به گزارش اخبار اقتصادی، مدتی است که غول های فناوری جهان در رقابتی فشرده از محصولات مختلف خود در حوزه هوش مصنوعی رونمایی می کنند. این روزها درباره چت GPT صحبت شده است. یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی که پاسخ به سوالات شما حس صحبت کردن با یک انسان دانا را به کاربران القا می کند.

این چت بات از “سیلیکون ولی” توسط شرکت “OpenAI” که توسط مایکروسافت پشتیبانی می شود ساخته شده است و با استفاده از صدها گیگابایت داده متنی مختلف کار می کند. امروز «ChatGPT» عنوان قاتل گوگل را به خود اختصاص داده است. اما ایراداتی در آن وجود دارد که باعث نگرانی هایی شده است.

اگرچه در دنیای فناوری اطلاعات، این روزها چت GPT به یک موضوع داغ تبدیل شده است، اما در ایران، شرکت های مرتبط با فناوری اطلاعات با این نام مواجه هستند. طرح حفاظتی روبرو هستند

چند ماهی از قطعی و قطعی اینترنت در ایران می گذرد و بسیاری از استارت آپ های کشور پس از این اختلالات با خطر ورشکستگی مواجه شده اند.

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر تصویب طرح ایمنی به گوش می رسد و به نظر می رسد این طرح در کمیسیون تلفیق تصویب شده است و مجلس منتظر بارگذاری گزارش کمیسیون است تا مدت زمان محاکمه آن به پایان برسد. اجرا را می توان در انظار عمومی رای داد.

این اتفاق باعث ناامیدی بسیاری در اکوسیستم استارتاپی کشور شده و فعالان حوزه فناوری اطلاعات بیش از هر زمان دیگری نگران بقای کسب و کار خود هستند.

یکی از فضاهای استارتاپی کشور در حوزه سلامت و خدمات الکترونیک است. رضا تعریفی – بنیانگذار و مدیر فنی پلتفرم سلامت آنلاین بکرات – در خصوص تاثیر هوش مصنوعی در حوزه سلامت به فعالیت های گذشته گوگل در حوزه سلامت اشاره می کند و به اکو ایران می گوید که این سیستم ها در کنار دکتر به عنوان دستیار و بر اساس داده های پایگاه دانش. که دارند به سرعت عمل و دقت پزشک در تشخیص بیماری کمک می کنند. از طرفی در مراقبت از خود نیز به بیماران کمک می کنند.

او تاکید می کند که این روزها مزیتی به نام اینترنت وجود دارد و به کمک اینترنت تمام دنیا وصل شده و تقریبا داده های همه شرکت ها به اشتراک گذاشته می شود. بسیاری از شرکت ها از خدماتی مانند چت ChiPT برای ارائه خدمات بهتر و دقیق تر به مشتریان خود استفاده می کنند.

بر اساس اظهارات دفاعی، حوزه سلامت نیز از این قاعده مستثنی نیست و شرکت های خدمات رسان فعال در این حوزه موظف به ارائه خدمات بهتر در حوزه های مختلف هستند، از مسائل پیش پا افتاده ای مانند سوال بیمار در مورد مشکلات بیماری خود و اینکه به کدام تخصص مراجعه کنند. ، برای مسائل بزرگتر، همه از این دنیای مشترک و خدمات استفاده می کنند. به عنوان مثال، ممکن است خدمات در دانمارک از 10 سرویس آمریکایی، دو سرویس آسیایی و یک سرویس استرالیایی مشتق شده باشد.

این پلتفرم آنلاین پرمشغله در حوزه سلامت تاکید می کند که شرکت ها و افراد زیادی در ایران وجود دارند که می توانند در زمینه هوش مصنوعی در زمینه های مختلف کارهای خلاقانه انجام دهند اما شرکت هایی مانند مایکروسافت یا گوگل در زمینه هوش مصنوعی به مراتب برتر هستند.

به گفته وی، ممکن است همه شرکت های فناوری اطلاعات در ایران دانش ایجاد سرویسی مانند GPT Chat را داشته باشند، اما واقعیت این است که ایجاد چنین سرویسی فراتر از توان مالی آنهاست. بنابراین وقتی در دنیا با چنین خدماتی مواجه می شوند، دوست دارند به نوعی هوش مصنوعی را به خدمات خود اضافه کنند. اما در این زمینه با مشکلات بزرگی روبرو هستند.

