• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

تهران و اصفهان بیشترین تعداد کارگاه کشاورزی را دارند.

  • کد خبر : 30496
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
تهران و اصفهان بیشترین تعداد کارگاه کشاورزی را دارند.

اکو ایران: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، تعداد کارگاه های کشاورزی در روستاها 3.3 برابر شهرها است. در بین استان های کشور، اصفهان و تهران بیشترین تعداد کارگاه های کشاورزی را دارند.

به گزارش اخبار اقتصادی، بخش «کشاورزی» یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اقتصاد است که ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی مردم دارد. به همین دلیل نظارت بر شاخص های این بخش حائز اهمیت است. مرکز آمار در گزارشی که اخیرا منتشر کرده است، اطلاعات تعداد، نوع و پراکندگی کارگاه های کشاورزی در سراسر کشور را به 1401 کارگاه به روز رسانی کرده است.

بر اساس این اطلاعات، فعالیت های کشاورزی در 6 نوع کارگاه طبقه بندی می شوند. این کارگاه ها شامل «دامداری صنعتی»، «پروری صنعتی طیور»، «واحد پرورش قارچ خوراکی»، «گلخانه ای»، «آبزیان» و «کشتارگاهی» است.

آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در بین این فعالیت‌ها، کارگاه‌های «دام‌پروری صنعتی» بیشترین نسبت را در بین سایر کارگاه‌های کشاورزی سراسر کشور در سال 1401 داشته‌اند که کمترین نسبت مربوط به «کشتارگاه‌های دام و طیور» آزاد است.

شواهد آماری حاکی از آن است که در سال گذشته تعداد کارگاه های کشاورزی در مناطق روستایی بیش از سه برابر مناطق شهری بوده است.

بیشترین نسبت کارگاه های کشاورزی در سال 1401 دامداری صنعتی نامیده می شد.

آخرین گزارش مرکز آمار از «طرح نوسازی چارچوب کارگاه های کشاورزی کشور» نشان می دهد که در سال 1401، «دامداری های صنعتی» 29.28 درصد کارگاه های کشاورزی کشور را تشکیل می دادند. یعنی از هر 10 هزار کارگاه کشاورزی در سال گذشته 2928 واحد دامداری بوده است. این مراکز در سال گذشته بیشترین نسبت را در بین کارگاه های کشاورزی کل کشور داشته اند.

در رتبه دوم «کشت گلخانه ای» قرار دارد که مشارکت آن در کل کارگاه های کشاورزی 25.74 درصد بوده است. از سوی دیگر، کمترین نسبت به ترتیب مربوط به «کشتارگاه دام و طیور» و «کشت قارچ خوراکی» بوده است.

71440 کارگاه کشاورزی در روستاها طی سال 1401

بر اساس اطلاعات مرکز آمار، سال گذشته در مجموع 92 هزار و 630 کارگاه کشاورزی در کشور فعالیت داشتند که از این تعداد 21 هزار و 190 واحد در مناطق شهری مستقر بودند. تعداد کارگاه های کشاورزی فعال در مناطق روستایی 3.3 برابر بیشتر بود. این ارقام مربوط به تمامی کارگاه های کشاورزی است. تعداد یکی از 5 نوع این کارگاه ها نیز به صورت جداگانه برای مناطق شهری و روستایی ارائه شده است.

بر اساس این اطلاعات سال گذشته بیش از 19 هزار و 800 دامداری صنعتی در روستاها و بیش از 7 هزار و 300 دامداری در مناطق شهری وجود داشت. به طور کلی تعداد کارگاه های کشاورزی در روستاها بیشتر از شهرها است و این روند فقط در «کشتارگاه دام و طیور» معکوس شده است.

020824

توزیع استانی کارگاه های کشاورزی در کشور

در بین استان های کشور اصفهان با 1401 کارگاه بیشترین تعداد کارگاه کشاورزی را دارد که تعداد کل این کارگاه ها در استان اصفهان 10 و 708 واحد است. تهران با ۷۶۷۰ کارگاه کشاورزی در رتبه دوم قرار دارد. مازندران و خراسان رضوی مقام های سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند.

در سوی دیگر این طیف استان های کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند که با 580 واحد ثبت شده کمترین تعداد کارگاه کشاورزی را در کشور دارند. خراسان شمالی و ایلام پس از آنها در رده بندی قرار دارند.

020824

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30496

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.