• امروز : شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
0

راه نجات استارت آپ ها از ایران

  • کد خبر : 41177
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷
راه نجات استارت آپ ها از ایران

اکوایران: اگرچه برخی از فعالان اقتصاد دیجیتال معتقدند یکی از راه حل های بحران در حوزه فناوری، تشکیل وزارتخانه جدید است. اما برخی دیگر این سیاست را غیرمنطقی می دانند و آن را رد می کنند.

اخبار اقتصادی؛ شاید در شرایط کنونی از نگاه برخی فعالان اقتصادی حوزه دیجیتال، تشکیل یک وزارتخانه مستقل در حوزه فناوری بتواند به استارتاپ های ایران کمک کند. اما افرادی مانند فرزین فردیس، یکی از اعضای هیئت مدیره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران آن را رد می کنند. وی در این باره به «اکو ایران» گفت: اعتقادی به وجود وزارتخانه جداگانه برای این حوزه ندارم و معتقدم چنین وزارتخانه ای درد را بیشتر می کند. پیش بینی ما این است که اگر وزارتخانه مستقلی برای این حوزه داشته باشیم، نظارت و اعمال محدودیت های دیگر کاهش پیدا نکند و تنها یک محدودیت و نظارت خاص دیگر به محدودیت های قبلی اضافه شود.

فردیس می افزاید: در قانون گذاری نظام هایی که حکمرانی موفق تری داشتند، یک قاعده بین المللی وجود دارد که اگر در جایی قانون جدیدی وضع کردند، قبل یا همزمان قانون دیگری را لغو کنند تا دچار سردرگمی نشوند. به دلیل تعدد قوانین در مورد وزارت هم همینطور. اگر یک وزارتخانه جدید ایجاد شود چه اتفاقی می افتد؟ این وزارتخانه به کسانی خواهد پیوست که قبلاً در معاونت ها، بخشنامه ها و هیئت ها دخالت می کردند. من هیچ چیز خوبی در این نمی بینم و به نظرم باید مداخله گرها را کم کرد و تصمیمات آنها را یکنواخت و با وزنی منطقی و مساوی گرفت.

وی معتقد است: ما چند کارگروه داریم و روال این است که تعدادی از نهادهای نظارتی نیز در این کارگروه ها حضور دارند و طبیعتاً انتظار داریم کسانی که چشم انداز توسعه و ارتقا دارند پای خود را روی شتاب دهند و رگولاتوری این کار را انجام دهد. همچنین کنترل کنید، اما می بینم که دیدگاه مخالف غالب است و وزن متعادلی بین این دو نمی بینیم. یا باید وزن را در کارگروه متعادل کنیم و مطمئن شویم که هیچکس حرف آخر را نمی زند و گروه تصمیم می گیرد یا باید تعداد نظارت ها را کاهش دهیم. در نهایت، فکر نمی‌کنم این وزارتخانه دردی از ما دوا کند، اما بدنه بزرگ‌تر دولت احتمالاً موانع و موانع بیشتری ایجاد خواهد کرد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41177

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.