• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
8

ما دیگر مقدار قابل توجهی آب برای تخصیص نداریم

  • کد خبر : 29280
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
ما دیگر مقدار قابل توجهی آب برای تخصیص نداریم

به گزارش اخبار اقتصادی، عیسی بزرگ زاده، سخنگوی صنعت آب وی در تشریح روند تهیه نقشه راه آب کشور تصریح کرد: اگرچه ایده نقشه راه آب کشور در دولت سیزدهم شکل گرفت، اما در واقع قدمتی به قدمت صنعت آب در کشور دارد.

وی افزود: نقشه راه آب کشور بر اساس و با بررسی تدوین یافته ها و عبرت های سال های اخیر و پیامدهای تصمیمات در حوزه آب کشور تدوین شد.

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: ما از دیرباز می دانیم که با آب های زیرزمینی ظلم می کنیم یا منابع سطحی را بیش از حد بارگذاری می کنیم و باید به فکر این چالش ها باشیم. در دوره های گذشته از روش های مختلفی استفاده می شده است که گاه باعث ایجاد تعمیرات جزئی شده و یا در همان دوره موثر نبوده است.

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه در تهیه نقشه راه آب، اسناد بالادستی و سیاست های کلی نظام مورد توجه قرار گرفته است، افزود: سند ملی کاربری اراضی، ایمنی غذایی، سند قابل برنامه ریزی آب. و مصوبات کارگروه سازگاری در نقشه راه آب کشور که توجه ویژه ای به آن شده است.

وی اهداف میان مدت نقشه راه آب را بر اساس اهداف میانی برنامه هفتم توسعه و مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی قرائت کرد و گفت: افق نقشه راه آب تا سال 1420 در نظر گرفته شده است. اما فواصل زمانی مختلف و اهداف میانی در این راستا در نظر گرفته شده است. یکی از این کاهش ها بر اساس برنامه سازگاری با خشکسالی است.

بوذرزاده خاطرنشان کرد: در جلسات مناسب سازی با کم آبی بین وزارت صلح، استانداری ها، وزارت کشور، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی توافق بین بخشی انجام شد و در واقع مشارکت موسسات دیگری نیز در این نقشه دیده می شد. بنابراین افق در نظر گرفته شده در برنامه سازگاری با خشکسالی یا سال 1405 نقطه مهمی در نقشه راه آب محسوب می شود.

سخنگوی صنعت آب کشور تصریح کرد: افق مهم دیگری که برای اجرای نقشه راه آب در نظر گرفته شده، سال 1411 و مطابق با افق تعیین شده در سند امنیت غذایی است. تا سال 1411 بخش بزرگی از نقشه راه را پوشش داده ایم و بخش کوچکی نیز تا سال 1420 اجرایی خواهد شد.

نقشه راه آب باید مشکلات آب کشور را حل کند

وی با اشاره به اینکه نقشه راه آب باید ناهنجاری های آبی کشور را برطرف کند، یادآور شد: عدم تعادل به معنای فاصله بین تامین و مصرف آب در بخش های مختلف است. در این طرح به سمت تامین بیشتر نیازهای زیست محیطی حرکت کرده ایم. این بدان معناست که بر اساس سند قابل برنامه ریزی آب و برنامه هفتم، اکنون باید نیازهای زیست محیطی را به میزان 10.77 میلیارد متر مکعب تامین کنیم که بر اساس نقشه راه آب کشور تا سال 1390 تقریباً سه برابر خواهد شد.

بزرگ زاده گفت: واقعاً ما مجبور به این تصمیم هستیم و باید محیط زیست کشور را تضمین کنیم و به طبیعت حق بدهیم. زیرا علاوه بر تامین آب شهروندان ایرانی به عنوان یک حق اولیه، باید نیازهای مردم ایران را در حوزه آب نیز در نظر بگیریم.

سخنگوی صنعت آب کشور ارزش اقتصادی آب را یکی از موضوعات مورد توجه در نقشه راه آب عنوان کرد و تصریح کرد: در این نقشه آب به دو قسمت تقسیم شده است؛ آب به دو قسمت تقسیم می شود. آب برای رفع نیازهای اساسی مانند شرب، بهداشت و محیط زیست مورد نیاز است که آب مقرون به صرفه نیست و هر شهروند در هر سطح درآمدی باید به آب سالم و پایدار دسترسی داشته باشد. علاوه بر این، محیط زیست ایران حق دارد از آب مورد نیاز برای حفظ بقای مردم ایران برخوردار باشد.

