• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

ممنوعیت واردات محصولات مشابه در داخل کلید را متوقف کنید

  • کد خبر : 44366
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۴:۰۷
ممنوعیت واردات محصولات مشابه در داخل کلید را متوقف کنید

اکوایران: ممنوعیت واردات محصولات مشابه داخلی با پایان برنامه ششم و اجرای برنامه هفتم پایان یافت. برهمین اساس وزیر صلح دستور بررسی تمامی تعرفه ها را صادر کرده است. انتظار می رود در پی این بررسی ممنوعیت واردات بسیاری از محصولات مشابه داخلی برداشته شود.

اخبار اقتصادی؛ مهلت قانونی اجرای برنامه ششم توسعه تقریباً دو ماه به پایان رسیده است. در نتیجه مدت اجرای قانون «حداکثر استفاده از ظرفیت تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از محصولات ایرانی» به پایان رسیده است. در ماده 16 این قانون آمده است: وزارت مکلف به سکوت است. سفارش کالاهای بادوام و مصرفی خارجی که دارای معادل ایرانی بوده و با کیفیت مناسب و به مقدار کافی تولید شده باشند تا پایان قانون برنامه پنج ساله ششم ممنوع است.

جدای از اجرای مصوبه ساران گوان در سال ۱۳۹۶ که بر اساس آن واردات کالاهای مشابه به داخل کشور از همان سال ممنوع شد. مصوبه ای که تا سال 1402 هر سال تمدید می شد، قطعی شد اما به دلیل پایان برنامه ششم تمدید نشد.
در همین راستا رئیس سازمان توسعه تجارت در نامه ای به وزیر صمت اعلام کرد که با توجه به عدم تمدید قانون منع واردات کالاهای تولید داخل در برنامه هفتم، پرونده فنی بازرسی ساخت داخل از واردات کالاها از پایان مرداد برداشت می شوند.
البته به گفته فعالان اقتصادی، ممنوعیت همه کالاهایی که از سال ۱۳۹۶ اعمال شده است؛ پابرجاست اما به گزارش صدا وسیما، محمدصادق قنادزاده معاون سازمان توسعه تجارت می گوید: واردات برنامه ریزی شده است. با هدف انجام شد؛ یعنی بر اساس منابع ارزی تعریف شده و نیاز وارداتی کالا، ثبت سفارش و ارز تعیین می شود.

اخیراً سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق تهران با اشاره به انتقاد فعالان اقتصادی در حوزه ممنوعیت واردات و صادرات؛ وی گفت: بسیاری از تعرفه های کالاها توجیه اقتصادی ندارد و باید بازنگری شود. بر این اساس از سازمان توسعه تجارت ایران خواسته ام که تعرفه ها را سریعا بررسی کند.

دستور وزیر صلح برای بررسی تعرفه ها

طبق ماده 22 قانون مقررات ثابت برنامه های کشور، موانع تعرفه ای و غیرفنی برای واردات ایجاد می شود، مگر در مواردی که رعایت موازین شرعی الزامی باشد. ممنوع است. یعنی دولت چهاردهم جز با اعمال تعرفه نمی تواند مانعی برای واردات ایجاد کند. به عبارت دیگر دولت در تمام سال های اجرای قانون برنامه ششم بر خلاف اصل 22 عمل کرده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44366

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.