• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

کدام استان بهترین امتیاز امنیت سرمایه گذاری را در سال 1402 داشته است؟

  • کد خبر : 41798
  • ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
کدام استان بهترین امتیاز امنیت سرمایه گذاری را در سال 1402 داشته است؟

اکوایران: شاخص امنیت سرمایه گذاری در ایران در بازه زمانی بهار تا تابستان 1402 روند مثبتی را تجربه کرد که این روند با تثبیت برخی متغیرها و ارزیابی مثبت برخی دیگر از مولفه ها در نیمه اول سال 1402 همراه بود. در پاییز 1402 این روند قطع شد و شاخص امنیت سرمایه گذاری نسبت به سه ماهه قبل اندکی کاهش یافت.

اخبار اقتصادی؛ شاخص کل امنیت سرمایه گذاری در ایران نشان می دهد که عدد به دست آمده در پاییز 1402، 70/5 از 10 (10 بدترین حالت) بوده است. مقدار عددی این شاخص در تابستان 66/5 و در بهار 73/5 است که در این شرایط می‌توان گفت شاخص امنیت سرمایه‌گذاری که در تابستان 1402 نسبت به فصول قبل ارزیابی شد، مجدداً در پاییز 1402 مناسب‌تر شده است. نامناسب تر

پایش ایمنی سرمایه‌گذاری در پاییز 1402 نشان می‌دهد که سه مؤلفه که از نامناسب‌ترین مؤلفه‌های ایمنی سرمایه‌گذاری هستند نیز جزو مؤلفه‌های نامناسب هستند، چنان‌که در پایش قبلی در پاییز 1402 یکی از عوامل تأثیرگذار « اقدام مسئولان کشوری در راستای تحقق وعده‌های داده شده، در رتبه دوم قرار دارد. این مؤلفه عاملی بوده است که برای سومین بار در آخرین پیگیری‌ها تأثیر منفی گذاشته است. از سوی دیگر مؤلفه «میزان حمایت مسئولان استانی از کاندیداهای سرمایه گذاری» نیز به عنوان اولین مؤلفه نامناسب این فصل ارزیابی شده است. بنابراین به جرات می توان گفت که در فصول اخیر وضعیت این جزء به طور فزاینده ای ناکافی شده است.

این گزارش نشان می دهد که با توجه به تداوم ناکافی بودن ارزیابی این مؤلفه از ابتدای سال 1402، توجه به متغیر کلیدی و مهمی همچون «میزان حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه گذاری» برای همه مسئولان امر ضروری است. و بررسی دقیق اینکه چه عواملی باعث افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد ایران می شود و راه های افزایش آن باید در اولویت اجرا و قانون گذاری قرار گیرد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس «رصد امنیت سرمایه‌گذاری به تفکیک استان‌ها و حوزه‌های کاری در پاییز 1402»، با ارزیابی 8 هزار و 608 فعال اقتصادی نمونه از میان فعالان اقتصادی کل استان‌های کشور و بر اساس 38 مؤلفه، هفت شاخص به 31 استان تقسیم شده و 9 حوزه تجاری مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این گزارش حاکی از آن است که عامل اصلی بهبود شاخص امنیت سرمایه‌گذاری تا تابستان 1402، ارزیابی بسیار مناسب‌تر مولفه‌های نظرسنجی توسط فعالان شرکت‌کننده در پایش بوده است. این گزارش حاکی از آن است که در بهار و تابستان 1402 در دوره اندازه گیری با نوسانات شدید نرخ ارز مواجه نبودیم و شاخص تورم مصرف کننده افزایش چندانی نداشت. بنابراین در بهار 1402 مولفه های آماری نیز در فصل تابستان با کمیت عددی 93/3 وضعیت مطلوب تری نسبت به بهار همان سال (19/4) نشان دادند، بنابراین شاخص امنیت سرمایه گذاری در این فصل برابر است با از همان ابتدا مطلوب ترین اندازه گیری این شاخص به صورت خود گزارش شده است. اما با تغییر روند از اوایل پاییز 1402 و شروع برخی نوسانات در مولفه های اندازه گیری شده، ارزیابی مجدد فعالان شرکت کننده در این دوره تا حدودی ناکافی شده است.

وضعیت امنیت سرمایه گذاری در استان ها

رصد امنیت سرمایه گذاری ها نشان می دهد که در پاییز 1402 استان های «کهگیلویه و بویار احمد»، «تهران» و «آذربایجان شرقی» به ترتیب نامناسب ترین و استان های «هرمزگان»، «گلستان» و «آذربایجان شرقی» هستند. خراسان شمالی» از نظر فعالان کسب و کار از نظر شاخص امنیتی مناسب ترین ها هستند. آنها در پاییز 1402 سرمایه گذاری کردند در حالی که در پیگیری تابستان 1402 نامناسب ترین استان ها “کهگیلویه و بویراحمد”، “تهران” و “چهار محال و بختیاری” و دوباره مناسب ترین استان ها بودند. استان‌هایی مشابه «هرمزگان»، «گلستان» و «خراسان شمالی».

مناسب ترین و نامناسب ترین مناطق.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که از میان 9 حوزه فعالیت اقتصادی مورد سنجش در این پایش، فعالان اقتصادی در حوزه کاری «تامین نفت خام و گاز طبیعی، آب، برق و گاز» به عنوان مناسب‌ترین کار ارزیابی شده‌اند. منطقه کاری «معدن به جز نفت و گاز» در نامناسب ترین میدان قرار گرفته است. به نظر می رسد با توجه به مناسب بودن برخی شرایط در مسائل مربوط به نفت و گاز، فعالان شرکت کننده در این پایش که از اردوگاه مذکور بودند، نسبت به سایر فعالان سایر قرارگاه ها، ارزیابی های مناسب تری از شرایط نشان داده اند. این زمینه کاری نسبت به سایرین

وضعیت بد در پاییز 1402.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که در پاییز 1402 وضعیت شاخص ایمنی سرمایه گذاری طی فصل گذشته بهبود نیافت و متاسفانه وضعیت به سمت نامناسب شدن تغییر کرد. البته مقایسه سال های اخیر همواره نشان می دهد که شاخص ایمنی سرمایه گذاری با توجه به نوسانات مولفه های اقتصادی تغییر می کند. امید است با تداوم تهیه و انتشار گزارش های فصلی امنیت سرمایه گذاری، توجه و حساسیت مسئولان کشور به این عامل کلیدی سرمایه گذاری و رشد اقتصادی، اما مغفول مانده در سیاست اقتصاد ایران جلب شود مجموعه گزارش‌های فصلی گفتمان امنیت سرمایه‌گذاری، قوانین بهتر، اجرای قانون، احترام بیشتر به حقوق مالکیت و همچنین بهبود عینی و واقعی امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری اقلیمی در ایران را ترویج می‌کند. علاوه بر این موارد، انتظار می رود با انجام مستمر این ارزیابی و انتشار نتایج آن، مسئولان اجرایی کشوری و استانی نسبت به فعالان اقتصادی متعهدتر و پاسخگوتر شوند و مراجع تقنینی و قضایی نیز بستری امن و رقابتی ایجاد کنند. برای سرمایه گذاری و تولید در ایران. آن را موثرتر امتحان کنید.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41798

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.