• امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024
0

نقطه کور تجارت دو میلیاردی ایران و ازبکستان

  • کد خبر : 44349
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۴:۰۶
نقطه کور تجارت دو میلیاردی ایران و ازبکستان

اکوایران: تکشان و تهران مدت هاست به دنبال رسیدن به دو میلیارد دلار در مبادلات تجاری هستند. اما با وجود موانع تعرفه ای، مالی و حمل و نقل، این هدف محقق نشده است. به گفته کارشناسان تا زمانی که این موانع برطرف نشود، نمی توان انتظار داشت که به زودی به هدف برنامه ریزی شده دست یابیم.

اخبار اقتصادی: از مجموع دو میلیارد دلار هدف گذاری سال جاری، هدف ایران و ازبکستان برای توسعه تجارت، افزایش حدود 500 میلیون دلاری است تا تجارت دوجانبه به رقم یک میلیارد دلار برسد. رقم مورد انتظار صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران.

اما اکنون در زمینه همکاری های تجاری، موضوع موانع تعرفه ای همچنان به عنوان یک زیرساخت مهم باقی مانده است. تعرفه ها و عوارض واردات محصولات ایرانی به ازبکستان با موانع تعرفه ای بالاتری نسبت به سایر کشورها مواجه است. بر این اساس حسن زاده معتقد است دو کشوری که در حوزه تعرفه اقدامات اساسی انجام ندهند، نمی توانند از مزیت های بازار یکدیگر بهره ببرند و این مبنای مهمی برای همکاری است.

موضوع دیگری که دو کشور باید به آن توجه کنند؛ تسهیل در زمینه حمل و نقل. با تسهیل حمل و نقل، هزینه مبادله کالا بین دو کشور کاهش می یابد. بر این اساس، همکاری‌های ترانزیتی ایران و ازبکستان و استفاده فعالان اقتصادی از تسهیلات و مزایای مناطق آزاد تجاری، بنادر و حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی دو کشور همواره از موضوعات مهم همکاری‌های فیمابین بوده است. به همین دلیل رئیس اتاق ایران در مذاکرات خود با طرف ازبکستانی بارها از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران ازبکستانی برای سرمایه گذاری در پروژه کریدور بین المللی شمال – جنوب و پروژه ساحلی مکران جاسک دعوت کرده است.

همچنین سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی ایران و ازبکستان در هر دو کشور یکی از موضوعات مهمی است که برای ایجاد روابط اقتصادی پایدار و بلندمدت مورد توجه قرار می گیرد. حسن زاده می گوید: از همه صنعت گران دو کشور دعوت می کنم تا ضمن بررسی امکانات و توانمندی های صنعتی دو کشور، کمیته ای صنعتی تشکیل دهند تا به صورت مشترک در پروژه ها و صنایع دارای مزیت نسبی در ایران و ازبکستان سرمایه گذاری کنند.

موضوع مهم دیگر مبادلات مالی و ایجاد محدودیت است که از سال گذشته در برخی حوزه ها کالاهایی را شامل می شود که اساساً از محدوده تحریم های اقتصادی خارج هستند و باید با کمک ازبکستان این مشکل حل شود. دولت در کنفرانس تجاری بین ازبکستان و ایران که در تاشکند برگزار شد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44349

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.