بر اساس اظهارات این فعال فناوری اطلاعات، تلفیق معضلی موسوم به تحریم خارج از کشور با کندی اینترنت در داخل کشور در کنار مسائلی از جمله محدودیت دسترسی شرکت های ایرانی از داخل مرزهای ایران با اجرای پروژه هایی از جمله … طرح حفاظتی، تنها چند تکه از پازل مشکلات هستند. اکوسیستم استارتاپی ایران است.

وی افزود: شاید موضوعی مانند تحریم خارجی از دست ما خارج شده باشد، اما راهکارهایی برای دور زدن تحریم در حوزه فناوری و فناوری وجود دارد که به دلیل محدودیت اینترنت، سرعت پایین و زمزمه های طرح امنیتی واقعاً امکان پذیر نیست. دفاع گفت. عربستان 9 میلیارد دلار سرمایه برای تقویت فناوری اطلاعات جذب می کند، در این صورت ما در ایران نه تنها سرمایه ای نمی گیریم، بلکه حتی دلایل مختلف به پله ای برای عدم پیشرفت استارت آپ ها تبدیل می شود.

به گفته وی، در حال حاضر در حوزه فناوری از کل دنیا عقب هستیم و اگر فشارهای کند اینترنت و اجرای طرح امنیتی افزایش یابد، فاصله ایران و جهان بیشتر می شود.

بنیانگذار بستر آنلاین سلامت بقراط یکی از عوارض عمده طرح حفاظت را مربوط به حوزه سلامت می داند و یادآور می شود: دسترسی آسان به خدمات جهانی می تواند علاوه بر ارتقای سلامت جامعه در کاهش هزینه ها نیز موثر باشد. وی می گوید با وجود مشکلاتی که در حوزه نسخه الکترونیک و دارو وجود دارد، وقتی به خدمات روز دنیا دسترسی نداریم، سلامت عمومی جامعه در خطر است.

وی در این خصوص می افزاید: در این شرایط پزشکان باید زمان و دقت بیشتری را در کار خود صرف کنند و با توجه به اینکه در حال حاضر توانایی دسترسی به تمامی اطلاعات را ندارند ممکن است دچار اشتباه شوند. به عبارت دیگر، به دلیل این محدودیت دسترسی به خدمات جهانی، پزشکان، بیماران و شرکت ها متضرر می شوند. در نهایت، وزارت بهداشت باید تمام هزینه‌های ناشی از زیان‌هایی را که دولت در حال حاضر برای بسیاری از مسائل مختلف بودجه کافی ندارد، بپردازد و با محدود کردن دسترسی به اینترنت، هزینه‌های خود را افزایش داده و در نهایت با کسری بودجه مواجه می‌شود.

دفاعی با بیان اینکه دولت با تصمیماتی مانند عدم اجرای طرح حفاظتی می تواند جلوی بسیاری از هزینه ها را بگیرد و بخش خصوصی انتظار دارد حداقل زیرساخت های موجود باقی بماند، تصریح کرد: تا زمانی که سرمایه گذاران شرکت های بزرگ دنیا وارد ایران شوند، شاید پیگیری کنند. فن آوری های دنیا نمی رسند اگر سیاست محدودیت اینترنت ادامه یابد، نه تنها اقتصاد کشور هر روز بیشتر آسیب می بیند، بلکه حتی بخش سلامت کشور نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی روند حرکت نظام سلامت در دنیا و سلامت ایران را مانند دو مسیر می داند که یکی در جهت بی نهایت مثبت و دیگری در جهت بی نهایت منفی حرکت می کند. الان رو به بهبود است اما در ایران برخلاف جریان دنیا حرکت می کنیم و حتی با این محدودیت ها کاری انجام می دهیم که بیمارانی که نیازی به حضور در مطب ندارند نتوانند به صورت مجازی با پزشک ارتباط برقرار کنند.

دیفنسی در پایان می گوید: مسائلی که در دو سال گذشته اهمیت چندانی نداشتند، امروز برای فعالان حوزه فناوری اطلاعات به چالشی تبدیل شده است و تمامی امور مربوط به ارتباطات و اینترنت در ایران دقیقا برعکس دنیا در حال حرکت است. همه این هزینه ها چه مالی و چه معنوی از جیب مردم ایران می رود و شاید با تغییر در تصمیمات مربوط به اینترنت و سیاست های ارتباطی بتوان مسیر حرکت دنیا را تغییر داد.