اکوایران: معامله گران می گویند نه از مبادله زندانی خبری بود و نه از آزادسازی 24 میلیارد دلار، بازار نیز از بلاتکلیفی خارج شد و در معاملات روز دوشنبه خط مقاومتی خود را شکست. پس از 23 روز قیمت دلار به کانال 50 هزار تومان بازگشت. قیمت دلار هرات از روز سه شنبه از 49 هزار و 200 تومان آغاز شد و با صعود به میانه این کانال رسید. این در حالی بود که قیمت آتی دلار هرات دور از نقد بود و در لبه 50 هزار تومان معامله می شد. افزایش دلار تهران بیشتر از هرات بود و با ورود به کانال 50 هزار در این کانال پیش رفت. قیمت سکه با 900 هزار تومان افزایش به 29 میلیون و 500 هزار تومان رسید. ارز بیش از سایر بازارها رشد کرد و حباب آن به 6 میلیون و 500 هزار تومان رسید. طلای مذاب نیز پشت خط مقاومتی 10 میلیون و 400 هزار تومانی رسید.

دوشنبه شب، پس از بسته شدن بازار پشت خط، تتر تنها بازاری بود که باز بود و همچنان در حال رشد بود. قیمت تتر صبح سه شنبه به کانال 50 هزار تومان رسید. تتر در معاملات روز سه شنبه تا 50 هزار و 500 تومان افزایش یافت. در مجموع می توان گفت که همه بازارها به یک خط مقاومت اصلی رسیدند.

در معاملات روز سه شنبه، برخی اخبار برای بازار مهم بود و دست به دست می شد. موضوع داغ بازار خبر انحلال اتحادیه صرافان توسط بانک مرکزی بود. بانک مرکزی اعلام کرد از این پس صرافی ها مستقیماً زیر نظر بانک مرکزی فعالیت خواهند کرد. بانک بورس همچنین با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که بانک مرکزی اختیار قانونی برای انحلال بانک بورس و لغو مجمع عمومی عادی سالیانه آن ندارد. بازرگانان معتقد بودند که پس از انحلال اتحادیه بازرگانان در دوشنبه شب، روابط بین بانک مرکزی و انجمن کامبیادورس تیره شده است. با اتفاقات روز سه شنبه، آنها به این پیشنهاد کاملا متقاعد شدند. پس از انحلال این مرکز، معامله گران گفتند که بانک مرکزی در روز شروع روند صعودی، التهاب بازار را افزایش داد. پایگاه خبری ایبِنا بانک مرکزی نیز از افزایش قیمت سکه که مدت ها در کانال 40 هزار تومانی بود، پس از اعلام انحلال کانون صرافان خبر داد که نشان از احتمال وجود برخی از فعالان بازار ارز دارد. میدانی که در افزایش ارز نقش دارد. معامله گران گفتند بانک مرکزی برای همه نوسانات دنبال مقصر است، یک روز دلالان، یک روز مرکز، یک روز رسانه ها.

دومین خبر مربوط به دستور تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بود. وی در سایت اتحادیه طلا چیزی از بسته شدن بازار نگفته و تنها اخبار کلی تعطیلی را منتشر کرده است. به همین دلیل عده ای گفتند تعطیل است و عده ای گفتند تعطیل نیست. دلالان از خبر درگیری مرکز و بانک مرکزی و خبر تعطیلی کنایه می زدند، حالا فروشنده پرتغالی را پیدا می کنند. در معاملات روز سه شنبه اخبار داخلی بیش از اخبار خارجی بر نرخ تاثیرگذار بود. دو خبر دیگر نیز در بازار دست به دست می چرخد. اولین مورد پایان همکاری 15 ساله چین و ایران در میدان یادآوران بود. در این خبر گفته می شود چینی ها ایران را جایگزین عراق کرده اند. خبر دوم از آسوشیتدپرس بود که تجمع نیروهای آمریکایی در خلیج فارس نشانه جدیدی از تشدید درگیری بین ایران و آمریکاست.

برخی از کسبه گفتند با توجه به افزایش روز سه شنبه در دهه اول محرم کاهش داشتیم و افزایش از روز عاشورا آغاز شد. اما طبق اطلاعات اکو ایران سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاد. درست است که نرخ دلار در دهه اول کمی پایین بود اما پس از دهه و عاشورا کاهش بیشتری را تجربه کرد که نشان می دهد این گمانه زنی مشابه روند دلار در سال گذشته نیست. اکثر معامله گران بر این باورند که تا زمانی که اخبار مثبتی در مورد معامله منتشر نشود، بازار می تواند به رشد خود ادامه دهد. به گفته آنها لحظه آغاز مذاکرات مهم ترین اتفاق برای بازار است.

کارشناسان فنی می گویند که بازار در نقطه بسیار حساسی قرار دارد که در صورت شکست از خطوط مقاومت و تثبیت، شاهد ادامه روند صعودی خواهیم بود. سطح مقاومت عمده دلار تهران 50700 تومان، مقاومت هرات 50000 تومان، سکه 29500000 تومان و طلای مذاب 10500000 تومان است. اگر دلار تهران بالای خط مقاومت تثبیت نشود، قیمت دلار تا کانال 49000 قابلیت نزول را دارد و مانع کاهش سطح حمایت 50000 است.بعضی ها می گویند نمودار شکاف حول 49600 تومان هنوز نرسیده است. پر شده است و ممکن است قیمت تا این مرحله تنظیم شود.