به گزارش اخبار اقتصادی، عیسی زارع پور در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس نیز اظهار داشت: سازوکارهای مختلفی برای دور زدن دسترسی به سایت ها و خدماتی که آمریکایی ها تحریم کرده اند اندیشیده شده است.

محمدرضا پورابراهیمی – رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس – در جلسه علنی امروز (سه شنبه 6 تیرماه) شورای اسلامی در جلسه استماع سوال خود از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزیر ارتباطات باید این امکان را ارائه دهد. سرمایه گذاری در به روز رسانی و توسعه تجهیزات و فعالیت های ارتباطی. چالش اساسی در این زمینه همچنان پابرجاست.

رو به زارع پور گفت: آقای وزیر چه اقدامی برای این تصمیم انجام شده است؟ وزارتخانه چه اقدامی می خواهد انجام دهد؟ در خصوص تلفن ثابت چه اقداماتی انجام شده است؟ استان کرمان 30 درصد کمتر از میانگین کشور بود، استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی نیز در همین وضعیت قرار داشتند.

در همین راستا عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در ابتدای سخنان خود با انتشار کلیپی چند دقیقه ای از اقدامات وزارت ارتباطات ادامه داد: برای اولین بار جزایر را به هم وصل کردیم. خلیج فارس با فیبر نوری دو ماه پیش به سرزمین مادری رفتیم.بیش از 150 کیلومتر کابل زیر دریا زده شد و الحمدالله سرعت دسترسی به اینترنت در این جزایر برای مردم عزیز افزایش یافته و ارتباطات با ثبات شده اند و این کار نیز برای اولین بار توسط شرکت های ایرانی انجام می شود.

زارع پور می گوید: در این مدت 60 سایت نسل پنجم راه اندازی شد و برای اولین بار رکورد 6.5 ترابایت بر ثانیه برای ترافیک داخلی شکسته شد که نتیجه استفاده مردم از پلتفرم های داخلی در سال گذشته است. وی گفت: سازوکارهای مختلفی برای دور زدن دسترسی به سایت ها و خدماتی که آمریکایی ها تحریم کرده اند اندیشیده شده است. آنها همچنین بیش از 100000 سایت و سرویس پرکاربرد را برای آی پی های ایرانی تحریم کردند، بنابراین مکانیزمی را طراحی کردیم تا توسعه دهندگان و نخبگان از این سرویس ها بدون نیاز به ابزارهای فیلترینگ استفاده کنند.

زارع پور گفت: برای کاهش پینگ و لگ بازی‌های رایانه‌ای برای گیمرها راه‌اندازی شد و اکنون شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی رواج پیدا کرده‌اند و ماهانه بیش از ۴۰ میلیون نفر از این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند که همگی توسط وزارت ارتباطات ارائه می‌شود. ما اتصال متقابل را راه اندازی کرده ایم. پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از 23 درصد در ابتدای دولت به 62 درصد رسیده است. در دهه گذشته حدود 23 درصد کار شده است و در کمتر از دو سال 1.5 برابر این زمان کار شده و اکنون به این رقم رسیده است.

وی گفت: در زمینه توسعه زیرساخت های ارتباطی در 4 لایه کارهای بزرگی انجام شده است، اکنون پروژه بزرگ فیبر نوری برای شرکت ها در حال انجام است که باید 10 سال پیش انجام می شد، اما متاسفانه به دلیل سختی کار. و به دلایل مختلف نادیده گرفته شد و شروع کردیم و اکنون بیش از 3.5 میلیون خانه تحت پوشش قرار گرفته است. در طول 4 سال دولت دوازدهم تنها 20 روستا در حوزه انتخابیه آقای پورابراهیمی به شبکه وصل شد اما در کمتر از دو سال 62 روستا به شبکه وصل شده و 70 روستای دیگر باقی مانده است که از طریق آن می گذرد. پایان سال

عضو کابینه دولت 13 افزود: باید به مرجع بین المللی که هر ماه سرعت اینترنت را اعلام می کند مراجعه کنید و همین دیشب نتایج ماه ششم منتشر شد که سرعت اینترنت همراه در ابتدای دولت 13 حدودا بود. 18 مگابیت بر ثانیه و الان بالای 35 مگابیت، دومی رسیده که آن هم بر اساس همان بنچمارک جهانی است و ما در بین 190 کشور رتبه 65 سرعت اینترنت را داریم. لطفاً مرجع این شماره را ارائه دهید ما آخرین محدوده سرعت اینترنت را داریم که آن را انجام خواهیم داد.

زارع پور ادامه داد: در حوزه ارتباطات ثابت نیز سرعت را افزایش دادیم اما رتبه 140 را داریم، نزدیک به 10 سال در حوزه ارتباطات ثابت مغفول مانده بود که متاسفانه منابع و عزم لازم برای انجام این کار فراهم نشد. که با پروژه فیبر نوری منازل و مشاغل جبران می شود.

وی گفت: در حال حاضر میانگین سرعت اینترنت ثابت ما حدود 12 مگابیت بر ثانیه است و سرعت های نزدیک به 1000 نفر را ارائه می دهیم. این چشم اندازی است که ما برای ارائه بهترین ها برای مردم عزیزمان دنبال می کنیم.

وی افزود: زمانی که با استفاده مردم از بسترهای داخلی مواجه می شویم، می بینیم که شرایط داخلی و زیرساخت ها مهیا نیست. رکورد تاریخی 6.5 ترابیت بر ثانیه یعنی سال گذشته بیشتر از مصرف اینترنت داشتیم، البته این اوج بوده و میانگین مصرف ترافیک 60 درصد مردم ملی و 40 درصد افراد خارجی بوده است و نداریم. هر گونه محدودیتی برای ارائه پهنای باند اینترنت خارجی داشته باشید.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: در خصوص اینترنت مسیرهای ورود به کشور را متنوع کرده ایم و اگر اینترنت از یک مسیر قطع شود شرکت ها را متنوع کرده ایم تا مشکل جدی پیش نیاید. همه مشکلات کرمان و همه شهرهای کشورمان را حل خواهیم کرد.