• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
8

شاخص شدت انرژی در کشور نگران کننده است

  • کد خبر : 24366
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲:۲۶
شاخص شدت انرژی در کشور نگران کننده است

به گزارش اخبار اقتصادی، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت پر انرژی تصریح کرد: شرایط فعلی به گونه ای است که باید جلوی هدر رفت انرژی را بگیریم و وضعیت کشور به گونه ای است که شاخص شدت انرژی نگران کننده است.

وی ادامه داد: ارتقای استانداردها در دستگاه های سرمایشی و گرمایشی تاثیر زیادی در کاهش پیک بار و کاهش مصرف شبانه روزی دارد. اقدام دوم می تواند جایگزینی تجهیزات کم بازده در خانه باشد که در صورت وقوع می تواند کمک زیادی به افزایش راندمان در تولید و مصرف برق و همچنین گواهی صرفه جویی در مصرف انرژی که در آن سیستم های اندازه گیری و نصب است. کنتورهای هوشمند ، به سطح خوبی خواهیم رسید.

رجبی مشهدی با اشاره به رشد 5.7 درصدی مصرف برق در کشور نسبت به سال گذشته گفت: امسال رکوردهای جدید زیادی در دوره پیک بار ثبت شد که آخرین رکورد 73 هزار و 463 مگاوات بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه امسال از 36 روز پیک سال گذشته گذشتیم، گفت: این شاخص در سال گذشته 17 روز بود. یعنی تقریبا دو برابر سال قبل که امیدواریم با کاهش دما مصرف برق کاهش پیدا کند.

رجبی مشهدی در پاسخ به این سوال که در برنامه هفتم راندمان تولید نیروگاه ها از 39 درصد به 45 درصد می رسد، گفت: نیروگاه هایی که در کشور ساخته می شوند عمدتاً ساخت مپنا هستند و بازدهی 55 درصدی دارند. تقریبا 60% نیروگاه های سیکل ترکیبی کلاس F جدیدترین نسخه های ساخته شده در دنیا هستند.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: میانگین راندمان تولید نیروگاه های کشور 39 درصد است و در بین نیروگاه های حرارتی دنیا رتبه نهم یا دهم را داریم و برای افزایش 45 درصدی راندمان تولید نیروگاه ها سرمایه گذاری ها و هزینه های زیادی انجام می شود. مورد نیاز است و در این بین باید کارخانه های فرسوده را جایگزین کنیم، آنها را نیز از مدار خارج کنیم، اما آنچه ممکن است و طبق محاسباتی که به دست آورده ایم، راندمان تولید 42 درصد است.

وی افزود: نیروگاه های تجدیدپذیر که مجوز ساخت بین 6 تا 7 هزار مگاوات را از شورای اقتصاد گرفتیم، کمک زیادی به رفع عدم تعادل می کند، زیرا نیازی به سوخت ندارند و در واقع به حل مشکل کمک می کنند. عدم تعادل سوخت کشور در زمستان

رجبی مشهدی درباره میزان صرفه جویی در مصرف برق با کاهش ساعات اداری گفت: از 24 خرداد که ساعت کاری ادارات از 6 صبح تا 13 شد، کاهش 1000 مگاواتی مصرف برق را هدف گذاری کردیم و 850 مگاوات صرفه جویی حاصل شد. در ضمن کاهش مصرف برق بعد از پایان ساعت کاری بسیار چشمگیر بود و کمک زیادی به گذراندن ساعات پیک روزانه کرد و باید در سال آینده این کار را بیشتر ادامه دهیم.

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت های برق در شهرهای صنعتی باقی می ماند، تصریح کرد: هفته آینده دمای هوا به ویژه در تهران بین 35 تا 36 درجه خواهد بود و طرح مدیریت مصرف برای شهرهای صنعتی در حال انجام است. طبق برنامه ریزی انجام می شود، اما فرصتی برای جبران وجود دارد. روزهای تعطیل و جمعه دارند و حتما در هفته های آینده شاهد کاهش برنامه مدیریت مصرف شهرک های صنعتی خواهیم بود.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=24366

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.