• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

آخرین صورت مالیات دریافتی؛ افزایش 49 درصدی جمع آوری در نیمه اول سال 1403

  • کد خبر : 44440
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵
آخرین صورت مالیات دریافتی؛ افزایش 49 درصدی جمع آوری در نیمه اول سال 1403

اکو ایران: روند مالیات های وصولی در نیمه نخست امسال با رشد 49 درصدی به 511 میلیارد و 389 میلیون تومان رسید.

اخبار اقتصادی؛ اطلاعات اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی نشان می دهد برای اولین بار نزدیک به هشت میلیون سند قطعی مالیاتی بدون رسیدگی تا پایان شهریورماه امسال صادر و ابلاغ شده است.

سید محمد هادی سبحانیان درباره مهمترین اقدامات و دستاوردهای این سازمان در نیمه اول سال جاری بیان کرد: از این حیث برای اولین بار برای بیش از هشت میلیون پرونده صاحبان مشاغل در کوتاه ترین فاصله ممکن سند قطعی صادر شد. زمان مهلت تسلیم اظهارنامه به پایان رسید و تا پایان شهریور ماه سال جاری. به آنها اطلاع داده شد که این اقدام برای اولین بار انجام شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه با اشاره به اینکه فرآیند صدور و ابلاغ قطعی اسناد به کارآفرینان در سال های گذشته حداقل 6 ماه تا یک سال به طول انجامید اما امسال در یک ماه انجام شد، گفت: تسریع و تسهیل. امور مالیاتی مودیان، اعتماد و همکاری آنان را با نظام مالیاتی افزایش داده و زمینه را برای افزایش قابلیت پیش بینی مالیاتی برای فعالان اقتصادی فراهم می کند.

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش مالیات های اخذ شده شده است، اجرای هوشمندانه و سیستماتیک مالیات در ایجاد ساختار جدید است. به گفته سبحانیان، «بخشنامه تنظیم و تنظیم قانون بودجه سال 1404 کل کشور» درباره «هوشمندی نظام مالیاتی به ویژه جایگزینی سازوکارهای سیستماتیک و هوشمند به جای سازوکارهای سنتی و افزایش یک درصدی رابطه درآمد مالیاتی با تولید ناخالص داخلی در سال آینده» روندی را که سازمان امور مالیاتی انجام داده است، بهبود می بخشد و برای اجرای این موضوع، اداره حسابرسی سامانه و ریسک مالیاتی و رعایت آن در سازمان امور انجام شده است. شاخه های فرعی تشکیل داد.

سبحانی در ادامه به تشریح جزئیات اجرایی این پروژه پرداخت و گفت: تعیین ضوابط حسابرسی سیستم و صدور عیب یا اسناد قطعی سیستم، تعیین و بررسی شاخص های ریسک، تعیین ضوابط استفاده از داده ها در تهیه اظهارنامه های عدم انطباق در همه منابع مالیاتی، برآوردهای سیستماتیک را تولید می کنند. از جمله وظایف دفتر مذکور، اظهارنامه در کلیه منابع مالیاتی و تهیه و بررسی فرآیندهای عملیاتی مورد نیاز در سیستم های مالیاتی می باشد.

مالیات صفر برای حدود 72 درصد اتحادیه ها

اما آنچه که شاید برای اصناف مهم باشد، صفر شدن مالیات 72 درصد مشمولان تبصره 100 است.به گفته مدیر کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین با اشاره به اینکه امسال آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی صاحبان اصناف است. و شرکت های مرتبط با عملکرد کاری خود در سال 1402 با یک ماه تاخیر آغاز و تا نیمه مرداد ماه تمدید شد، گفت: در مجموع هشت میلیون و 24 هزار و 851 مودیان مشمول تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم برای پرداخت مالیات خود شدند. که از این تعداد 72 درصد (چهار میلیون و 994 هزار و 486 مؤدی) به دلیل اجرای 1402 تبصره ماده (100) شیوه نامه قانون مالیات های مستقیم دارای مالیات مقطوع صفر بوده اند.

سبحانیان در ادامه با اشاره به اینکه مالیات تعیین شده برای 87 درصد از صاحبان اصناف و مشاغلی که از طریق تبصره ماده 100 اقدام کرده اند کمتر از 20 میلیون تومان بوده است، افزود: تنها مالیات 5.9 درصدی مودیان به معنای 561 هزار و 994 مورد است. بیش از 50 میلیون تومان تعیین شد.

وی ادامه داد: نیمی از تکلیف مشمولان در مبدا از ظرفیت تبصره (100) قانون مدنی با تمرکز بر 2 درصد مودیان و حدود 90 درصد از تکلیف در مبدا به صورت تبصره وصول شده است. (100) قانون مدنی به مبلغ تقریبی 335 هزار میلیارد ریال، تنها برای 12 درصد مودیان حقیقی (حدود 842 هزار مودیان پردرآمد) در سال 1403.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44440

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.