• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

مجلس ایران نسبت به سرکوب تولید هشدار داد

  • کد خبر : 33462
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
مجلس ایران نسبت به سرکوب تولید هشدار داد

اکوایران: فعالان اقتصادی بخش خصوصی تشدید رکود تورمی را تا سال 1403 پیش‌بینی کردند و نسبت به تهدید شرکت‌های تولیدی و فروپاشی نهایی آنها در سال آینده هشدار دادند. تهدیدی که به زعم آنها ناشی از بودجه دولت در سال 1403 است.

اخبار اقتصادی، در 23 آذرماه که ابراهیم رئیسی بودجه کل سال 1403 را تقدیم مجلس کرد; در مجلس تصویب نشد، بودجه آمد و رفت. 21 شانس، زمانی که نمایندگان بودجه را رد کردند. دولت تغییرات مورد نظر را اجرا و مجدداً به مجلس ارائه کرد. نمایندگان مجلس سرانجام در نهم آذرماه این شرایط را تصویب کردند. اما این کلیات از نظر نمایندگان بخش خصوصی قابل قبول نیست. بر اساس نظرسنجی های انجام شده توسط فعالان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی در یک ماه و نیم اخیر. بودجه سال آینده مبهم است و چشم انداز روشنی از فضای کسب و کار کشور ترسیم نمی کند.

یکی از افرادی که به این موضوع معتقد است محمد قاسمی، رئیس مرکز تحقیقات اتاق ایران است. به گفته وی، بخش مهمی از سند بودجه مربوط به سیاست های پولی، پولی، انرژی و تجاری مشخص نیست و این پیام خوبی برای فضای کسب و کار کشور نیست.

به گفته کارشناسان، در یک ترازنامه، هدف اصلی دولت ایجاد تعادل در منابع و مصارف خود در سال 1403 و مهار تورم بوده است. به همین دلیل بودجه سال آینده بسته شده است. بودجه ای که در آن نسبت مالیات در تامین منابع دولتی افزایش یافته است.

بنابراین کلیه پایه های مالیاتی در بودجه پیشنهادی افزایش یافته است. این افزایش در حالی رخ داده که به گفته قاسمی، دولت بهتر از هرکسی می داند که رشد سال های اخیر به دلیل استفاده از بخشی از ظرفیت های خالی شرکت های کشور بوده و پایدار نیست. به گفته وی، این شرایط فشار مضاعفی بر بخش مولد اقتصاد و خانوارها وارد خواهد کرد.

قاسمی همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس برخی برآوردها، بودجه سال 1402 (شامل بودجه عمومی دولت و بودجه هدفمندی یارانه ها) حدود 25 درصد کسری دارد. می‌گوید: دولت با عدم واریز بخشی از صندوق توسعه ملی، فروش اوراق بودجه ۱۴۰۲، استفاده از منابع بانکی و عدم تخصیص بخشی از هزینه‌ها سعی در مدیریت آن دارد. با این وضعیت تهیه، تصویب و اجرای بودجه 1403 سخت شده است.

رئیس مرکز تحقیقات اتاق ایران در ادامه هشدار می دهد که بودجه سال آینده رکود تورمی را تشدید خواهد کرد.

پیامدهای اجتماعی لایحه بودجه 1403

فرج الله معماری، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان خانه ایران با تایید سخنان قاسمی می گوید: آنچه در لایحه بودجه 1403 می بینیم آینده شرکت های تولیدی را با تهدید جدی مواجه خواهد کرد و مانع توسعه، سرمایه گذاری، بازسازی و بهسازی شرکت ها خواهد شد. . این در حالی است که بخش قابل توجهی از واحدهای تولیدی کشور در زمینه های مختلف فرسوده و نیازمند نوسازی و استفاده از تجهیزات و دانش روز هستند.

معماری می افزاید: لایحه بودجه 1403 رویکرد مثبتی برای فعالان بخش خصوصی ندارد و آثار و تبعات سیاست های مطرح شده در این لایحه موجب رکود فعالان اقتصادی می شود.

نکته قابل ذکر دیگر مورد انتقاد رئیس کمیسیون اقتصاد کلان خانه ایران، کنار گذاشتن صنعت و معدن در لایحه بودجه 1403 بود که به گفته وی، حوزه صنعت و معدن در این لایحه از بین رفته و این رویکرد باعث شده است. نگرانی فعالان صنعتی و معدنی

به گفته معمار، تاثیر سیاست‌های مالی مصوب در لایحه بر فعالان اقتصادی و به‌ویژه شرکت‌های تولیدی موجب رکود فعالیت و تولید و تشدید رکود تورمی می‌شود. بر این اساس شرکت ها با محدودیت منابع مالی مواجه خواهند شد.

طبق اعلام اتاق ایران، محمود علیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و راهبری شرکتی خانه ایران نیز معتقد است: با بی توجهی به اصول اقتصادی و زیر سوال بردن تولید در این لایحه، وضعیت معیشتی مردم نادیده گرفته شده و در این شرایط لازم است. هشدارها باید داده شود. قبل از نهایی شدن بودجه 1403. که داده خواهد شد.

علی نقوی، رئیس کمیسیون ساختمان و خدمات فنی مهندسی خانه ایران نیز با تاکید بر اینکه بودجه عمرانی در سال 1403 نسبت به گذشته تغییری نکرده است، گفت: متاسفانه بودجه سال آینده ابزاری برای توسعه ندارد، بنابراین بخش خصوصی باید فعالیت های اقتصادی را توسعه دهد، راه حلی بیابد

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33462

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.