• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

موضع عجیب وزیر کار در خصوص افزایش حقوق

  • کد خبر : 36900
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
موضع عجیب وزیر کار در خصوص افزایش حقوق

اکوایران: جلسه دیروز شورای عالی کار نیز بی نتیجه ماند. این در حالی است که وزیر کار در اظهارات خود پیشنهاد کرده است که حقوق کارگران حداقل دستمزد ۲۲ درصد افزایش یابد، یعنی ۲ درصد بیشتر از افزایش حقوق کارکنان دولت.

اخبار اقتصادی، جلسه شورای عالی کار از بعدازظهر روز شنبه پنجم اسفندماه آغاز شد و در نهایت پس از 7 ساعت مذاکره بی نتیجه به نتیجه رسید، بنابراین کارکنان همچنان منتظر تصمیم دولت و کارفرمایان برای تعیین حقوق خود هستند. سال 1403.

اگرچه فعالان گروه کارگری در شورای عالی کار همچنان بر رقم 19 میلیون و 500 هزار تومانی سبد معیشت با ملاک دهک چهارم اصرار دارند، اما بازرگانان و دولت زیر بار این رقم نمی روند و نمی کنند. اصرار بر حداقل قیمت حداقل سبد معیشتی.

به دلیل اینکه روز چهارشنبه سبد معیشت کارگران مشخص نشد، دیروز تصمیم گرفته شد تا حداقل دستمزد به طور مستقیم مذاکره شود.

بر اساس اظهارات نمایندگان کارگری، این گروه معتقدند که باید میانگین قیمت بازار محاسبه شود، زیرا نمی توان تمام مواد غذایی موجود در بازار را به دست آورد و ناگزیر بخش زیادی از مواد مصرفی با قیمت متوسط ​​بازار به دست می آید.

این در حالی است که صلاح مرتضوی وزیر کار در جلسه دیروز شورای عالی کار گفت وظیفه ما رعایت قانون است، می گوییم مرجع آمار مرکز آمار ایران است پس باید قانون را رعایت کنیم. در تعیین دستمزد و حقوق باید مسائل کشور را در نظر بگیریم.

مرتضوی تصریح کرد: ما به عنوان دولت نه با کارگران و نه با کارفرمایان طرف هستیم، در کنار قانون و مجری قانون هستیم و نباید جامعه کارگری را نگران کنیم، کارمندان و کارگران نیازهای مشابهی دارند. لباس، غذا و غیره

به گفته وزیر کار، پیشنهاد ما این است که آنچه در بودجه برای کارمندان به اضافه 2 درصد حداقل دستمزدها درج شده است. اگر موافقید صلوات بفرستید. در غیر این صورت پایان جلسه امروز را اعلام می کنم و بقیه مذاکرات به جلسه فردا موکول می شود. اما درخواست من این است که حقوق کارگران بدون حاشیه سازی جلسه شورای عالی کار و رهایی از این دغدغه بر اساس قانون تعیین شود.

به گزارش تسنیم، آیت اسدی نماینده کارگری با بیان اینکه کارگران هرگز نگفته اند قانون را قبول نداریم، اظهار داشت: 80 درصد در جلسه شورای عالی کار با دولت مذاکره می کنیم، مزایایی که کارمندان دریافت می کنند این است. برابر با حقوق کارگران نیست. بنابراین نمی توان حقوق کارگران را با حقوق کارمندان مقایسه کرد.

علیرضا میرغفاری نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز در این جلسه با بیان اینکه حداقل دستمزد یک هزار و 403 کارگر با توجه به نرخ تورم 42.5 درصدی در سال جاری بر اساس دهک چهارم خانوار، 3، 3 است، گفت: بر اساس سرشماری سال 1394) و مطالعات انستیتو تغذیه ایران، تعداد سبد معیشتی 21 میلیون و 668 هزار تومان به دست آمده است. این عدد بدون در نظر گرفتن تورم مورد انتظار سال 1403 سبد معیشتی مورد نظر است.

بعد از ظهر دیروز برخی از دانشجویان و فعالان کارگری با تجمع مقابل وزارت کار، مذاکرات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد را ناعادلانه دانستند.

غلامعلی حمدانی، فعال کارگری و یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، با بیان اینکه قانون کار ما در اصل 41، شرایط قانونی تصویب حداقل دستمزد را تعیین کرده و بیان آن روشن است، گفت: در صورتی که کمیته مزد و شورای عالی کار بر اساس ضوابط عمل نکنند و نمایندگان حاضر در آن به اصول خود پایبند نباشند، قطعاً مورد اعتراض و ملزم به تمکین قانون خواهند بود.

به گفته این فعال صنفی، نمایندگان کارگری سالهاست که به ماشین امضای دولت در شورای عالی کار تبدیل شده اند و هر سال سعی می کنند از مذاکره دوری کنند.

در نهایت صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع حاضران اعلام کرد که از کمپین افزایش پانزده میلیون تومانی حداقل دستمزد اطلاع دارم اما تصمیمات دولت و شورای عالی کار رویه دیگری دارد. . .

جلسه روز شنبه در حالی برگزار شد که آخرین جلسه کمیته حقوق و دستمزد در روز چهارشنبه سوم اسفندماه به نتیجه ای نرسید و مقرر شد روز شنبه بدون تعیین حداقل سبد معیشتی به طور مستقیم برای حداقل دستمزد کارگران تصمیم گیری شود.

با توجه به اظهارات وزیر کار درباره تفاوت 2 درصدی افزایش حقوق با حقوق کارمندان، مشمولان قانون کار همچنان از تورم 1402 عقب هستند و جدول آنها کوچکتر از قبل است.

این در صورتی است که بر اساس ماده 41 قانون کار، شورای عالی کار موظف است هر سال حداقل دستمزد کارگران را با توجه به درصد تورم اعلامی بانک مرکزی و سطح معیشت کارگران تعیین کند.

اگر جلسه امروز شورای عالی کار مانند دیروز بدون نتیجه به پایان برسد، به احتمال زیاد تصمیم گیری درباره حقوق به سال آینده موکول شده و کارگرانی که حداقل دستمزد را دریافت می کنند، سال جدید را در بلاتکلیفی آغاز کنند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36900

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.