• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
8

فضای سرمایه گذاری در کشور بهبود یافت. اما بهار نه

  • کد خبر : 36301
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
فضای سرمایه گذاری در کشور بهبود یافت.  اما بهار نه

اکوایران: شاخص امنیت سرمایه گذاری کشور در تابستان 1402 نسبت به بهار بهبود یافته است. این شاخص در استان هرمزگان بهترین و در استان کهگیلویه و بویراحمد بدترین وضعیت را دارد.

اخبار اقتصادی، دولت ها باید برای ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاران به منظور حمایت از سرمایه گذاری در کشور تلاش کنند. این محیط مناسب در نهایت منجر به ایجاد فضای مناسب برای رشد و توسعه اقتصادی می شود. ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاران به عنوان امنیت سرمایه گذاری شناخته می شود.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت امنیت سرمایه گذاری در فضای اقتصادی کشور اقدام به تدوین شاخص «امنیت سرمایه گذاری» کرده است. این شاخص شامل 38 مؤلفه است که وضعیت امنیتی سرمایه گذاری در کشور را نشان می دهد. این شاخص عددی بین صفر تا 10 می گیرد که هر چه این عدد به صفر نزدیکتر باشد به معنای ارتقای امنیت سرمایه گذاری در کشور است.

این شاخص نیز به تفکیک استان منتشر می شود و وضعیت استان های کشور را در شاخص امنیت سرمایه گذاری نشان می دهد.

آمارهای شاخص امنیت سرمایه گذاری استانی نشان می دهد که هرمزگان مناسب ترین وضعیت امنیت سرمایه گذاری را نسبت به سایر استان های کشور و کهگیلویه و بویراحمد نامناسب ترین وضعیت امنیت سرمایه گذاری را در استان دارد.بهار 1402.

بهبود شاخص ایمنی سرمایه گذاری کشور در تابستان 1402.

آمارهای شاخص ایمنی سرمایه گذاری نشان می دهد که این شاخص در تابستان 1402 نسبت به بهار 1402 بهبود یافته است و بر این اساس شاخص ایمنی سرمایه گذاری در بهار امسال 5.73 بوده که در تابستان امسال با 0.07 واحد کاهش به 5.66 رسیده است. با این حال نمی توان گفت امنیت سرمایه گذاری در کشور در شرایط خوبی است. دلیل این امر نیز بر اساس محاسبه این شاخص است. وقتی این شاخص از میانه خود یعنی 5 بالاتر باشد به این معنی است که فضای سرمایه گذاری در کشور هنوز مناسب نیست.

وخامت وضعیت سرمایه گذاری در 9 استان کشور

آمار شاخص امنیت سرمایه گذاری استان ها در تابستان 1402 نشان می دهد که این شاخص در 22 استان کشور نسبت به بهار 1402 بهبود یافته است که بیشترین میزان بهبود این شاخص مربوط به استان چهارمحال و بختیاری است. با 0.23 واحد و در تابستان امسال شاخص ایمنی سرمایه گذاری آنها به 5.94 رسید. از سوی دیگر 9 استان کشور وجود دارد که وضعیت امنیت سرمایه گذاری در آنها نسبت به بهار امسال نامساعدتر شده است. در بین این استان ها، استان آذربایجان شرقی بیشترین افزایش شاخص را نسبت به 8 استان دیگر داشته است. به عبارت دیگر وضعیت امنیت سرمایه گذاری در این استان نسبت به سایر استان ها نامناسب تر شده است. بر اساس آمار، شاخص امنیت سرمایه گذاری در این استان از 5.78 در بهار امسال به 5.89 در تابستان رسید که نشان دهنده افزایش 0.11 واحدی در آذربایجان شرقی است.

021214

همچنین در بین استان های کشور، هرمزگان در تابستان 1402 بهترین عملکرد را در شاخص امنیت سرمایه گذاری ارائه کرد که شاخص امنیت سرمایه گذاری در این استان بهار امسال 5.1 بود که در تابستان با 0.04 واحد افزایش به 5.14 رسید. در آن سوی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این استان با شاخص ایمنی 6.17 در تابستان امسال بدترین وضعیت سرمایه گذاری را در بین استان های کشور دارد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36301

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.