بزرگ زاده افزود: قسمت بعدی شامل آب با ارزش اقتصادی است که دیگر ارزان نیست. این آب باید در خدمت اشتغال و تولید سرمایه ایرانی و بهبود وضعیت اقتصادی مردم باشد. بنابراین، لازم است آب را فراتر از نیازهای اولیه به سمت مناطقی که سود بیشتر و شغل بیشتری ایجاد می کنند، مانند بخش خدمات و بخش صنعتی انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه مشارکت این دو بخش در نقشه راه آب کشور دوبرابر شده است تا ایرانیان شغل داشته باشند، تاکید کرد: البته این موضوع اصلا به معنای بی توجهی به کشاورزی نیست. در واقع حوزه آب کشور با کمک همکاران مجرب خود از وزارت جهاد کشاورزی در تدوین این نقشه بر اساس سند امنیت غذایی کشور اقدام کرده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تلفیق بودجه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: در این سند پیش بینی شده است که کشاورزی از توسعه افقی به سمت توسعه عمودی حرکت کند تا بهره وری، تولید و امنیت غذایی افزایش یابد.

نقشه راه آب کشور بر بهینه سازی تمرکز دارد

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: نقشه راه آب کشور بدون غفلت از هیچ جنبه ای بر روی بهینه سازی متمرکز بوده است و طبیعتاً در آینده به روندهای کلان توجه کرده ایم. زیرا فناوری ها روز به روز پیشرفت می کنند. با رشد فناوری‌ها، میزان آبی که هم‌اکنون شغل ایجاد می‌کند تا 10 سال آینده اثر مشابهی نخواهد داشت و نیاز به نیروی انسانی کاهش می‌یابد.

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه نقشه راه آب ایران تغییرات اقلیمی را نیز در نظر گرفته است، گفت: تغییرات اقلیمی باعث شده است که به تنوع منابع آبی و استفاده بیشتر از آب های نامتعارف توجه شود یا ضرایب اطمینان در نظر گرفته شود. به حساب آوردن. در برآورد آب مورد نیاز برای آشامیدن و در بخش های خدماتی و صنعتی که شغل های پایدارتری نسبت به کشاورزی در مواجهه با تغییرات اقلیمی است.

کشاورزی باید از معیشت به صنعت تبدیل شود

وی همچنین رژیم غذایی و سبک زندگی را یکی از ملاحظات مطرح شده در نقشه راه آب کشور خواند و گفت: کشاورزی باید از معیشت به صنعت تبدیل شود. با توجه به افزایش دانش و آگاهی سلامت، افراد آینده می توانند با تغییر سبک زندگی خود به سمت کنترل بیشتر کالری دریافتی حرکت کنند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تلفیق بودجه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه دیگر مقدار قابل توجهی آب برای تخصیص نداریم و گزینه پیش روی ما تخصیص مجدد آب است، اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود، آب در اختیار داریم. علاوه بر این، اطلاعات گسترده ای در مورد تامین و مصرف آب در گوشه و کنار کشور موجود است، اطلاعاتی که کمک زیادی به توسعه نقشه راه آب کرده است.

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: ضمانت اجرایی نقشه راه آب این است که در مسیر توسعه آن مصوباتی فراتر از سطح دولت دریافت کند و پیش بینی می شود موافقت سه قوه با این نقشه حاصل شود.

وی درباره توجه به دیدگاه ها و نظرات دست اندرکاران و دست اندرکاران در تهیه نقشه راه آب کشور نیز اظهار داشت: هر سندی باید نقد، بررسی و تکمیل شود و نقشه فعلی نیز از این ملاحظات مستثنی نبود.

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه در نقشه راه آب کشور راه حل اصلی چالش ها لحاظ شده است، خاطرنشان کرد: در این نقشه توجه به محیط زیست حداقل سه برابر شده است. همچنین یکی از انتقاداتی که در گذشته وجود داشت نقش آب در رونق اقتصادی کشور بود که در نقشه راه نیز به آن پاسخ داده شد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=29280

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.