• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

در آستانه اربعین قیمت بنزین در عراق

  • کد خبر : 24225
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷
در آستانه اربعین قیمت بنزین در عراق

به گزارش اخبار اقتصادی– در آستانه اربعین و سفر زائران زیادی به این کشور برای مقاصد زیارتی، قیمت هر لیتر بنزین معمولی در استان های عراق بدون احتساب اقلیم کردستان 450 دینار (حدود 18 هزار تومان) است. ).

به گزارش اقتصادی شفقنا به نقل از تجارت نیوز، در آستانه اربعین قیمت سوخت در عراق به ویژه قیمت بنزین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا ممکن است عده ای از ایرانیان با حضور در راهپیمایی در این روز با وسیله نقلیه شخصی خود را به مرز برسانند و مجبور به استفاده از بنزین عراق شوند. بررسی ها نشان می دهد که قیمت بنزین معمولی در عراق حدود شش برابر قیمت بنزین آزاد در ایران است.

مشکلی که می تواند منجر به سوء استفاده عده ای از راهپیمایی اربعین و فروش بنزین به خارج از ایران و قاچاق آن از مرزها برای کسب سود ناچیز شود. البته تاکنون گزارشی در این خصوص دریافت نشده است اما امید است شلوغی مرزها منجر به سوء استفاده برخی گروه ها نشود.

البته این تفاوت قیمت تنها به عراق محدود نمی شود و سایر همسایگان نیز شرایط مشابهی دارند. پاکستان بالاترین قیمت بنزین را در همسایگی ایران دارد که هر لیتر معادل 59 هزار تومان است. پس از آن ارمنستان با لیتری 53 هزار تومان، ترکیه با لیتری 49 هزار تومان، افغانستان با لیتری 37 هزار تومان و امارات با لیتری 33 هزار تومان قرار دارند.

ارزان ترین قیمت بنزین در منطقه پس از ایران متعلق به کشور عربستان سعودی است که با قیمتی حدود 17 سنت (8300 تومان) در هر لیتر در این جایگاه قرار دارد و پس از آن کویت با قیمت بنزین حدود 12 هزار تومان قرار دارد. .

حتی قیمت بنزین لیتری 18 هزار تومان در عراق، همسایه غربی ایران نیز مشوق خوبی برای قاچاق بنزین است، در حالی که ایران رتبه دوم را دارد. گازوئیل همانطور که بررسی ها نشان می دهد، در سراسر جهان ارزان به فروش می رسد. قیمت بنزین در ایران با ارزان ترین کشور همسایه حداقل 4800 تومان فاصله دارد.

حسین طالب، مدیر کل شرکت پخش فرآورده های نفتی عراق در این خصوص اظهار داشت: عراق روزانه 31 میلیون لیتر بنزین مصرف می کند و 540 هزار لیتر بنزین به استان های اقلیم کردستان ارسال می کند.

منبع شفقنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=24225

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.