• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

مارپیچ قوی صنعت در دو سال اخیر + نمودار

  • کد خبر : 37099
  • ۰۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۹
مارپیچ قوی صنعت در دو سال اخیر + نمودار

اکوایران: در بهمن ماه 1402 شاخص مدیران خرید بخش صنعت از رکود خارج شد و به بالاترین رقم در 9 ماه اخیر رسید. ارزیابی روند این شاخص در این دوره نشان می دهد که بیشترین رقم رشد در بخش صنعت در اردیبهشت ماه به ثبت رسیده و پس از آن تا دی ماه شاهد کاهش آن بودیم، روندی که در بهمن ماه افزایش یافت.

اخبار اقتصادی، نگاهی به روند رشد بخش صنعت حکایت از مارپیچ این بخش در دو سال اخیر دارد. با توجه به روند مدیران خرید در بخش صنعت، این سوال مطرح می شود که چه عاملی این بخش را از رکود خارج کرده است؟ بررسی ها نشان می دهد افزایش «فروش محصول» در ماه های پایانی سال باعث شده این شاخص از مرز رکود و رونق خارج شود و به این ترتیب شاهد رونق این بخش باشیم.

در گزارش شاخص مدیران خرید، پنج عامل اصلی به همراه 7 عامل فرعی بررسی شده است که از جمله این شاخص ها می توان به «مقدار تولید محصول»، «مقدار سفارش جدید مشتری»، «مقدار فروش محصول» به همراه «انتظارات تولید در ماه آینده» اشاره کرد. ” » تاثیر بیشتری بر این شاخص دارند.

روند صنعت در 2 سال

در شاخص مدیران خرید اگر عدد شاخص بیشتر از 50 باشد نشان دهنده خروج اقتصاد از رکود است اما اگر عدد شاخص کمتر از 50 باشد به این معنی است که اقتصاد در مسیر انقباض و رکود قرار دارد. با این شرایط بررسی روند شماخ نشان می دهد که بخش صنعت در سال های 1401 و 1402 دارای نوسانات قابل توجهی بوده است به طوری که اغلب شاخص های مورد بررسی در ابتدای سال کاهش چشمگیری داشته اند، روندی که به تدریج از شدت آن کاسته شد. و به مرور زمان شاهد رشد شاخص های مورد بررسی هستیم.

اطلاعات اعلام شده نشان می دهد که شاخص «تعداد سفارشات جدید» و «مقدار فروش محصول» به همراه «مقدار تولید محصول» از ابتدای سال 1401 تا اردیبهشت امسال روند کاهشی داشته است، اما این روند از اردیبهشت ماه سال جاری تغییر کرده است. سه شاخص به بالاترین حد خود رسید.

از سوی دیگر، شاخص «موجودی مواد اولیه خریداری‌شده» در دوره مورد بررسی به طور مستمر در نوسان بوده و اگرچه در ابتدای هر دو سال با کاهش این شاخص مواجه بودیم، اما در بهمن ماه شکل صعودی به خود گرفت و با این وضعیت، مورد آن مثبت است، بسته است.

در بین شاخص‌های مورد بررسی، شاخص «انتظارات تولید برای یک ماه آینده» همواره افزایشی بوده و در راس سایر شاخص‌ها قرار دارد.

روند ماهانه شاخص صنعت

مقایسه ماهانه کل در دو سال اخیر نشان می دهد که این بخش در دو سال مورد تجزیه و تحلیل در یک روند بوده است، اما از شهریور 1402 تا 1401 روند افزایشی را آغاز کرده است و با این شرایط در بسیاری از ماه ها عدد به دست آمده است. در سال 1402 نسبت به سال 1401 مراحلی بهبود یافته است. ارزیابی ها نشان می دهد که بیشترین تغییر در این دو سال در اردیبهشت ماه رخ داده است. رقم به دست آمده در اردیبهشت ماه امسال 69.29 بوده است در حالی که سال گذشته این عدد 63.21 ثبت شده بود. از سوی دیگر در مهرماه امسال تعداد این شاخص از 51.66 به 54.86 رسید و با این شرایط تا سال 1402 شاهد بهبود این شاخص بودیم.

روند سکوت

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37099

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.