• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

تاریخچه تاکسی در تهران/ اولین تاکسی های تهران چگونه بودند؟ / تصویر

  • کد خبر : 38706
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶
تاریخچه تاکسی در تهران/ اولین تاکسی های تهران چگونه بودند؟  / تصویر

به گزارش اخبار اقتصادی، اولین فعالیت تاکسی اما قدمت تهران به اواسط دهه 1920 برمی گردد در آن روزگار که تراموا رایج ترین و محبوب ترین وسیله حمل و نقل عمومی بود، شرکتی به نام B. b. تاکسی ساکنان شهر را با این وسیله حمل و نقل جدید آشنا کرد.

با ظهور اولین تاکسی ها در خیابان های تهران، شهر همچنان در کنترل افراد بدبین بود. این پدیده مدرن دنیای جدید که مسافران را زودتر به مقصد نزدیک می کند، کم کم جای تاکسی ها را گرفت و واژه های جدیدی مانند راننده تاکسی، اجاره کننده و… را وارد فرهنگ عامه کرد.

فعالیت اولین تاکسی در تهران اما همه اینها به اواسط دهه 20 برمی گردد، در آن دوران که تراموا رایج ترین و محبوب ترین وسیله حمل و نقل عمومی بود، شرکتی به نام B. b. تاکسی ساکنان شهر را با این وسیله حمل و نقل جدید آشنا کرد.

«علیرضا زمانی» از تهران-پژوه در این باره می گوید: تاکسی ها به طور ناگهانی جایگزین تاکسی نشدند، این جابجایی روندی تدریجی داشت و تا سال 52 که آخرین نسل تاکسی ها در پایتخت متوقف شد، هم تاکسی و هم تاکسی در مسیر بود. خیابان های تهران اولین تاکسی در تهران توسط شرکتی به نام بی بی تاکسی به خیابان های شهر آمد.

این شرکت در سال 1325 از 10 دستگاه خودروی فیات که قیمت آنها 5 قران بود برای مسافرگیری از مقابل هتل ها، تئاترها و سینماها استفاده کرد. این تاکسی ها مسافر بین ایالتی را حمل نمی کردند و از نظر ساختاری مشابه آژانس ها و تاکسی های درهای بسته امروزی بودند.

در تاریخ تاکسی های تهران نام فخرالدوله دختر مظفرالدین شاه و همسر محسن خان امین الدوله جاودانه است. این بانوی نیکوکار در سال 1326 یک سازمان مستقل تاکسیرانی تأسیس کرد و 100 دستگاه تاکسی وارد کرد. تاکسی را برای رانندگان و جوانانی که می خواستند تشکیل خانواده بدهند یا افرادی که برای تامین هزینه های خانواده خود به شغل نیاز داشتند، ارائه می کرد.

تا سال 1352 شبهات زیادی وجود داشت. راننده تاکسی آنها قبلاً در شهر مسافران را جابجا می کردند، اما در نهایت قافیه خود را به رانندگان تاکسی باختند. زمانی می گوید: شهرداری تهران در یک هزار و 352 تاکسی 1250 تاکسی را در اختیار تاکسیرانی قرار داد تا برای همیشه با خیابان های پایتخت خداحافظی کنند. بر اساس گزارش روزنامه 8 مرداد 1352، با برچیده شدن شعب، تعداد تاکسی های تهران در سال 1348 به بیش از 11000 تاکسی رسید.

تاکسی قدیمی تهران

نوع ماشین هایی که در تهران قدیم می شد به تاکسی تبدیل کرد در نوع خود جالب بود. زمانی می گوید: از سال 1347 با تولید انبوه پیکان، این خودرو به خودرویی محبوب برای تاکسی های راننده تبدیل شد، اما پیش از آن، انواع خودروهای فیات، فورد، شورولت، اپل و… به دست آمد. مجوز از شهرداری و تغییر رنگ گلگیرهای جلو و عقب تبدیل به تاکسی سفید.

تغییر رنگ ماشین به تنهایی برای شروع کار رانندگان تاکسی کافی نبود. در آن زمان رانندگان تاکسی مجبور بودند کت و شلوار بپوشند و یک آرم فلزی که تصویر ماشین روی سینه آنها حک شده بود بپوشند.

منبع: همشهری

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38706

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.