بچه عجیب در یک نمایشگاه هنری؟! پاتریشیا پیچینی در هنگ کنگ، با نمایشگاه جدید خود باعث توجه مردم شد. او در نمایشگاه هنری اش انسان های شبیه به حیوانات را به تصویر کشید برخی با دیدن این نمایشگاه رفتار این زن را بی شرمانه و ضد انسان دانسته اند.
این هنرمند قصد دارد بسیاری از کارهای مبهم خود را به تأمل درآورد تا به ما بگوید چگونه ما به عنوان انسان از حیوانات برای نفع زندگی خود استفاده می کنیم و چه مسئولیتی در قبال آنها داریم.
در نگاه اول، مجسمههای فراواقعگرایانه پاتریشیا پیچینینی ترسناک، ناراحتکننده و حتی زننده به نظر میرسند. اما با دقت نگاه کنید و به زودی متوجه خواهید شد که با لطافت قابل لمس این موجودات انساننما تسخیر خواهید شد.
آثار پیچینی با موضوعاتی مانند تغییرات ژنتیکی، تغییرات آب و هوایی و انقراض سروکار دارد.
تجربه مرگ مادرش باعث خلق این آثار شد
این هنرمند که برای برپایی این نمایشگاه و بچه عجیب خلق شده اش به هنگ کنگ آمده است، میگوید از کودکی به فکر فناوری و بدن بوده است، زمانی که مادرش سالها از سرطان کبد رنج میبرد.
“من به نوآوری پزشکی علاقه مند بودم زیرا می خواستم او توسط پزشکی نجات یابد.اما این اتفاق رخ نداد.
تقریباً 40 سال پیش، اگر کسی به ما میگفت: «ما میتوانیم مادرت را نجات دهیم، میتوانیم به او جگر جدیدی بدهیم، اما باید از یک خوک نشات بگیرد، ما میگفتیم: «عالی!» برای ما مهم نیست که غیرطبیعی باشد، اگر مصنوعی باشد – ما فقط میخواستیم او زندگی کند.»
نباید از حیوانات انزجار داشته باشیم. آن ها ناجی ما هستند
بنابراین حیوانات باعث نجات جان انسان های می شوند. آن ها در صنعت پزشکی به نفع انسان مورد استفاده قرار می گیرند.
اما با بزرگتر شدن پیچینی، او همچنین به اخلاق و مسئولیتی که انسان ها در قبال گونه های دیگر دارند فکر کرد.
“وقتی از حیوانات غیر انسانی برای بهتر کردن زندگی خود استفاده می کنیم، وظیفه مان در موجوداتی که به ما کمک می کنند چیست؟”
«داشتن بدن های ترکیبی به چه معناست؟ و این چگونه دید ما از حیوانات دیگر و درک آنها را تغییر می دهد؟
با این حال این مجسمه ها معنای ترسناکی دارند
واکنش اولیه بیننده در دیدن این مجسمه ها مخصوصا بچه عجیب، احتمالاً دافعه است اما برای مردم یک سوال دیگر نیز ایجاد می کند:
مجسمه های عجیب و غریب پاتریشیا موضوعات نگران کننده ای مانند مهندسی بافت، پیوند زنو (پیوند سلول ها و بافت های زنده از گونه ای به گونه دیگر) و شبیه سازی را لمس می کنند.
برای مثال، The Bond (2016) مادری را نشان میدهد که یک بچه عجیب نوزاد را با ویژگیهای چندین حیوان، از جمله انسان، خوک، سگ و آرمادیلو در گهواره میگیرد.
پیوند نوزاد تراریخته
پشت بچه عجیب حتی شبیه یک جسم بی جان است: چیزی که درک ما را از آنچه طبیعی و ارگانیک تلقی می شود به چالش می کشد.
پیچینی میگوید: «بسیاری از مردم به آن نوزاد نگاه میکنند و میگویند: «خدایا، من نمیخواهم چنین بچهای به دنیا بیاورم». اما برای جلب علاقه بینندگان به آن، هنرمند تصمیم گرفته است پیوند مادر و فرزندی را به تصویر بکشد که مخاطبان ممکن است بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
مزرعه پرورش انسان
مزرعه کشت انسان
به غیر از بچه عجیب، پیکنینی در اثر دیگر خود، مزرعه را جایی تصور می کند که می توان اندام ها را در آن پرورش داد و گل ها – که شبیه تخمدان ها هستند – نشان دهنده باروری هستند.
با این حال، آنها همچنین در نقد کشاورزی صنعتی و اینکه چگونه محصولاتی که در چنین مقیاس بزرگی رشد می کنند، اغلب فاقد مواد مغذی و مراقبت هستند، خشک به نظر می رسند.