• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

پیش بینی بورس فردا 16 خرداد 1403 / آیا جنبه منفی بورس تا پایان هفته ادامه خواهد داشت؟

  • کد خبر : 39618
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲
پیش بینی بورس فردا 16 خرداد 1403 / آیا جنبه منفی بورس تا پایان هفته ادامه خواهد داشت؟

اکوایران: ارزش بازار بورس تهران در پایان معاملات امروز 7 هزار و 141 همتی بود. رقم سال گذشته در 6 ژوئن 1402 برابر با 8517 بود.

اخبار اقتصادی، بورس تهران امروز در محدوده مثبت و منفی دو درصد معامله شد و نماگر بازار بیش از 20 هزار واحد افت را نشان می دهد، بنابراین بازار با سرعت بیشتری به سمت محدوده 2 میلیون واحدی حرکت می کند. .

کارشناسان و فعالان بازار در رسانه های مختلف و فضاهای مجازی دلایل متعددی را برای این وضعیت روزهای بازار سرمایه اعلام می کنند. از گزارش منتشر شده شرکت ها از وضعیت حساب سود و زیان 1402 (دلایل کاهش سودآوری شرکت های بزرگ) گرفته تا سیاست های بانک مرکزی، نرخ ارز (دلار نیما و آزاد) و همچنین قیمت گذاری اسناد خزانه اسلامی و فروش اوراق دولتی از جمله در فضای مجازی دست به دست هم می دهد. البته انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را نیز باید به این فهرست اضافه کرد.

ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران در 15 خرداد 1402 تقریباً 8517 همات بود که این رقم در 15 خرداد 1403 به 7141 همت رسید (البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در سال 1402 سازمان بورس اوراق بهادار خود را حفظ کرد. قول بدهید هر هفته یک پیشنهاد اولیه ارائه کنید). اما پس از گذشت یک سال ارزش بازار بورس تهران بیش از یک هزار و 376 میلیارد تومان کاهش یافته است. یعنی کاهش 16 درصدی ارزش بازار!

طبیعتاً ارزش بازار در 16 می 1402 و یک روز قبل از سقوط بزرگ چیزی بیش از 9370 همات بود. و کمترین ارزش بازار در سال گذشته مربوط به 15 آبان 1402 بوده که ارزش بازار 6776 همات بوده است.

در تحلیل ارزش معاملات امروز، فلزات اساسی با بیش از 249 میلیارد تومان رتبه اول و بانک ها با 107 میلیارد تومان در جایگاه دوم قرار گرفتند. گروه صنعتی چند رشته ای نیز معاملاتی به ارزش 88 میلیارد تومان انجام داد و شرکت خودروسازی رتبه اول بورس تهران به رتبه پنجم سقوط کرد و بازار این گروه خریدار در صف های فروش نداشت. ارزش کل معاملات امروز به 3.3 میلیارد تومان رسید.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در صفحه شخصی خود نوشته است که وقتی نرخ سود بدون ریسک بالای 30 درصد است، نرخ تورم کمی بالای 20 درصد و نرخ بازدهی پرتفوی ترکیبی شرکت های بورسی حدود 15 است. ٪. درصد، اقتصاد چاره ای جز رکود و تعطیلی واحدهای اقتصادی و متلاشی شدن سرمایه گذاری مولد و افتادن در دام نرخ سود ندارد.

دنیای اقتصاد همچنین نوشت: خودروسازان بزرگ کشور همچنان منتظر مجوز افزایش قیمت کارخانه ای محصولات خود هستند، هرچند به نظر می رسد با توجه به اتفاقات اخیر به ویژه سقوط بالگرد رئیس جمهور، اصلاح قیمت ها به بعد از تشکیل جدید موکول شود. دولت. حدود 13 ماه از آخرین تغییر رسمی و عرفی قیمت کارخانه ای خودروها می گذرد و اگرچه تصور می شد در ابتدای سال جاری مجوز جدیدی برای افزایش قیمت خودرو صادر شود، اما این اتفاق نیفتاده است. هنوز. این در حالی است که حدود 5 ماه پیش شورای رقابت اختیار تعیین قیمت خودرو را به وزارت حراست داد. بنابراین این وزارتخانه می تواند قیمت خودروهای ملی را بر اساس ضوابط عمومی شورای رقابت تعیین کند. اما این اتفاق تا زمانی که رئیس جمهور به شهادت نرسیده بود و حالا که محمد مخبر معاون اول دولت سیزدهم سکان دولت را در دست گرفته است، به چند دلیل بعید است اتفاق خاصی در این مورد رخ دهد.

گفته می شد شورای رقابت با افزایش قیمت موافق است اما وزارت صمت در این شرایط مخالف این موضوع است.

اما در ادامه سناریوی قیمت گذاری خودرو، بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت با اعلام اینکه “خودرو را با قیمت بسیار بالا به مردم می فروشیم، بگذارید خودرو رقابتی شود تا مردم بهترین خودرو را بخرند.” وقتی خودروها بسیار ارزان می شوند، گران می شوند.» او تاکید کرد که ما هنوز در تعامل با دنیا مشکل داریم.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در جلسه شورای عالی مسکن اظهار داشت: رشد قیمت مسکن کنترل شده است. این در حالی است که قیمت مسکن در مهر 1402 بر اساس گزارش بانک مرکزی به طور میانگین هر متر مربع 76 میلیون تومان بوده و در فروردین 1403 این رقم به بیش از 81 میلیون تومان رسیده است.

از دیگر اتفاقات بازار امروز تعیین تعرفه واردات لاستیک خودرو بود که 6 درصد تعیین شد. بر اساس مصوبه هیات وزیران، تعرفه واردات لاستیک با قطر رینگ 13، 14، 15 و غیره می باشد. 6 درصد تعیین شده است. گفته می شود این تعرفه تنها تا پایان سال جاری اعمال خواهد شد.

بررسی فنی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

با بررسی نمودار شاخص کل بورس مشاهده می شود که این روزها (از ابتدای اردیبهشت تا کنون) و البته سال گذشته تعداد شمع های صعودی کم و کم بوده و به سختی به سمت بالا حرکت می کنند، اما برای On the برعکس، تعداد کندل های نزولی کم و قوی است و تنها در چند روز معاملاتی، شاخص تمام ارتفاع خود را از دست می دهد.

عدد شاخص 2 میلیون و 77 هزار واحد بود و نماگر RSI مازاد بر آن را نشان می دهد و تعداد این نماگر 21 واحد است. بازار به جز اشتیاق به فروش، سیگنال دیگری به تکنسین ها ارسال نمی کند.

بر اساس تقویم انتخابات ریاست جمهوری که توسط وزارت کشور تهیه شده است، پنجشنبه هفته جاری 19 خرداد 1403 و اولین روز ثبت نام نامزدها می باشد. و به احتمال زیاد بازار در این چند روز تا اعلام نامزدهای ریاست جمهوری نیز همین وضعیت را خواهد داشت.

و باید هفته را (به احتمال زیاد) با همین محدوده نوسان و صف فروش و جنبه منفی نقشه بازار سپری کنیم!

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39618

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.