• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
1

چرا ترخیص کالا از گمرک کند است؟ وعده ها و واقعیت

  • کد خبر : 44540
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰
چرا ترخیص کالا از گمرک کند است؟ وعده ها و واقعیت

اکوایران: کندی روند ترخیص کالاهای وارداتی همواره گلایه فعالان این حوزه بوده است و راهکارهای اندیشیده شده تاکنون نتوانسته این مشکل را حل کند.

اخبار اقتصادی؛ به گفته فعالان اقتصادی، بر اساس مجموعه مقررات ارزی کشور، هر یک از اقدامات مربوط به فرآیند کسب و کار باید در مدت تعیین شده انجام شود و در صورت طولانی شدن مدت زمان قانونی، حذف و جریمه اعمال می شود. در حالی که این جریمه شامل فعال اقتصادی نیز می شود. ممکن است واردکننده نقشی در این موضوع نداشته باشد.

به گفته امالان اخمنی، روند رسیدگی دستگاه های اجرایی و اقداماتی که قبل از انجام تعهدات باید انجام شود و خارج از صلاحیت بخش خصوصی است، بسیار طولانی است و با توجه به اینکه ملاک عمل مرکز است. بانک تنها خروجی کالا در گمرک است که فعالان اقتصادی بابت آن جریمه می شوند. آنها هزینه های طولانی مدت را پرداخت می کنند. از طرفی جریمه تاخیر یک روز پس از مهلت تعیین شده معادل کل مهلت است که به عهده واردکننده می باشد.

مشکلی که در آخرین جلسه کارگروه تخصصی شورای گفتگو پیرامون مشکلات فعالان اقتصادی مطرح شد. بر اساس نتایج جلسه یکصد و بیست و چهارم مقرر شد به منظور تسریع در ترخیص، هر یک از مدارک اعم از بارنامه، قبض مالی، قبض انبار، اظهارنامه کالای ارائه شده توسط واردکننده پذیرفته شود. توسط بانک مرکزی و یک دوره اضافی برای تسویه تعهدات ارزی.

از سوی دیگر در جلسه اخیر کارگروه شورای گفتگو روند اجرای این مصوبه مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان بخش خصوصی، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک شرکت کردند. پیشنهادات خود را ارائه کردند.

از این نظر تاکید شد که گمرک مجوز ترخیص کالا را صادر می کند اما صاحب کالا زمان ترخیص را مشخص نمی کند. یا در بسیاری از موارد صاحب کالا توانایی مالی واریز مبلغی و طی مراحل قانونی را ندارد و در نتیجه اختلافات گمرکی و جرایم بانکی، حقوق واردکننده تضییع می شود.

در این جلسه پیشنهاد شد که اظهارنامه کالا ملاک ترخیص باشد و بانک و گمرک فعال اقتصادی مقصر این قصور نباشد.

جریمه ها ناعادلانه است

احمد فرشچیان، رئیس کمیسیون مدیریت واردات خانه ایران معتقد است که جریمه های اعمال شده برای واردکنندگان ناعادلانه است. وی می گوید بانک مرکزی مهلت مشخصی برای واردات کالا تعیین کرده است اما برخی کالاها به دلیل مشکلات مختلف با تاخیر وارد می شوند و واردکنندگان باید جریمه بپردازند. فرشچیان پیشنهاد می کند این موارد با دقت بررسی شود تا دلیل این تاخیرها مشخص شود.

در همین راستا رئیس کمیسیون مدیریت واردات خانه ایران به بانک مرکزی پیشنهاد کرد مدت مجاز را از دوره تحریم حذف کند.

سپس ذینفعان نظرات خود را در خصوص اجرای قطعنامه شورای گفتگو بیان کردند. که دلایل ترخیص نشدن بسیار متفاوت است. بخشی در دست گمرک است و بخشی از این کارگزاران در دست گمرک نیست. البته دولت به دلیل مدیریت ارزی می‌خواهد زمان تسویه را کاهش دهد، در حالی که بخش خصوصی می‌خواهد برای تاخیرهای ناخواسته جریمه نشود.

نماينده بانك مركزي نيز در اين خصوص خاطرنشان كرد: در صورت رفع مابه التفاوت، سقف تعهد ارزي بيشتر خواهد شد. محصولی که 11 ماه دیگر نمی رسد بهتر از نرسیدن است. نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت این تحریم را نادرست توصیف و بر تسهیل آن تاکید کرد.

نماینده بانک مرکزی در ادامه خاطرنشان کرد: 90 درصد مقررات درست عمل می کند، اما باید در مورد استثنائات کاری انجام شود. مقررات مربوط به استثنائات آماری نباید تغییر کند. مدت زمان کلی نیز طولانی است. استثناهایی وجود دارد. اما قابل تایید است.

در این جلسه سرانجام فعالان اقتصادی به این نتیجه رسیدند که موضوع احراز عدم ارتکاب جرایم در قالب ماده 10 قانون کیفری در مجلس در حال بررسی است و بخش خصوصی می تواند در آن چارچوب قانونی نظر خود را اعلام کند. مقاله

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44540

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.