• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
9

کشف ژن مقاوم گندم در برابر خشکسالی

  • کد خبر : 1358
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
کشف ژن مقاوم گندم در برابر خشکسالی

به گزارش اخبار اقتصادی

گندم هایی که با کشف این یافته دیرتر کشت و تولید شده اند، زیست توده بیشتری دارند و عملکرد دانه آنها بهتر است. «گیلاد گابای» محقق فوق دکتری گروه علوم گیاهی دانشگاه کالیفرنیا و «دیویس» محقق ارشد این پروژه در این خصوص می گویند: این یافته محققان ابزار مهمی برای تنظیم و تغییر گندم است. ریشه ها برای تحمل شرایط آب. متفاوت ارائه می دهد

به گفته آنها ریشه در گیاهان نقش مهمی دارد، آب و مواد غذایی را از خاک جذب می کند و به این ترتیب باعث رشد گیاه می شود. این یافته ابزار مهمی برای مهندسی ساختار ریشه گیاهان به منظور بهبود کارایی کشت گندم در شرایط خشکسالی است.

پروفسور «خورخه دوبکوفسکی» (خورخه دوبکوفسکی)، استاد گابای و مدیر این پروژه نیز گفت: تاکنون اطلاعات زیادی در مورد ژن های مؤثر بر ساختار ریشه گندم وجود نداشت. کشف خانواده ژنی به نام OPR Oh you. آه تو. I (OPRIII) و نسخه های مختلف این ژن ها گام مهمی در طول ریشه هستند.

کپی برداری از ژن های ذکر شده منجر به افزایش تولید هورمونی به نام اسید جاسمونیک در گیاه می شود که در کنار سایر فرآیندها، تولید ریشه های جانبی را نیز تسریع می کند. برای رشد ریشه های مختلف می توان از اندازه های مختلف این ژن ها استفاده کرد.

این گروه از محققان از فناوری ویرایش ژن CRISPR برای حذف برخی از ژن های OPR برای دستیابی به ریشه های بلندتر در گندم استفاده کردند. IAI اقدام کرد. این ژن ها در برخی از نمونه های گندم با ریشه کوتاه تر وجود داشت. اما برعکس، افزایش نسخه‌های این ژن‌ها باعث کوتاه‌تر شدن ریشه‌ها و شاخه‌ها شد. اما افزودن یک کروموزوم گندم چاودار که ژن های قبلی را کاهش می داد، ریشه ها را طولانی تر کرد.

گابای گفت: مقدار مشخصی از ژن های OPR هوش مصنوعی به ما این امکان را می دهد که ساختار ریشه های گندم را برای سازگاری با خشکسالی، شرایط عادی و سناریوهای مختلف مهندسی کنیم.

دانستن ترکیب صحیح ژن ها به این معنی است که محققان می توانند به دنبال گندم های مختلفی باشند که دارای تنوع طبیعی هستند و می توانند توسط کشاورزان در محیط های کم آب کشت شوند.

منبع: اخبار جدید

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=1358

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.