• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

کمیسیون 150 میلیون تومانی فروش خانه در تهران!

  • کد خبر : 30845
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
کمیسیون 150 میلیون تومانی فروش خانه در تهران!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش قیمت خانه وی از خرداد ماه امسال اظهار داشت: زمانی که از آمار خانه های خالی خبری نیست و برخی خانه ها خالی نگه داشته می شوند تا با قیمت بالاتری بفروشند، نوساناتی رخ می دهد.

وی افزود: می توانیم شرایط را به گونه ای مدیریت کنیم که در سامانه املاک هیچ بنگاهی نتواند کمیسیونی بالاتر از نرخ دریافت کند. همه چیز باید در سیستم ثبت شود، مشابه آنچه در دفاتر اسناد رسمی یافت می شود.

وی با انتقاد از ورود بانک ها به حوزه ساخت و ساز تصریح کرد: در تهران در یک مورد 3 هزار واحد یک بانک شناسایی شد. وقتی یک بانک یا یک سازمان دولتی برای منافع خود ثروت انباشته می کند، نه تنها بر بازار املاک و اقتصاد کشور تاثیر می گذارد، بلکه برای دولت مشکل ساز می شود و دولت مجبور می شود برای تامین مسکن به دنبال راه حل های دیگری باشد. جمعیت. مردم.

وی بیان کرد: اگر عرضه مسکن را از طریق تولید افزایش دهیم و بانک اطلاعاتی کامل و مستحکمی از خانه های خالی داشته باشیم تا بتوانیم آنها را در حوزه اجاره یا فروش قرار دهیم، می توان انتظار تداوم آرامش بازار مسکن را داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: اگر تحولات بحرانی و هیجانی در اقتصاد و مسکن رخ ندهد، معتقدم سال آینده رونق خواهیم داشت.

لازم به ذکر است که مدت هاست یکی از مشکلات مردم در حوزه معاملات مسکن دریافت کارمزد بالاتر از نرخ های اعلامی اتحادیه مشاوران املاک است. به عنوان مثال، در حالی که کارمزد سپرده گذاری (خرید و فروش) برای هر دو طرف معامله 25 درصد است (نیم درصد کل)، برخی از مشاوران املاک 1 درصد برای هر مشتری و 2 درصد در کل دریافت می کنند.

این پورسانت در بازار فعلی املاک و مستغلات که میانگین قیمت هر مترمربع یک واحد مسکونی در تهران حدود 76 میلیون توکن است، رقم قابل توجهی است. به عنوان مثال نرخ قانونی یک واحد 100 متری حدود 7 میلیارد و 600 میلیون تومان (براساس گزارش بانک مرکزی از میانگین قیمت مهرماه امسال) در دو طرف معامله 38 میلیون تومان است. .

اما همانطور که قبلاً گفتیم برخی از مشاوران املاک بابت معامله مذکور مبلغ 152 میلیون تومان دریافت می کنند که 4 برابر کارمزد مصوب است.

لازم به ذکر است در صورت شکایت مردم به اتحادیه مشاوران املاک مبنی بر دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ، بر اساس قانون تعزیرات حکومتی، مشاور املاک متخلف تا 4 برابر مبلغ اضافی دریافتی جریمه می شود.

تسنیم

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30845

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.