• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5

کندنِ پوست‌ پیروز پس از مرگ؟

  • کد خبر : 2304
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
کندنِ پوست‌ پیروز پس از مرگ؟

به گزارش اخبار اقتصادی

صبح نهم اسفندماه بود که خبر رسید تلاش دامپزشکان در اتاق عمل بیمارستان مرکزی دامپزشکی تهران برای دیالیز کودک “ایران” بی نتیجه ماند و “پیروز” توله سگ عزیز ایرانی در در سن 10 ماهگی به دلیل آنچه “نارسایی کلیه” نامیده می شود درگذشت.

این خبر موجی از واکنش ها را در فضای رسانه ای و مجازی به همراه داشت و مردم از فقدان «پیروز» به شکل های مختلف ابراز ناراحتی کردند.

«ویکتور» که حاصل اولین تجربه سزارین یک یوزپلنگ ایرانی در اسارت بود، گم شد. اما پخش رسانه ای شبکه های فارسی زبان خارجی و برخی از دنبال کنندگان آنها در داخل کشورمان از همان دقایق اولیه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

اگرچه برخی از کارشناسان محیط زیست و دامپزشکی از ابتدا پیش بینی کرده بودند که گرگ ها پس از نپذیرفتن توله ها توسط مادرشان دچار مشکلات جدی خواهند شد. اما رسانه های غربی هر بار با بهانه ای جدید سعی در ایجاد یک حرکت مردمی علیه نظام اسلامی برای کشورمان دارند.

تصویر زیر که با نام پوست اندازی «پیروز» منتشر شده است مربوط به تاکسیدرمی یوزی به نام «یارقلی» است.

برخی غیرمتخصصان داخلی که وارد عرصه محیط زیست یا حتی صدا و سیما شده اند، در روزهای اخیر آتش این توطئه را دامن زده اند تا تب مرگ «پیروز» بیش از حد بلند شود.

در جدیدترین ساخته رسانه ای به ویژه در فضای مجازی، برخی با انتشار تصاویری مدعی شده اند که «ویکتور» را برای خشک کردن یا به عبارتی «تاکسیدرمی» کالبد شکافی و پوست کندن او کرده اند.

اگرچه در شامگاه مرگ این توله سگ، سومیا رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اعلام کرد که مرکز ذخایر ژنتیکی جهاد دانشگاهی نمونه‌برداری از ژن پیروز را انجام داده و امکان تکثیر و احیای آن در جهاد دانشگاهی اما تصاویر منتشر شده از تاکسیدرمی پیروز واقعی نبود!

هستند

غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره سرنوشت لاشه پیروز در همان روز پس از مرگ وی گفت: این توله سگ ایرانی برای کالبد شکافی منتقل شده و پس از انجام آزمایشات تاکسیدرمی و وی انجام شد. ژن برای همیشه خواهد بود حفظ خواهد شد.

«پیروز» اگرچه کالبد شکافی شده و در مرحله تاکسیدرمی است تا به عنوان نمونه ای از دستاوردهای علمی متخصصان ایرانی برای همیشه در موزه نگهداری شود. اما هیچ تصویری از روند تاکسیدرمی این توله سگ توسط سازمان حفاظت محیط زیست منتشر نشده است.

تصویری که عده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بیگانه دست به دست می دهند و آن را به پیروز نسبت می دهند متعلق به گرگ دیگری است که در تصادف جاده ای کشته و سپس تاکسیدرمی شده است.

تصویر زیر مربوط به تاکسیدرمی یوزی به نام “یارقلی” است.

هستند

بررسی های بیشتر نشان می دهد عکس منتشر شده در اینترنت از پوست کندن لاشه یوزی متعلق به پیروز نیست. این عکس مربوط به کارگاه تاکسیدرمی سازمان حفاظت محیط زیست و یک یوزپلنگ نر بالغ به نام “یارقلی” است که متاسفانه در آبان ماه 1396 در جاده سنخواست – جاجرم در حاشیه پناهگاه حیات وحش میاندشت در تصادف با خودروی عبوری جان باخت. استان خراسان شمالی.

کامبیز برادرانی، فعال محیط زیست در مطلبی با عنوان «محیط بانان» در این باره می نویسد: برخی یوزپلنگ نر بالغ را از توله (پیروز) نمی شناسند، پوست اندازی برای تاکسیدرمی را از تشریح تشخیص نمی دهند؛ اما تریبون محیط زیست تبدیل شده است. یک توله سگ و یک درمانگر.”

او می نویسد: «برنده قرار است برای ماندگاری و نگهداری در موزه ها تاکسیدرمی شود. گونه های مختلف حیات وحش و حتی نژادهای مختلف دام اصیل پس از تلف شدن به هر دلیلی در صورت سالم بودن باید تاکسیدرمی شوند تا در موزه های تنوع زیستی، تاریخ طبیعی، حیات وحش و غیره باقی بمانند. گنجینه های طبیعی و ملی کشورمان نگهداری می شود، این موزه ها نقش بسیار مهمی در آموزش و توسعه فرهنگی مردم دارند.

تصویر پایانی یوزی به نام “یارقلی” پس از تاکسیدرمی

منبع: اخبار جدید

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=2304

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.