• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

آلمان و دانمارک برای جذب پرستار ایرانی تلاش می کنند

  • کد خبر : 43615
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸
آلمان و دانمارک برای جذب پرستار ایرانی تلاش می کنند

به گزارش اخبار اقتصادی، پرستاران به عنوان پیشگامان نظام سلامت و اولین گروه درمانی در خط مقدم درمان بیماران، همواره نقش مهم و تاثیرگذاری در تامین سلامت افراد مختلف جامعه دارند.

مردم ایران، جامعه ای پرتلاش، رشادت ها و جانفشانی های این دست اندرکاران نظام سلامت در دوران سخت و وحشتناک اپیدمی کرونا را در ذهن خود به یاد دارند و فداکاری های بی بدیل آنان در تاریخ این سرزمین به یادگار مانده است. دوران دفاع مقدس

در این میان وجود مشکلات متعدد معیشتی، صنفی و …. امروزه در میان پرستاران به یک معضل بزرگ تبدیل شده است که از جمله آن کمبود پرستار و در نتیجه فشار طاقت فرسا بر پرسنل پرستاری، معوقات فراوان پرستاری، اضافه کاری اجباری و در مقابل پرداخت های اندک، شکاف بزرگ و تفاوت فاحش است. بین پرداختی به پرستاران و پزشکان با توجه به اینکه پرستاران بار اصلی درمان بیماران در مراکز درمانی را به دوش می کشند و… همه اینها باعث اعتراض آنها شده است.

طبق آمارهای مختلفی که محمد میرزابیگی رئیس سابق سازمان نظام پرستاری اعلام کرده روزانه 5 تا 6 پرستار و طبق آمار محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه سالمندان 2500 پرستار کوله بار مهاجرت خود را بسته و مهاجرت می کنند. خارج از کشور هر سال

سطح بالای کیفیت و مهارت های چشمگیر پرستاران ایرانی همواره مورد تایید کشورهای مختلف دنیا بوده و جایگاه پرستاران ایرانی از نظر علمی در سطح خوبی در دنیا قرار دارد. همین موضوع و مهمتر از آن حقوق قابل توجهی که در کشورهای مختلف به پرستاران پرداخت می شود باعث شده است که پرستاران ایرانی علی رغم میل باطنی خود وطن خود را ترک کرده و مهاجرت کنند.

آمار مهاجرت پرستاران در حال افزایش است

احمد نژادیان، مدیرعامل سازمان نظام پرستاری درباره آخرین وضعیت مهاجرت پرستاران گفت: آمار مهاجرت پرستاران رو به رشد است؛ بنابراین از سال 1400 تا 1402 میانگین مهاجرت سالانه پرستاران دو برابر شده است.

وی ادامه داد: ما آماری داریم که کسانی که از ما حسن شهرت (تأیید صلاحیت شغلی) می خواهند، لزوماً به معنای مهاجرت نیستند؛ بلکه این افراد از ما خواسته اند تا صلاحیت شغلی را تایید کنند. برخی نیز بدون این نامه هجرت می کنند; بنابراین، ما آمار دقیقی نداریم، اما رشدی که در مهاجرت پرستاران می بینیم، حداقل تعداد درخواست ها را دو برابر کرده است. بنابراین می توان گفت که مهاجرت نیز دو برابر شده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: شاید یکی از وظایف ما این باشد که مجموعه اطلاعاتی بین وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و نظام پرستاری داشته باشیم تا بتوانیم آمار دقیق اعلام کنیم، اما این روند در حال افزایش است و نگرانی ما این است.” سال آینده افزایش خواهد یافت.

نجاتیان تصریح کرد: آماری که اکنون داریم نیز نگران کننده است. این بدان معناست که شاید 20 درصد از ظرفیت آموزشی سالانه دانشگاه های علوم پزشکی و دانشکده های پرستاری در سراسر کشور متقاضی مهاجرت باشد. این عدد بسیار بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که دولت فاز منکر مهاجرت را کنار بگذارد و وارد مداخله فعال در حوزه مهاجرت شود. این به معنای پیشگیری نیست، بلکه مداخله فعال به این معناست که ما بپذیریم که مهاجرت در حال وقوع است و این یک موضوع بین المللی است نه داخلی، و دولت می تواند فعالانه مشارکت کند، سازماندهی و تسهیل کند. همچنین اگر کسی بخواهد به کشور بازگردد، به ایجاد فرصتی کمک می کند.

آلمان و دانمارک مقصد اکثر پرستاران مهاجر هستند

مدیرعامل سازمان نظام پرستاری در پاسخ به این سوال که بیشترین تعداد پرستاران به کدام کشورها مهاجرت می کنند، گفت: دانمارک و آلمان محبوب ترین مقاصد پرستاران هستند.

وی یادآور شد: این دو کشور شرایط را برای جذب پرستار ایرانی بسیار تسهیل کردند. این بدان معناست که آلمان و دانمارک اکنون سطح درخواست خود را کاهش داده اند.

نجاتیان تصریح کرد: البته کسانی که می روند همان روز اول پرستار نمی شوند. زیرا آنها باید آموزش ببینند و در عین حال می توانند زبان خود را تکمیل کنند. اما در ابتدا پایین ترین سطح و مدرک زبان را برای درخواست مهاجرت و گرفتن ویزای کار می خواهند.

مسئول سازمان نظام پرستاری یادآور شد: چون بعد از کرونا متوجه شدند که نیاز شدیدی به پرستار وجود دارد. بنابراین برای جذب بهتر پرستاران همه شرایط را کاهش دادند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43615

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.