• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

کاهش 30 درصدی تولید دام سبک در سه سال

  • کد خبر : 43388
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۳:۲۶
کاهش 30 درصدی تولید دام سبک در سه سال

اخبار اقتصادی: در دهه اخیر تولید دام سبک کشور (گوسفند، بز و …) کاهش یافته است. این موضوع به خوبی در اطلاعات رسمی مرکز آمار منعکس شده است. بر اساس این داده ها تعداد دام در ایران 14.7 درصد کاهش یافته است. البته این روند در سه سال اخیر تشدید شده است. بر اساس آمارهای غیر رسمی در سه سال گذشته تعداد دام های سبک 30 درصد کاهش یافته است.

اخبار اقتصادی؛ چندی پیش تولیدکنندگان چرم اعلام کردند که تولید آنها نیز به دلیل محدودیت های دامی در کشور کاهش یافته است. کاهش تولیدات دامی مورد تایید فعالان عرصه دامپروری کشور نیز هست. آمارهای رسمی این را به خوبی نشان می دهد. علاوه بر این، این کاهش تقریباً یک دهه است. تولید دام سبک کشور در بهار 1392 بالغ بر 6934000 راس بوده است. این رقم در سال جاری به 6 میلیون و 44 هزار راس دام رسیده است که نشان دهنده کاهش 14.7 درصدی است. البته تفاوت فاحشی بین آمار رسمی و غیر رسمی وجود داشت.

بر اساس آمارهای غیررسمی، در سه سال گذشته تولید دام سبک 30 درصد کاهش یافته است. اما آمار مرکز آمار ایران بیش از این رقم است. این موضوع نشان دهنده سیاست های غلط وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت تولید دام سبک است. این موضوع را افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک مرکزی کشور تایید می کند.

می گوید: به دلیل سیاست غلط واردات بی رویه گاو و گوشت قرمز، دولت شاهد کاهش جمعیت دام های سبک در کشور بوده است. قاضی می افزاید: شاهد هستیم که سال به سال تعداد دام های زنده در حال کاهش است و این کاهش به تدریج منجر به کاهش گله مولد در حوزه دام سبک و سنگین می شود که برای کشور خوب نیست.

به عبارت دیگر در تامین گوشت گوسفند کشور بحران بزرگی ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک مرکزی کشور می گوید: با توجه به سیاست های غلط کشور در سال جاری که هوا خوب بود همچنان شاهد کاهش تولیدات دامی هستیم. به دنبال آن گوشت و پوست آن کم می شود.

وی می گوید: از سال 2018 که این بازار شروع به کار کرد و سیاستمدار داخلی سهمیه کمی را به دامداران سبک اختصاص داد. روند نزولی تولیدات دامی شتاب گرفت. اما این روند از سالی آغاز شد که سکه 4200 هزار تومانی حذف شد. بیشتر شد در این مرحله قیمت نهاده ها 6 برابر شد. قیمت نهایی دام زنده افزایش یافت و دولت گوشت قرمز را از قیمت حذف کرد و کنترل نکرد. قیمت ها به شدت افزایش یافت و مردم دیگر توان خرید گوشت 700 تا 800 هزار تومانی را نداشتند. در نتیجه تقاضا کاهش یافت و به دنبال کاهش تقاضا، رشد تولید دام سبک کاهش یافت.

قاضی می افزاید: در این مرحله دولت دستور واردات می دهد که بر کاهش تولیدات دامی تاثیر می گذارد.

علاوه بر این، او می خواست از طریق واردات فشار بر تولیدکنندگان را کاهش دهد. قاضی می گوید: با بررسی هایی که در عرصه انجام دادیم و گزارش هایی که از تولیدکنندگان دریافت کردیم، میزان تولید دام سبک 30 درصد کاهش یافته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43388

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.