• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
11

نرخ خوراک پتروشیمی ها به فرمول بازگشت / حداقل قیمت 5 هزار تومان + سند

  • کد خبر : 24576
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
نرخ خوراک پتروشیمی ها به فرمول بازگشت / حداقل قیمت 5 هزار تومان + سند

به گزارش اخبار اقتصادی، سرانجام مصوبه شورای دولت در تاریخ نرخ خوراک پتروشیمی. اعلام شد. از زمانی که دولت نرخ 7 هزار تومانی را برای خوراک پتروشیمی ها وضع کرد، شاهد روند منفی بورس بودیم که در نهایت با انتشار خبر لغو این مصوبه به نماد مثبت پتروشیمی و صنایع وابسته تبدیل شد.

لازم به ذکر است که با نرسیدن به سقف بودجه ۶۳۸ همتی صادرات نفت، دولت قصد خروج از صندوق ذخیره ارزی با هدف کنترل تورم و پایه پولی را نداشت و به همین دلیل نرخ خوراک پتروشیمی ها را افزایش داد. به 7 هزار تومان این اقدام در مغایرت با تبصره 14 و صنایع پشتیبان بود.

لازم به ذکر است همزمان با تصمیم یکجانبه دولت که منجر به افزایش نرخ عرضه پتروشیمی و سوخت واحدهای صنعتی شد، قیمت گاز در بازارهای جهانی رو به کاهش بود و جا برای کاهش وجود داشت. در قیمت نفت و پتروشیمی اما در ایران متأسفانه ناگهان بدون هشدار قیمت ها افزایش یافت.

به گفته کارشناسان، این مشکل منجر به تعطیلی برخی واحدهای پتروشیمی در کشور از جمله پتروشیمی گناوه شد و چشم انداز پتروشیمی متانول و اوره چندان روشن نیست.

این مهم شرایط نامساعدی را برای کل بازار به همراه داشت. زیرا شرکت های نفت و پتروشیمی در کنار شرکت های سرمایه گذاری، هلدینگ و صندوق های سرمایه گذاری بیش از 50 درصد بازار را به خود اختصاص داده اند. قیمت سوخت تمامی واحدهای صنعتی کشور را تحت تاثیر قرار داد و سود بسیاری از شرکت ها را کاهش داد و باعث شد بازار وارد فاز اصلاح شود.

در تصویب نامه هیأت وزیران مقرر شده است:

هیأت وزیران در جلسه 22/5/1402 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نفت، امور اقتصادی و دارایی، نیرو، تعاون کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان تدارکات. یارانه ها و سازمان برنامه و بودجه کشور و پس از تشکیل جلسات با صنایع و مجامع مختلف از جمله پتروشیمی ها و بر اساس اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اعمال جزء (1) بند (الف) تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور.

تصویب نامه شماره 16850 MT 61169 هجری قمری مورخ 29/03/1402 با محرمانه ماندن طبقه بندی به شرح زیر اصلاح می شود.

الف – متن زیر جایگزین بند (1) – 1 نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران براساس ابلاغیه شماره 2/ 503280-20 مورخ 10 می شود. 1394/26/26 وزارت نفت به شرح ذیل مقرر می گردد:

1- قیمت گاز در بازار تعیین شده نباید کمتر از پنجاه هزار (50000) ریال باشد و قیمت گاز صادراتی از ایران نیز از میانگین ماه قبل بیشتر نباشد.

2- نرخ خوراک گاز واحدهای تولیدی متانول باید نود و پنج درصد (95) نرخ پایه مشروط به تسویه قیمت خوراک ظرف 30 روز پس از وصول قبض تعیین شود.

ب- بند (2) به شرح زیر اصلاح می‌شود: – 2- نرخ سوخت گازی واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، تلمبه‌خانه‌ها و واحدهای بازیافت فولاد (به استثنای واحدهای کوره بلند) معادل شصت درصد (60) واحدهای تولید فلز ( شامل واحدهای فعال سازی مجدد کوره بلند) چهل و پنج درصد (45)، واحدهای تولید سیمان، پانزده درصد (15) و سایر واحدهای صنعتی ده درصد (10) نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تعیین و (4) اضافه می شود. به قطعنامه:

برای تنظیم بازار روغن موتور، شوینده، نوشابه و صنعت نساجی، قیمت پایه روغن پایه لوبکت، آلکیل بنزن، پلی اتیلن ترفتالات خطی و پلی استایرن در بورس کالا توسط کارگروهی متشکل از وزارتخانه ها تعیین می شود. نفت، صنعت معدن، تجارت و امور اقتصادی. دارایی با تعدیل قیمت خوراکی که تولیدکنندگان این محصولات دریافت می کنند تعدیل می شود. قیمت پایه عرضه تلفیقی از شمول این بند مستثنی است.

نرخ گاز طبیعی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی مجاز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز مشابه نرخ ۱۴۰۱ محاسبه و اخذ می شود.

توییت وزیر اقتصاد

در همین رابطه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در فضای مجازی نوشت: همانطور که هفته گذشته گزارش شد، دولت با هدف تقویت تولید و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد، روش محاسبه تعرفه‌های عرضه گاز صنعتی را به کشور بازمی‌گرداند. فرمول تا پایان برنامه هفتم.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=24576

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.