• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

نگاهی به وضعیت سلامت دیجیتال در سال 1402 / یک سال چالش برانگیز برای سیستم عامل های آنلاین

  • کد خبر : 36949
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
نگاهی به وضعیت سلامت دیجیتال در سال 1402 / یک سال چالش برانگیز برای سیستم عامل های آنلاین

اکو ایران: سال 1402 سالی پر از چالش برای پلتفرم های آنلاین از جمله سلامت دیجیتال بود تا جایی که با قطع اینترنت برای تهیه دارو و نسخه الکترونیکی بسیاری از مردم سردرگم شدند.

اخبار اقتصادی؛ با وجود مشکلات متعدد، حوزه سلامت دیجیتال با شیوع کرونا توانست جایگاه خود را در بین مردم باز کند و کاربران زیادی به این حوزه پیوستند.

اختلال و اختلال در اینترنت این روزها چالش بزرگی را برای اکثر مردم به خصوص برای کاربران بسترهای اینترنتی ایجاد کرده است.

اگرچه دولت وعده دولت الکترونیک را می دهد، اما به دلیل اختلالات اینترنت، مردم در ادارات مختلف سرگردان هستند و حتی بخش های پزشکی نیز از این وضعیت مستثنی نیستند.

یکی از مهم ترین چالش های این شهر در سال 1402، مشکلات در زمینه نسخه نویسی الکترونیکی بود.

مدیر عامل پلتفرم سلامت آنلاین بقراط در این خصوص تاکید کرد: سال 1402 سال خوبی برای صنعت سلامت دیجیتال نبود، در سال 1402 هیچ نکته مثبتی وجود نداشت، فقط مشکلاتی وجود داشت که به اعتبار حوزه سلامت لطمه زد. سلامت دیجیتال و خلاصه چیزی جز چالش ندیدم.

مهرشاد تیموری به قطعی مکرر اینترنت، سرورها و خدمات ذخیره سازی مرکز داده اشاره کرد و گفت: برخی از این قطعی ها به دلیل قطعی برق در تابستان است. اما زمانی که پزشک نتواند سوابق بیمار را ببیند، همه مسائل به سکو می رسد و تیم پشتیبانی در این مورد زیر سوال می رود.

مدیرعامل بقراط با تاکید بر اینکه در روزهای پایانی سال بیماران و پزشکان نیاز به حمایت بیشتری دارند، از سوی دیگر انتظار دارند امکان استفاده از بستر برای دسترسی به پرونده بیمار فراهم شود.

به گفته تیموری، عدم دسترسی به پرونده بیماران ما را به عنوان یک پلتفرم با چالش مواجه می کند، از سوی دیگر، پزشکان وقتی به پرونده آنلاین دسترسی ندارند، نگرانی دارند.

مدیرعامل شرکت بقراط دلایل این مشکلات را مشکلات زیرساختی، دیتاسنترها، قطعی برق و اینترنت و مشکلات زیرساختی کشور عنوان کرد که چالش نسخه آنلاین همواره در این میان بوده است. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، اختلالات تامین اجتماعی افزایش یافته است.

تیموری از وضع قوانین ناگهانی مانند به اشتراک گذاری اطلاعات انتقاد کرد و گفت: در این فرآیند باید یک سری اطلاعات شخصی همه افراد به دولت ارائه می شد در حالی که اطلاعات پرونده بیمار در همه کشورها به عنوان اطلاعات محرمانه طبقه بندی می شود. .

مدیرعامل هیپوکرات اعلام کرده است که حتی بیمار حق درخواست حذف فایل از پلتفرم را ندارد. در هر صورت، در شرایط عادی، بیمار نمی تواند از پزشک بخواهد که پرونده فیزیکی را از بایگانی پاره کند. پلتفرم آنلاین که رابط بین بیمار و پزشک است. عملکردی مشابه اتاق بایگانی دارد.

تیموری تاکید کرد که اگر اطلاعات مربوط به پرداخت های آنلاین حذف شود، نمی توان آنها را ثابت کرد. همچنین در مواردی که پرداخت به صورت اقساطی برای مرکز درمانی انجام می شود، در صورت درخواست بیمار برای حذف اطلاعات، امکان پیگیری روند پرداخت وجود ندارد.

بر اساس اظهارات مدیرعامل بقراط، برخی تصمیمات همواره بدون محاسبات کلان اقتصادی اعلام می شود، مسائل و مشکلات در هر زمینه متفاوت است و باید یک مدیر خبره موضوع را بررسی کند. تا زمانی که مدیر متخصصی در حوزه سلامت وجود نداشته باشد همینطور است.

به گفته تیموری، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی قانون توسط سازمان‌ها و حوزه‌های غیر تخصصی در حوزه سلامت دیجیتال انجام می‌شود.

این فعال حوزه سلامت دیجیتال با تاکید بر اینکه مشکل اصلی عدم وجود مدیر اصلی در حوزه سلامت دیجیتال است، مدیرانی مانند وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت و سازمان بهداشت و درمان است، نظام پزشکی تصمیمات جداگانه ای اتخاذ می کند. در مورد حوزه سلامت دیجیتال

به گفته تیموری، یکی از این چالش ها بحث ذخیره پرونده بیماران در سرورهای وزارت بهداشت بود. در این شرایط سوال اساسی این است که با توجه به عدم ثبات تجربه شده در سرورهای تامین اجتماعی و بیمه سلامت، آیا وزارت بهداشت در حفظ این اطلاعات دچار عدم ثبات خواهد شد؟

مدیر کل بقراط اعلام کرده است که آیا وزارت بهداشت موظف به حفظ این اطلاعات است یا خیر. آن هم در شرایطی که پزشک فقط با پلتفرم در ارتباط است و امنیت اطلاعات را از پلتفرم مطالبه می کند.

به گفته تیموری، سال 1402 مملو از چالش ها و مشکلات بود. با این حال امیدواریم سال 1403 برای اکوسیستم استارتاپی ایران به ویژه در حوزه سلامت دیجیتال سالی کم چالش باشد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36949

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.