به گزارش اخبار اقتصادی، ارزیابی ها نشان می دهد که با وجود نابسامانی های ژئوپلیتیک جهانی، رشد اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی به دلیل توجه روزافزون به این منطقه و افزایش همکاری ها با سایر کشورها افزایش یافته است. این امر مزایای بسیاری را برای تمامی کشورهای آسیای مرکزی به ویژه قزاقستان به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر، در سال 2023 روند گسترش تعاملات این منطقه با سایر کشورها نیز ادامه یافته است. از نحوه شرکت سران کشورهای آسیای مرکزی در نشستی که در ماه می در چین برگزار شد؛ آنها اولویت های خود را در همکاری با اتحادیه اروپا تشریح کردند و در ماه جولای همکاری خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس تقویت کردند. آنچه مهم است این است که قزاقستان نقش اصلی را در تقویت این پیشرفت ها ایفا کرده است.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات اتاق ایران، رشد اقتصادی چشمگیر آسیای میانه ناشی از تغییر جریانات تجاری و لجستیکی در منطقه آسیای مرکزی است که توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده است. دلیل اصلی این امر موقعیت جغرافیایی مناسب آن است که به عنوان یک مرکز حمل و نقل استراتژیک بین روسیه و چین عمل می کند. مسیرهای کلیدی از جمله کریدورهای (ترانسکاسپین) و (شمال-جنوب) که دارای مزایای قابل توجهی از نظر زمان و هزینه هستند، از منطقه آسیای مرکزی عبور می کنند. آسیای مرکزی از نظر استراتژیک بین اروپا و آسیا قرار دارد و از نظر تجارت و توسعه اقتصادی دارای پتانسیل عظیمی است. در این راستا، مطالعه ای که توسط کمیسیون اروپا و بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) انجام شده است، نشان می دهد که برای فعال سازی پتانسیل حمل و نقل آسیای مرکزی و تقویت ارتباط منطقه ای، تقویت شبکه مرکزی ترانس خزر (CTCN) یکی است. پوسیدگی

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا برای شکل دادن به آینده حمل‌ونقل در منطقه آسیای مرکزی نقش مهمی در ارائه کمک‌های فنی، ظرفیت‌سازی و فرصت‌های مالی برای بازسازی زیرساخت‌ها و همچنین تقویت راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار، ارتقای پیشرفت اقتصاد و… همکاری منطقه ای برخی از کارشناسان معتقدند دلیل افزایش توجه به آسیای مرکزی به دلیل رشد اقتصادی پایدار آن در میان آشفتگی های ژئوپلیتیکی است. در این راستا رشد تجارت درون منطقه ای کشورهای آسیای مرکزی طی دو دهه گذشته با جهش همراه بوده و منجر به رشد سالانه تولید ناخالص داخلی 6.2 درصدی شده است. قزاقستان از سال 2000 به طور فعال تعاملات منطقه ای و بین منطقه ای را آغاز کرده است، به طوری که در حال حاضر این کشور به تنهایی 80 درصد از کل حجم تجارت منطقه را به خود اختصاص می دهد. در این راستا حجم تجارت قزاقستان با ازبکستان در سال 2022 به حدود 5 میلیارد دلار افزایش یافت و پیش بینی می شود در میان مدت به 10 میلیارد دلار افزایش یابد. همچنین حجم مبادلات تجاری قزاقستان و قرقیزستان به 2 میلیارد دلار رسید.

یکی دیگر از عوامل مهم در رشد اقتصادی آسیای مرکزی، بازار رو به رشد این منطقه است. طی دو دهه گذشته، جمعیت آسیای مرکزی با رشد 40 درصدی به 80 میلیون نفر رسیده است که با بهبود چشمگیر اقتصاد کلان همراه بوده است. نکته مهم دیگر وجود بسترهای گفتگوی سازنده در منطقه آسیای مرکزی است که در اوایل دهه 2000 ایجاد شد و از آن سال تاکنون این چارچوب بستری برای دیدار و گفتگو بین کشورهای منطقه و سایر کشورها فراهم کرده است. ; اولین نشست ها در قالب C5+1 با ژاپن و کره برگزار شد و در حال حاضر این چارچوب به مذاکرات با آمریکا در سال 2015، روسیه در سال 2019 و چین در سال 2020 گسترش یافته است. در واقع گسترش همکاری ها است. فضا فرصت های اقتصادی جدیدی را برای منطقه به ویژه کشورهای خلیج فارس فراهم کرده است. از این نظر، تقویت همکاری های بین منطقه ای می تواند به گسترش فعالیت های اقتصادی، جذب سرمایه گذاری و رشد اقتصادی منجر شود.