز و بازگشت ارزهای صادراتی پرداخت و خواستار رفع آنها شد.

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران، تراز صنعت نساجی در سال 1402 نسبت به سال قبل سه برابر منفی بوده و این در حالی است که حدود 80 درصد محصولات ما در کشور تولید می شود.

مسعود شاهبختی بازرس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: جهش تولید در صنعت نساجی و به طور کلی سایر صنایع اتفاق نمی افتد مگر اینکه سیاست های بانکی ما اصلاح شود. در حال حاضر بسیاری از کشورها از ما تقاضای محصولات دارند اما همکاران ما در این صنعت به دلیل تحریم های بانکی و مشکلات ارزی نمی توانند محصولات را صادر کنند.

مرکز توزیع محصولات موجود در انبار

سعید جلالی قدیری دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران با انتقاد از وضعیت موجود گفت: مشکل اول ما تخصیص ارز و مشکل دوم قاچاق است. در خصوص تخصیص ارز شفافیتی وجود ندارد و همه اعم از صرافی ها و صرافی ها از درآمد قابل تصرف استفاده می کنند.

وی افزود: در خصوص قاچاق با وجود ممنوعیت واردات پوشاک که مخالف آن هستیم. اکنون مرکز توزیع سهام منطقه شده ایم. پنج سال است که می‌خواهیم بگوییم قاچاق بد است. ما نباید واردات را ممنوع کنیم و با ممنوعیت آن مشکل ما حل نمی شود. قدیری تاکید کرد: در صادرات پوشاک و منسوجات مزیت داریم. اما مهم است که بدانیم از کدام مدل پیروی کنیم.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38805

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.