به گزارش اخبار اقتصادی، روز گذشته بازارها با کاهش مواجه بودند. بازار ارز 11 روز است که نرخ دلار هرات را ندارد و تقریباً می توان گفت که این دلار سلیمانیه است که این روزها جولان می دهد.

قیمت دلار سلیمانیه روز دوشنبه با شکاف منفی از 250 تومان به 50 هزار تومان باز شد و در جریان معاملات روزانه تا 49 هزار و 900 تومان کاهش یافت اما در این حوزه حمایت شد. بازار ارز سلیمانیه در نهایت در حدود 50 هزار و 200 تومان بسته شد.

قیمت درهم امارات 13 هزار و 900 تومان باز شد و به 13 هزار و 820 تومان کاهش یافت. با این قیمت درهم، دلار 50 هزار و 720 تومان برآورد می شود. قیمت تتر با 600 تومان کاهش از 51 هزار و 300 تومان وارد کانال 50 هزار تومان شد. هرازگاهی نرخ ارز هرات از نرخ پس زمینه می آمد که حدود 50 هزار و 300 تومان بود.

چهار دلیل کاهش قیمت دلار

تاجران هرات معتقدند که بازار به چهار دلیل در حال سقوط است. تعطیلی، تزریق، بسته شدن تالارهای تجارت در هرات و سلیمانیه. با توجه به اینکه نرخ دلار سلیمانیه کمتر از دلار هرات شده است، می گویند در نبود هرات، سلیمانیه پیشتاز بازار ارز شده است.

بازار ارز و طلا مانند دلار در حال کاهش بود. معامله گران مدعی هستند که علاوه بر تاثیر دلار در کاهش ارز و طلا، متغیر دیگر آن یعنی اونس طلا نیز بر خلاف نظر بسیاری از معامله گران روز دوشنبه کاهش یافت. قیمت ارز به 28 میلیون و 400 هزار تومان کاهش یافت. قیمت خرید سکه تقریبا 27 میلیون و 900 هزار تومان است، فعالان بازار مدعی شدند قیمت خرید و فروش نزدیک به این ارزش است که نشان می دهد عده کمی به فکر کاهش بیشتر هستند. قیمت طلای مذاب نیز کاهش یافت و به سطح 10 میلیون و 200 هزار تومان رسید.

افزایش ذخایر ارزی ایران

اخبار مربوط به ذخایر ارزی ایران صبح دوشنبه روانه بازار شد. صندوق بین المللی پول از افزایش ذخایر ارزی موجود در ایران به بیش از 21 میلیارد دلار در سال جاری خبر داد.

در حالی که تحلیلگران کیتکو افزایش قیمت اونس در هفته جاری را پیش بینی کرده بودند، معامله گران داخلی معتقدند تا زمانی که قیمت اونس زیر 1930 دلار باقی بماند، قیمت اونس کاهش خواهد یافت. می گویند آخر ماه است و پول در بازار کم است، بازار مسدود شده است، قیمت طلا شروع به کاهش می کند و قیمت طلا و ارز به زیر این سطوح می رسد.

از سوی دیگر گروهی از معامله گران مدعی هستند فعالان بازار اجازه نمی دهند قیمت سکه به زیر 28 میلیون تومان برسد و این سیگنال را از فاصله کم خرید و فروش سکه دریافت کرده اند. در ادامه معتقدند در نمودار رقیق شده حدود 10 میلیون و 200 هزار تومان شکاف ایجاد شده که اکنون کم کم پر می شود و پس از آن بازار دوباره صعودی خواهد داشت.

تحلیلگران فنی بازار ارز نیز بر این باورند که با توجه به پایان برج ممکن است قیمت دلار هرات تا حمایت 49 هزار و 600 تومان کاهش یابد.

در بازار شایعه یکی از عواملی که باعث کاهش قیمت طلا و سکه شده است مربوط به خودروهای وارداتی است. آنها گفتند طلافروشان برای ثبت نام خودرو در بازار افزایش یافته اند. اما با توجه به اطلاعات اکوایران از بازار طلا و سکه، در بازار فروشندگان زیادی وجود نداشت و مثل روزهای دیگر است. تجار مدعی هستند که ثبت نام خودروهای وارداتی قبلا انجام شده است و موضوع جدیدی نیست.