• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
4

نگهداری وجه نقد در حساب های بلند مدت بانکی

  • کد خبر : 40842
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
نگهداری وجه نقد در حساب های بلند مدت بانکی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد بخش قفل شده نقدینگی در حساب‌های بلندمدت بانکی یا شبه پول از نیمه دوم سال گذشته روند صعودی داشته است.

اخبار اقتصادی، نرخ رشد پول شبه در فروردین 1401 تقریباً 37 درصد بوده است. یعنی حجم سپرده های بلندمدت بانکی در فروردین ماه 1401 نسبت به ماه مشابه سال 1400 36.8 درصد افزایش یافته است که این در حالی است که نرخ رشد پول شبه در فروردین ماه امسال 27 درصد برآورد شده است. با وجود کاهش 10 درصدی نرخ رشد طی دو سال گذشته، از شهریور سال گذشته بار دیگر شاهد روند صعودی نرخ رشد واحدهای شبه ارزی بودیم.

نقدینگی که متغیر اصلی تورم محسوب می شود از دو جزء پول و پول شبه تشکیل شده است. پول عبارت است از مجموع قبوض و اوراق بهادار در دست مردم و سپرده های جاری. پول کاذب شامل سپرده های بلند مدت بانکی است. حجم نقدینگی سال گذشته حدود 8 میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر نسبت پول در نقدینگی حدود یک چهارم و نسبت شبه پول در نقدینگی حدود سه چهارم است.

روند رو به رشد پول کاذب

نرخ رشد نقطه ای شبه پول در فروردین 1401 در کانال 30 درصد بود، اما از نیمه دوم همان سال نرخ رشد نقطه ای این شاخص وارد کانال 20 درصدی شد. این روند نزولی رشد شبه پولی تا اوایل سال 1402 ادامه داشت تا اینکه در اردیبهشت همان سال کمترین نرخ رشد یعنی 7/21 درصد را تجربه کرد. پس از این اتفاق، پول شبه نرخ رشد ثابتی را تا شهریور ماه تجربه کرد تا اینکه در پایان تابستان، نرخ رشد پول شبه روندی صعودی را آغاز کرد. به گونه ای که رشد اختصاصی شبه پول از حدود 21 درصد در ابتدای سال به بیش از 28 درصد در ماه های پایانی سال رسید.

پس از شروع این دوره صعودی نیز شاهد نوسان جزئی بودیم. نرخ رشد شبه پول در ماه فوریه از حدود 26 درصد در ژانویه به 28.4 درصد رسید.

از نیمه دوم سال 1402 تاکنون، نرخ رشد شبه پول عموماً صعودی بوده است. این افزایش می تواند نشان دهنده افزایش نرخ اسمی توسط بانک مرکزی باشد. این تصمیم می تواند کمک بزرگی برای روند صعودی رشد شبه پول باشد. با این تصمیم، بانک های تجاری به سمت قراردادهای سپرده بلندمدت رفتند تا پول مردم را برای مدت بیشتری نگه دارند. زیرا با افزایش نرخ سود اسمی بانک ها باید سود بیشتری بپردازند و با تمدید زمان قفل کردن پول، هزینه نگهداری آن را برای خود ارزان تر کردند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40842

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.